binnikemask frystemp bandmask
Menar du frysa innan tillagning? För det är det nog ingen som gör. Vissa har ju ner händerna i köttfärs för att göra köttbullar, och tvättar inte ens händerna noggrant efter
Menar du frysa innan tillagning? För det är det nog ingen som gör. Vissa har ju ner händerna i köttfärs för att göra köttbullar, och tvättar inte ens händerna noggrant efter
Nej, tror inte allt kött måste frysas för att slippa bandmask under en livstid, vi har bra kött här i Sverige och de flesta får som sagt aldrig denna typen av parasit (eller besvär ifall de har dem).
Men risken finns.
Vill man utesluta risken råka ut för vissa parasiter/maskar är frysning ett bra alternativ om man vill käka rått eller inte vill steka på så hårt.
Därför jag skrev tråden.
Dock fortfarande inte fått svar på temp/tid.
Skrivit till folkhälsomyndigheten och frågat, skriver in deras svar här i tråden när det kommer.
Ja precis, fast bara om man inte genomsteker, dvs vill ha det lite rosa i mitten tex.
Genomsteker jag köttet bryr jag mig inte om att frysa innan.
Har blivit lite mer försiktig den senaste tiden, tidigare frös jag inte heller odlad norsk lax när jag gjorde tex sushi då risken att få något är så liten. Men tydligen är det bra om man vill vara helt på den säkra sidan.
Japaner fryser visst aldrig sin sushi-fisk först.
Jag och många andra. Mycket godare med rå köttfärs än stekt. Prova vetja :)