Inlägg från: Anonym (Barbaren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barbaren)

Behöver ärliga svar kring eget företagande

Hej. Behöver hjälp.
    Först och främst, jag vill att detta blir en tråd för endast fakta och information, dömande åsikter undanbedes. Snälla läs ALLT om du vill hjälpa. 

Jag skulle vilja starta ett eget företag. Jag säljer redan saker jag gör, och kan dra in 1500-2000 svart per månad om jag kämpar hårt, men jag vill skatta för det och jag vill kunna ge det ett riktigt försök att bli mitt levebröd. 

Jag kan måla och rita, och har tidigare haft kö av folk som velat ha olika motiv, men det vågade jag inte fortsätta med. Annars skulle inkomsten nog kunna stiga med några tusen. Jag har en idé också som jag tror skulle vara lönande, att avbilda folks barn eftersom jag vet att det säljer och det kommer liksom alltid nya föräldrar. 

Jag har låga levnadskostnader och därför är jag ganska säker på att jag skulle kunna få det att gå runt med min nya affärsidé. Jag är utbildad inom ämnen som kan underlätta, dock inte ekonomi eller eget företagande eller nåt sånt. När jag läser om det så tappar jag hoppet direkt, varför är det typ omöjligt att starta eget i Sverige? 

MEN. Jag vill ju liksom veta att det kommer funka... chansar folk verkligen eller testar dom först sin idé svart? Hur ska man annars kunna veta till 100%? Och alla pengar jag dragit in hittills, kommer Skatteverket titta bakåt och undra var dom pengarna kom ifrån? Vågar jag ställa såna här frågor till Skatteverket själva? Kanske inte sista frågan, men tex, när vet man att det är dags att starta eget? Och efter ett sånt samtal, är jag körd då om jag INTE startar eget, och dom fått nos om mig liksom? 

Det här året tänker jag iaf vara laglydig och skatta i deklarationen, hur fan man nu gör. Hur länge kan man hålla det så? När vet man att man borde starta ett företag?? Jag vill liksom kunna jobba svinhårt och håva in pengar (om det funkar) utan att vara orolig för att hamna i fängelse, liksom. 

• Svar på tråden Behöver ärliga svar kring eget företagande
  • Anonym (Barbaren)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-12 15:59:35 följande:

Personer som inte vill åka dit för skattefusk startat sina företag på vinst och förlust, ja. Det är därför man gör en affärsplan först, för att se om det är rimligt att få det att funka.

Jag kan inte lova att Skv inte kommer att titta på dina inkomster bakåt. Upptäcker de att du fuskat blir du polisanmäld och får betala böter ovanpå skatten du är skyldig. För det mesta ska de inte göra såna kontroller men de kan ju bli tipsade av nån du känner om att kolla din ekonomi. Den biten har inte att göra med om du startar ett företag eller inte.

Det finns bra riktlinjer hos Skv om skillnaden mellan hobbyverksamhet och när du måste starta ett företag. Du kan fråga när du ringer dem också. Det du ska veta är att du ska skatta från första kronan inkomst, hobby eller företag kvittar. Så nu i vår ska du alltså deklarera det du tjänat på din målning under hela 2020. De lär vilja se nåt slags kontoutdrag eller vad du har för bevis. Annars är det fakturor eller kvitton som gäller i första hand.

Ja, jag antog ju det men alla hantverkare då, gör dom tex inte en enda produkt som någon sedan köper, innan dom startar företaget? Det tror jag ju ändå inte. Inte för att det spelar någon roll för mig, förstås. 

Ja, gjort är ju gjort och i så fall finns det inget att göra. :/ Jo, jag har läst på en del. Vet att det är minsta lilla vinst som gäller. Jag ska spara alla inköp jag gör i år, inkomsterna för jag noga anteckningar på sedan flera år tillbaka. Kanske jag skulle kunna få ihop åtminstone hälften av allt material jag köpte under 2020, men det blir svårt. Men i värsta fall får jag ju bara skatta mer, liksom. Några pengar kvar lär det ju knappt bli dock, med alla avgifter, men så är det ju för alla. 

Kommer jag behöva styrka det jag tjänat också, menar du? Det räcker inte bara att jag skriver att jag tjänat 20.000 och sen har kvitton för alla utgifter? 
  • Anonym (Barbaren)
    annabellelee skrev 2021-01-12 16:15:38 följande:

De flesta jag känt som startat företag har först haft ett annat jobb på deltid och mest företagat på kvällar/helger, eller avsatt en dag i veckan till företaget och haft annat jobb andra dagar för att försörja sig. Om företaget blivit lönsamt har de trappat upp.

