• Anonym (Hur länge)

    Umgängesresor

    Jag och mitt ex har halvt delat på umgängesresorna, jag har betalat mest. Barnet har bott hos exet på heltid och jag har haft varannan helg och lov. Vi bor 40 mil ifrån varandra.

    Nu går barnet gymnasiet 16 mil från mig och bor på skolans internat. Dock är det pga cornona stängt och ?barnet? ungdomen är hos fd boendeföräldern där hen är skriven. Men tycker att jag fortfarande ska stå för alla resor, jag å andra sidan tycker att om man har CSN, inackorderingstillägg, barnbidrag och underhåll borde kunna stå för sina kostnader själv. Barnet fyller dessutom 18 om någon månad. Boendeföräldern säger att det inte finns ekonomi till att hen ska hjälpa barnet så dela på kostnaden går inte heller.

    När är det rimligt att slippa betala resor från boendeförälderns hem och hem till mig

  • Svar på tråden Umgängesresor
  • Gameofthrones

    Mamman ska betala erat barn bor där.

    Dela på kostnaderna tillsammans alla 3.inget annat.

  • Gameofthrones

    Själv kvinna med tre barn och är gift.

    Ni bor väldigt långt ifrån varandra. Så jag tycker att mamman kan punga ut pengar och barnet kan väl jobba? 17 år fasiken.

  • Anonym (Sara)

    Ni har alltså inget avtal om vad som gäller? I så fall är det väl att komma överens/inte komma överens vad jag kan se. I och med att barnet är nästan vuxet känns det ju inte rimligt att stämma om en sån sak.

    Eftersom barnet är så gott som 18 lär det ju vara helt och hållet upp till barnet vem hen träffar, så du kan knappast kräva besök heller. Men har svårt att se att barnet heller kan kräva att du betalar resan (om inget avtal finns). Så det handlar väl rimligtvis om hur viktigt det är för dig att få besök/låta bli att betala.

    Jag har själv ett vuxet barn som läser på universitetet och som jag alltså inte har något försörjningsansvar för. Nog hjälper jag ändå gärna till att betala hemresor för att underlätta de besök som jag gärna vill ha.

  • Drottningen1970

    Får man inackorderingstillägg om boendet är stängt? Finns det inte risk att bli återbetalningsskyldig?

    Om barnet går i gymnasiet så är ni föräldrar skyldiga att stå för försörjning även om barnet fyller 18.Barnbidrag och CSN är inte tänkt att täcka kostnader för umgängesresor. Det är upp till er föräldrar att komma överens om, inget ni ska dra in ert barn i.

  • Brumma

    Menar du att barnet skall betala sina resor till dig?

    Det har (naturligtvis) inget stöd i lagen - det är föräldrarna som skall stå för barnets umgängeskostnader, inte barnet själv. Sedan kan du självklart inte begära att ha umgänge om du kräver det.

    Dessutom listar du lite väl många bidrag..

    En 17åring får inget barnbidrag, utan studiestöd. Det är på 1250:- i månaden. Csn utgår inte för gymnasienivå (länka gärna om du har annan information).

    Innackorderingstillägg torde vara på 1875:- för ert barn, om man utgår från milantalet.

    "Barnet" torde alltså få ca 3000 i månaden (om boendeföräldern valt att föraöver bidragen till barnet). Det är inte sådär väldigt mkt, ÄVEN om barnet just nu inte betalar boendet på skolan. Underhållsstödet är ju inte barnets utan är till för att täcka din del av kostnaderna för barnet hos boendeföräldern.

    Det vanliga är att föräldrarna antingen delar på kosnaden, eller att umgängesföräldern står för kosnaderna. När det är långa avstånd brukar man dock deka, men det beror lite på vem som flyttade från orten.

    I föräldrabalken anges det att föräldrarna skall dela på kostnader för umgängesresor efter förmåga. Det står även, under kommentarer, följande beskrivning.

    "Vid fördelningen av kostnaderna ska man titta på föräldrarnas ekonomiska förmåga att bidra, men huvudansvaret för kostnaderna ligger på den förälder som inte bor med barnet. Vägledning kan hämtas från fördelningen av underhållsskyldighet."

  • Brumma
    Gameofthrones skrev 2021-01-13 11:58:02 följande:

    Mamman ska betala erat barn bor där.

    Dela på kostnaderna tillsammans alla 3.inget annat.


    Vanligtvis står umgängesföräldern för större delen av kostnaderna, inte boendeföräldern. BARNET skall definitivt inte stå för umgängesresor, eller ens bli inblandad i diskussionen.

    Att du överhuvudtaget föreslår det visar att du inte har kunskap i ämnet.
  • Anonym (rrr)

    Om resorna fortgår så ska väl ingen förändring göras? 
    Om barnet däremot inte reser nu pga Corona så ska väl ingen betala för några resor. 

    Inackorderingstillägget är nog risk att eleven får betala tillbaka för den tid den inte är på internatet. har själv en ungdom i samma läge och vi bara väntar på att få höra från CSN. 

  • Gameofthrones
    Brumma skrev 2021-01-13 13:11:59 följande:

    Vanligtvis står umgängesföräldern för större delen av kostnaderna, inte boendeföräldern. BARNET skall definitivt inte stå för umgängesresor, eller ens bli inblandad i diskussionen.

    Att du överhuvudtaget föreslår det visar att du inte har kunskap i ämnet.


    Just i detta fall så tycker jag att en 17 åring ska kunna försörja sig om denne har inkomster.

    Man behöver inte ha nån jävla kunskap för att ha lite sund förnuft. Det är en umgängesresa, det handlar om. Inte annat. Engångskostnad.

    Det är ett år tills man är myndig. Jo jag vet att föräldrarna är skyldiga till betala.

    Kom inte tillrättavisa mig om kunskap av en 17 åring.

    Shit,
  • Fiona M

    Vanligen betalar väl umgångesföräldern?

    Jag förstår inte riktigt vad som ändras som gör att du inte anser det värt det för att få träffa ditt barn, även om hen nästan är myndig.

  • Anonym (Usch)

    Vilken trist insyn i ett oinspirerat föräldraskap. Vem skall betala för att min unge skall komma till mig? Jesus...

Svar på tråden Umgängesresor