• Anonym (Hur länge)

Umgängesresor

Jag och mitt ex har halvt delat på umgängesresorna, jag har betalat mest. Barnet har bott hos exet på heltid och jag har haft varannan helg och lov. Vi bor 40 mil ifrån varandra.

Nu går barnet gymnasiet 16 mil från mig och bor på skolans internat. Dock är det pga cornona stängt och ?barnet? ungdomen är hos fd boendeföräldern där hen är skriven. Men tycker att jag fortfarande ska stå för alla resor, jag å andra sidan tycker att om man har CSN, inackorderingstillägg, barnbidrag och underhåll borde kunna stå för sina kostnader själv. Barnet fyller dessutom 18 om någon månad. Boendeföräldern säger att det inte finns ekonomi till att hen ska hjälpa barnet så dela på kostnaden går inte heller.

När är det rimligt att slippa betala resor från boendeförälderns hem och hem till mig

• Svar på tråden Umgängesresor
  • Pope Joan II
    Gameofthrones skrev 2021-01-13 13:36:12 följande:
    Just i detta fall så tycker jag att en 17 åring ska kunna försörja sig om denne har inkomster.

Man behöver inte ha nån jävla kunskap för att ha lite sund förnuft. Det är en umgängesresa, det handlar om. Inte annat. Engångskostnad.

Det är ett år tills man är myndig. Jo jag vet att föräldrarna är skyldiga till betala.

Kom inte tillrättavisa mig om kunskap av en 17 åring.

Shit,
    Brumma har rätt. Det verkar inte bättre än att du behöver rättas eftersom du har fel. Du borde tacka för hjälpen istället för att vara otrevlig. 
    Anonym (Usch) skrev 2021-01-13 13:43:59 följande:

Vilken trist insyn i ett oinspirerat föräldraskap. Vem skall betala för att min unge skall komma till mig? Jesus...

Ja, och man kan ju tänka sig att en tonåring som själv ska betala sina resor till föräldern hellre spenderar de pengarna på något annat när det gått upp för ungdomen att föräldern mest sett umgänget som en ekonomisk förlustaffär. 
  • Brumma

Just i detta fall så tycker jag att en 17 åring ska kunna försörja sig om denne har inkomster.

Man behöver inte ha nån jävla kunskap för att ha lite sund förnuft. Det är en umgängesresa, det handlar om. Inte annat. Engångskostnad.

Det är ett år tills man är myndig. Jo jag vet att föräldrarna är skyldiga till betala.

Shit,

Denne 17åring har ca 3000 i månaden, pengar som normalt skall täcka mat, husrum, kläder, skolmaterial, nöjen, resor, mobil osv. Om inte ungdomen får tillskott av mamman vill säga.

I nuläget är boendet stängt men det är ännu inte beslutat från csn om innackorderingstillägget skall återbetalas. Det är alltså inga pengar TS - eller ungdomen - vet kommer finnas kvar.

Då återstår studiebidraget på 1250:-

Nu vet inte jag var i landet TS och barnet bor, men 40 mil långa resor är inte gratis, inte heller mobilabonemang, kläder, nöjen, kroppsvård osv (som sagt, om nu inte mamman ser till att sådant betalas).

Engångskostnad? Enligt TS gäller det varsnnan helg, dvs återkommande kostnader en tid framöver, så länge internatet är stängt. Det innebär fyra resor i månaden, a 40 mil..

Föräldrarna är skyldiga att betala även efter barnet fyller 18, så länge gymnasiestudierna påfår (dock max till 21 års ålder)

Sunt förnuft i all ära, men det är inte vad du visar här. Hur skall barnets 1250:- i månaden täcka allt som normalt betalas för de pengarna, om barnet dessutom skall betala sina umgängesresor?

Om du inte vill bli tillrättavisad (ifrågasatt..) så börja med att tänk efter vad dina svar innebär.
  • Brumma
    Brumma skrev 2021-01-13 14:09:45 följande:

Denne 17åring har ca 3000 i månaden, pengar som normalt skall täcka mat, husrum, kläder, skolmaterial, nöjen, resor, mobil osv. Om inte ungdomen får tillskott av mamman vill säga.

I nuläget är boendet stängt men det är ännu inte beslutat från csn om innackorderingstillägget skall återbetalas. Det är alltså inga pengar TS - eller ungdomen - vet kommer finnas kvar.

Då återstår studiebidraget på 1250:-

Nu vet inte jag var i landet TS och barnet bor, men 40 mil långa resor är inte gratis, inte heller mobilabonemang, kläder, nöjen, kroppsvård osv (som sagt, om nu inte mamman ser till att sådant betalas).

Engångskostnad? Enligt TS gäller det varsnnan helg, dvs återkommande kostnader en tid framöver, så länge internatet är stängt. Det innebär fyra resor i månaden, a 40 mil..

Föräldrarna är skyldiga att betala även efter barnet fyller 18, så länge gymnasiestudierna påfår (dock max till 21 års ålder)

Sunt förnuft i all ära, men det är inte vad du visar här. Hur skall barnets 1250:- i månaden täcka allt som normalt betalas för de pengarna, om barnet dessutom skall betala sina umgängesresor?

Om du inte vill bli tillrättavisad (ifrågasatt..) så börja med att tänk efter vad dina svar innebär.

Ser att jag skrev mamman, självklart skall det vara boendeföräldern. Fick "mamman" från första inlägget (inte från TS) och jag blandade ihop det med vad TS skrev.
  • Anonym (Hur länge)

Jag betalar gladeligen resor mellan skolan och mitt hem, men inte när det andra föräldern vill att barnet ska vara där under distansundervisningen för att hen ska kunna få ut underhåll. Den resan vill jag inte stå för längre

Anonym (Sara) skrev 2021-01-13 12:09:46 följande:

Ni har alltså inget avtal om vad som gäller? I så fall är det väl att komma överens/inte komma överens vad jag kan se. I och med att barnet är nästan vuxet känns det ju inte rimligt att stämma om en sån sak.

