• Äppelklyfta

    Flytta från Sthlm?

    Hej familjeliv.

    Jag har nyligen gjort slut med min sambo sen 4 år. Vi har bott tillsammans i Stockholm, där han har hela sin familj osv. Jag är uppväxt i Stockholm och känner mig hemma här. Men, nästan hela min familj bor i Skåne där jag såklart spenderat väldigt mycket tid och älskar Skåne. Älskar Malmö med omnejd.

    Nu när jag blivit en istället för två, funderar jag på om jag ska flytta ner. Jag gillar båda städer och trivs i båda. Jag arbetar inom en bransch som är tillgänglig främst i huvudstäder så det kan.m eventuellt bli att pendla till Köpenhamn om en flytt blir av. Vilket jag inte har något emot.

    I Stockholm har jag råd med 35-40 kvm utanför stan. I Aktuellt område för mig i Malmö har jag råd med typ 65 kvm i stan.

    Jag älskar båda städer och båda känns hemma. Familjen är i Skåne. Jag föredrar stränder framför skärgård och skånska klimatet och ljuset är att föredra över mörka Stockholm. Och vad talar för Stockholm? Jag har såklart vännerna här, Trivs på jobbet och ?van?. Det var längesen jag bodde i skåne och kan ju inte svära på vad jag skulle tycka idag.

    Har ni erfarenhet som kan vara till hjälp? Hur fan resonerar man? Jag vill så gärna nu välja den plats där jag vill bo inte bara några år utan liksom.... LÄNGE. Hur hade ni resonerat om ni var jag?

  • Svar på tråden Flytta från Sthlm?
  • Anonym (S)

    Jag kan bara tala för mig och släkten är viktigare än vännerna. Du kan få nya i Malmö. Det finns många fördelar med Malmö, om inte annat rent ekonomiskt. Jobbet skulle aldrig ens spela in i ett sånt beslut för mig.

  • Anonym (S)

    Och du verkar rätt ung? Du har gott om tid på dig att testa på att bo i Malmö men om du ångrar dig kan du alltid flytta tillbaka.

  • Anonym (Norrlänning i Skåne)

    Åh, Skåne såklart. Malmö är en jättetrevlig stad, så jag förstår dig. Släkten väger tungt förstås! En anledning till varför jag själv hamnade här (inte i Malmö längre dock).

  • Äppelklyfta
    Anonym (S) skrev 2021-01-12 21:26:37 följande:

    Jag kan bara tala för mig och släkten är viktigare än vännerna. Du kan få nya i Malmö. Det finns många fördelar med Malmö, om inte annat rent ekonomiskt. Jobbet skulle aldrig ens spela in i ett sånt beslut för mig.


    Okej, jag är ganska karriärsinriktad och det är viktigt för mig att jobbet funkar bra och sådär... så det är faktiskt en av de saker som jag funderar en del på. Vilka faktorer skulle mer vara relevanta för dig? Vill gärna höra mer!
  • Äppelklyfta
    Anonym (Norrlänning i Skåne) skrev 2021-01-12 21:30:44 följande:

    Åh, Skåne såklart. Malmö är en jättetrevlig stad, så jag förstår dig. Släkten väger tungt förstås! En anledning till varför jag själv hamnade här (inte i Malmö längre dock).


    Ooo! Hur länge har du varit Skånebo? Vilka fördelar ser du? Ångrat dig nånsin??
  • Anonym (Norrlänning i Skåne)
    Äppelklyfta skrev 2021-01-12 21:34:11 följande:

    Ooo! Hur länge har du varit Skånebo? Vilka fördelar ser du? Ångrat dig nånsin??


    Ganska exakt 4,5 år, så inte superlänge. :) Jag gillar att det finns så många olika kulturer och människor. All kultur som finns tillgänglig (även om jag är en eremit själv). Men då jämför jag mest med dom mindre städerna jag bodde i innan jag flyttade. Är man vad vid Stockholms kultur så är ju inte Malmö så imponerande, men däremot har man ju hela Köpenhamn nära. Gillar naturen, atmosfären. Aldrig ångrat mig!
  • Anonym (S)
    Äppelklyfta skrev 2021-01-12 21:32:47 följande:
    Okej, jag är ganska karriärsinriktad och det är viktigt för mig att jobbet funkar bra och sådär... så det är faktiskt en av de saker som jag funderar en del på. Vilka faktorer skulle mer vara relevanta för dig? Vill gärna höra mer!
    Du trivs på ditt nuvarande jobb. Du kan hitta ett nytt, särskilt om du är hyfsat ung. Inte för att vara morbid men dina släktingar lever inte lika länge som du själv. De kan du inte ersätta.

    Det som vore viktigt för mig är förutom släkt och vänner vilka möjligheter jag har på orten. Jag lämnade min egen hemstad som ung och tyvärr kommer jag aldrig mer att kunna flytta tillbaka, men mitt beslut då grundade sig på att arbetsmarknaden var urusel, jag kände att jag aldrig skulle kunna få ett ordentligt jobb där. Med möjligheter menar jag inte bara jobb utan även bostad, var det är bra att bo (trygghet) och billigt. Som jämförelse hade jag kunnat köpa tre likadana hus på hemorten som där jag bor nu. Jag är inte helnöjd med mitt beslut som du förstår, men det är som det är nu. Det finns andra fördelar här, och nackdelar där jag kom ifrån också så klart.

    Man måste se till helheten och fundera på vad som är viktigt för en, vad kan man tänka sig att byta ut. Du kanske inte står så nära dina släktingar, då kanske ditt liv i Sthlm är värt mer, alla har sina egna prioriteringar. Så du måste fundera på vad som är viktigt för dig, på riktigt.
  • Tow2Mater

    Om ett år eller två kommer du bli kär i en drömkille från Luelå, eller ifrån Tyskland, som har ett barn han inte kan flytta ifrån så du får flytta dit. Typ.
    Planera för några år, inte för resten av livet. LEV livet.

Svar på tråden Flytta från Sthlm?