Med det sagt är hantverk tyvärr ett av de mest olönsamma områdena då det kräver många timmars jobb, och priserna man behövt ta ut för att få rimligt betalt för arbetet blir astronomiska.

Ja, ett extrajobb måste jag ha i början, eller aktivitetsstöd genom AF. Att trappa upp måste ju vara det smartaste sättet helt klart.

Ja det är jag förstås medveten om! Tyvärr, haha.
  • Anonym (Barbaren)
    Anonym (P) skrev 2021-01-12 17:56:34 följande:

Vad gör du idag för försörja dig?

Just nu är jag arbetslös och jobbar extra då och då.
  • Anonym (Barbaren)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-12 16:24:37 följande:

Nej det finns jättemånga skattefuskare :) Och det finns många som är ärliga också. De kanske har fått många positiva kommentarer, folk som vill köpa alstren osv, då upptäcker personen att aha, jag kan tjäna pengar på det här! Och man måste inte starta företag på en gång eftersom man kan testa sin idé som hobbyverksamhet först. Märker man att det går bra eller om man tjänar mycket är det läge för ett företag.

Naturligtvis måste du kunna styrka dina inkomster! Du kan ju inte bara sitta och hitta på en summa. Om de en dag kontrollerar dig så blir det ju fusk ändå, även om du betalat för mycket. Rätt ska vara rätt. Det är därför man ska erbjuda sina kunder kvitton eller åtminstone ha en fakturakopia om det betalats den vägen.

Du har rätt till avdrag för dina utgifter, kostnader för färg, penslar eller vad du använder. De dras av från din vinst, det är bl a därför det är viktigt att du har angett rätt inkomst.

Jag vet inte vad du menar med avgifter? I nuläget är det bara skatt du ska betala, inga sociala avgifter, pension eller moms.

Haha, ja förstås! Undra om dom alla är lika nojiga som jag. :p Men var drar man gränsen där då liksom, vad gör att hobbyverksamheten väger över till att det borde bli ett företag... det är ju individuellt förstås men sånt vill jag veta.

Ah ja, men är det bara vid kontroll då? Att jag själv ska spara allt förstår jag ju men jag kan väl inte redovisa minsta grej i deklarationen tex?

Ska inte egenavgifter betalas även om jag bara deklarerar hobbyverksamhet? Tyckte jag läste det. Får kolla igen.
  • Anonym (Barbaren)
    Anonym (H) skrev 2021-01-12 16:52:46 följande:

Går också i tankarna på att starta eget men vet inte riktigt vars jag ska börja. De har inte gjort det enkelt kan man väl lungt påstå. Men det lättaste och minst riskfyllda verkar vara att börja som hobbyverksamhet för att se om det kan löna sig att ta det vidare. Då kan du dock inte göra målningar på beställning utan får måla random ungar eller liknande och hoppas på att någon vill köpa.

Här tycker jag att de förklarar på ett ganska tydligt sätt skillnaden mellan hobbyverksamhet och enskild näringsverksamhet (företag) vismaspcs.se/ditt-foretagande/starta-eget-foretag/hobbyverksamhet

I skatteverkets webbseminarer brukar de också vara väldigt duktiga på att förklara samt att man efteråt brukar få möjlighet att ställa frågor.

skatteverket.se/foretagochorganisationer/drivaforetag/informationstraffarochwebbseminarier.4.18e1b10334ebe8bc80001513.html

Nää, får jag inte ta beställningar med hobbyverksamhet? Det var mindre kul. Det är ju sånt som säljer bäst. Jag har smycken som min specialitet just nu men gör också skulpturer, inredningskonst och annat men beställningar är ju klart det folk gillar mest.

Tack för länkarna!
  • Anonym (Barbaren)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-12 21:19:07 följande:

Nej, då räknas det direkt som näringsverksamhet.Jag tänker att om man inte är särskilt nojig så kanske det inte är så viktigt för en? Du fick ju länkar tidigare, där står exakt de tre kriterier som gäller men du kan kolla direkt hos Skv: skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/delningsekonomi/hobby.4.58d555751259e4d661680003940.html

När du deklarerar ska du självklart ta med ALLT. Iaf alla dina inkomster. De struntar ju i om du glömmer att göra avdrag som du har rätt till.

Jag läste fel där, info om egenavgifter finns på samma länk som ovan. Det gäller bara vid överskott däremot och moms behöver du fortfarande inte betala förrän du kommer till en viss gräns av inkomst.

Åh jesus... ja, inte ska det vara lätt. Där försvann ju den briljanta idén, det var synd.

