• Anonym (Ts)

Berätta om gravid? Välja jobb? Hjälp!

Skulle behöva lite råd om min situation.

I början på december fick jag ett efterlängtat plus på stickan och väntar nu alltså mitt andra barn.

Samma vecka, och som en blixt från klar himmel, lanserade mitt jobb en omorganisering som gjorde att jag blev uppsagd pga arbetsbrist. Jag är arbetsbefriad och har fulla förmåner kvar till 30/4, och under tiden är det fritt fram för mig att ta ny anställnings någonstans och därmed få dubbel lön en period.

Jag inser att mina chanser till att få jobb minskar ju längre i graviditeten jag kommer, så jag satte igång direkt och sökte alla jobb som kunde tänkas passa.

I dagsläget har jag haft intervjuer för olika jobb som båda gått bra. Jag är vidare efter intervjun till nästa steg i båda fallen. Ett av dessa jobb vill jag VERKLIGEN ha, och på det jobbet är det nog inte ett jätteproblem att jag snart går hem på föräldraledigt en tid. Det andra jobbet är också ett bra jobb, men det är ca 1 års startsträcka där så min graviditet blir helt klart ett problem.

Det första jobbet, det jag verkligen vill ha, är lite långsamma i sin process och den andra intervjun är bokad till slutet på nästa vecka.

Det andra företaget jobbar oerhört fort, har redan hunnit med 3 intervjuer där och jag blir inte förvånad om jag får ett jobberbjudande redan denna vecka. Ett erbjudande jag ju tackar nej till om jag får mitt förstahandsval.

Nu till mina två frågor.

1. I vilket läge berättar jag om graviditeten? Jag kommer kunna jobba till mitten augusti förhoppningsvis. På det jobb där jag är nära anställning är graviditeten möjligtvis en dealbreaker, men samtidigt vill jag ju inte öppna upp för att bli diskriminerad. De får ju faktiskt inte ha med min graviditet i beslutet.

2. Om jag nu blir erbjuden det jobbet som jag själv satt som andrahandsval, hur förklarar jag då att jag vill avvakta innan jag svarar på erbjudandet?

Tack för svar!!

• Svar på tråden Berätta om gravid? Välja jobb? Hjälp!
  • Anonym (F)

Du har skyldighet att berätta för chefen att du ska gå hem pga graviditet minst två månader i förväg, så mitten av juni alltså. Det kommer att börja synas på dig tidigare antagligen, så räkna med att du kan ha en viss mage redan i mars-april.

Oavsett vilken tjänst du får riskerar du att inte få fortsatt anställning, de har rätt att helt utan orsak avsluta din provanställning under de första sex månaderna.

Om du verkligen vill ha det första men blir erbjuden ditt andrahandsval säger du som det är, att du inväntar svar från en annan arbetsgivare. Då riskerar du att stå helt utan jobb i slutänden. Så, vilket är viktigast? Att du får jobb nr 1 eller att du får ett jobb alls? Men, även om du tackar ja till det andra har du också rätt att avsluta provanställningen med en månads varsel, alltså samma tid som de har mot dig.

Svar på tråden Berätta om gravid? Välja jobb? Hjälp!