Tack, jag har inte hunnit kolla igenom länkar än. Ja att allt ska redovisas är ju självklart, menar mer om jag ska skicka in varenda kvitto på allt jag sålt osv, eller om det bara krävs vid kontroll. Menar inte att du ska svara här, det får jag ju kolla upp själv, utan vill bara förklara vad som förvirrar mig.

Ja precis, det var det jag hade ett minne av.
  • Anonym (Barbaren)
    felix le chat skrev 2021-01-12 21:44:04 följande:

räkna baklänges på vad du kommer att tjäna som företagare:

kunden betalar 1000 kr för ett jobb;

minus 25 % moms

minus 32 % sociala avgifter

minus din kommunalskatt 32 (?) %

dvs 346 kr x 20 dagar i månaden = 6900 kr i fickan

2000 kr om dagen = 13800 kr osv

detta utan semester eller sjukdagar. vill du lägga undan för semester så ta bort

20 % till. 

fortfarande sugen på eget företag ?

mitt råd; Kör vidare som det är idag. Oslagbart så länge det varar.

Fortfarande sugen. Då är jag ju iaf fri att håva in pengar utan att ha ångest för att åka fast. Hade jag kunnat ta allt i cash hade jag kört på. Däremot räknar jag väl inte med att få in mer än några tusen i månaden, så ett extrajobb behöver jag ju ha. Men just nu drar det väl mer åt att det är hobbyverksamhet jag borde testa.
  • Anonym (Barbaren)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-12 21:33:22 följande:

Nej du måste inte skicka in alla kvitton men du måste spara dem i sju år framåt!

Tack. Men då kan dom inte granska mer än sju år bakåt? Eller?
  • Anonym (Barbaren)
    felix le chat skrev 2021-01-12 22:09:17 följande:
    tro mej när du sitter där och knåpar på dina alster och inser att du bara tjänar
    35-40 kr per timme medans dina "extrajobb" ger 3 ggr så mycket kommer du
    tänka om.
    Nja, jag lever ju för min konst och mitt hantverk. I grunden gör jag ju det för mig själv. Jag har alltid varit kreativ, det är inget jag slutar med för att det inte lönar sig. Då kan jag lika gärna sluta äta, typ, så viktigt är det för mig. 
  • Anonym (Barbaren)
    Stenstare skrev 2021-01-13 08:51:27 följande:
    Är du helt säker? Orkar inte gräva men kollade lite snabbt och hittade detta.

Hobby räknas enligt Skatteverket till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Undantaget är om din sammanräknade inkomst är mindre än 20 008 kr. ... Inom inkomstslaget tjänst skiljer man på hobbyverksamhet och annan inkomstgivande verksamhet.

vismaspcs.se/ditt-foretagande/starta-eget-foretag/hobbyverksamhet~:

Ser rätt ut vid en snabb koll från mig. Om det stämmer är gränsen 20 008 kr. Känns konstigt med en noll gräns, det skulle göra hundra tusentals personer skatteskyldiga för småsummor och det skulle kosta mer för staten att hantera än vad det ger i intäkt. Men jag har haft fel förr!

Men, så otroligt konstigt. Skatteverket säger ju tvärtom, "I princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga." 

• Anonym (Barbaren)
    Stenstare skrev 2021-01-13 09:26:01 följande:
    Prata med skatteverket. Dom förklarar säkert hur det ska vara. 
    Lycka till!
    Jag får göra det. Får ringa från en telefonkiosk. xD
    Räknade just ihop förra årets inkomst som gick upp till 37000. Känner mig lite svettig, haha. 
  • Anonym (Barbaren)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-13 15:05:52 följande:
    Antagligen är det så eftersom de inte kan kräva att du sparar dina kvitton längre än så.
    Nej precis... då är det bara att hoppas åren går snabbt då. 
  • Anonym (Barbaren)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-13 16:26:42 följande:
    Och det kan vara så att det "bara" är sex år, men det kan du ju bara fråga dem om :)
    Hoppas! Jag får göra det. Tack! :) 
  • Anonym (Barbaren)
    Anonym (EgenFöretagareSjälv) skrev 2021-01-22 17:13:54 följande:

Kolla upp något som heter Hobbyverksamhet hos skatteverket. Enkelt. Använde detta i många år innan jag gjorde mitt företag mer omfattande. Smidigt att deklarera också. 

Ja det är det jag kommer börja med. Har stängt mina shopar nu för att inte dra in mer svarta pengar. :)
Svar på tråden Behöver ärliga svar kring eget företagande