Eftersom barnet är så gott som 18 lär det ju vara helt och hållet upp till barnet vem hen träffar, så du kan knappast kräva besök heller. Men har svårt att se att barnet heller kan kräva att du betalar resan (om inget avtal finns). Så det handlar väl rimligtvis om hur viktigt det är för dig att få besök/låta bli att betala.

Jag har själv ett vuxet barn som läser på universitetet och som jag alltså inte har något försörjningsansvar för. Nog hjälper jag ändå gärna till att betala hemresor för att underlätta de besök som jag gärna vill ha.

• Anonym (Anonym)

Ditt barn ska inte stå för de där resorna, inte en krona!! Det ska du och ditt ex dela på, det är NI som är vuxna och NI som har försörjningsansvar.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Hur länge) skrev 2021-01-13 15:39:55 följande:

Jag betalar gladeligen resor mellan skolan och mitt hem, men inte när det andra föräldern vill att barnet ska vara där under distansundervisningen för att hen ska kunna få ut underhåll. Den resan vill jag inte stå för längre

Ja, du väljer ju dina strider själv. Att strida mot sitt barn på grund av en sån sak känns onödig i min värld. Är det värt att ditt barn kanske väljer att sluta besöka dig?

Försök förmå exet att gå med på den gamla uppgörelsen istället som ni alltid haft tidigare.
  • Anonym (Hur länge)

Oavsett hur kort eller lång resan är så betalt barnet exets bensin för att det inte finns pengar. Om vi kör 30 mil och exet 10 så är det barnet som förväntas tanka åt exet med sitt kort och vi får köra längst men när jag föreslår att barnet ska åka tåg och boka sin biljett själv (vilket skulle bli billigare) får jag kalla handen om inte jag bokar och betalar HELA resan tur och retur

Anonym (Sara) skrev 2021-01-13 15:49:12 följande:

Ja, du väljer ju dina strider själv. Att strida mot sitt barn på grund av en sån sak känns onödig i min värld. Är det värt att ditt barn kanske väljer att sluta besöka dig?

Försök förmå exet att gå med på den gamla uppgörelsen istället som ni alltid haft tidigare.

• Brumma
    Anonym (Hur länge) skrev 2021-01-13 15:39:55 följande:

Fast det spelar ju egentligen inte så stor roll vad den föräldern vill eftersom barnet är skrivet där och har bott heltid hos den föräldern. Så situationen har inte ändrats, bara återgått till hur det var innan boendet på skolan började.

Varför skulle barnets boende ändras pga detta?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Hur länge) skrev 2021-01-13 16:30:38 följande:

Oavsett hur kort eller lång resan är så betalt barnet exets bensin för att det inte finns pengar. Om vi kör 30 mil och exet 10 så är det barnet som förväntas tanka åt exet med sitt kort och vi får köra längst men när jag föreslår att barnet ska åka tåg och boka sin biljett själv (vilket skulle bli billigare) får jag kalla handen om inte jag bokar och betalar HELA resan tur och retur

Ja, det är ju en tråkig situation, där den vuxne kräver pengar av barnet. Inte bra alls, men blir ju knappast bättre av att du gör likadant.

Det låter ju som att bästa lösningen (för barnet) är att du köper tågbiljetter direkt till barnet.
  • Brumma

Jättetråkigt såklart.

Men vad blir bättre av att du gör likadant?

Låter boendeföräldern barnet förfoga över studiestöd, inackoderingstilläg och underhåll?

Det blir ju inte dyrare resa för att du betalar resan som att barnet gör det? Får barnet rabatt på tåget bokar du i hens namn..

Undrar fortfarande om du faktiskt har koll på barnets ekonomi, med tanke på det du skrev i TS.
  • Drottningen1970

Shit,

Att du tycker att en 17 åring ska betala kostnaden för umgängesresor kan ju ingen hindra dig att tycka. Men fakta är fortfarande att det inte finns någon sådan juridisk grund. I min värld är det faktum att två föräldrar valt att skilja sig, bo långt ifrån varandra, så att barnet har två hem som han måste åka mellan självklart är något som måste lösas mellan föräldrarna, inget som barnet ska bära den ekonomiska konsekvensen av. Fullständigt absurt.
  • Gameofthrones
    Drottningen1970 skrev 2021-01-14 08:53:01 följande:

Att du tycker att en 17 åring ska betala kostnaden för umgängesresor kan ju ingen hindra dig att tycka. Men fakta är fortfarande att det inte finns någon sådan juridisk grund. I min värld är det faktum att två föräldrar valt att skilja sig, bo långt ifrån varandra, så att barnet har två hem som han måste åka mellan självklart är något som måste lösas mellan föräldrarna, inget som barnet ska bära den ekonomiska konsekvensen av. Fullständigt absurt.

Ett år till bli myndig, nästan vuxen. Lite ansvar kan man ta är det finns ekonomi hos 17 åringen.

Inte fan daltar jag med en 17 åring. Det är en engångskostnad.
  • Drottningen1970

Så bara för att den andra föräldern är osmaklig nog att kräva barnet på pengar, så tycker du att det är en bra ide att göra samma sak själv. Stackars unge så oälskad hen måste känna sig. Ett typiskt exempel på när två föräldrar som inte kommer överens helt förlorat insikten i hur allt detta känns för barnet. Om jag delade föräldraskap med en förälder som krävde barnet på pengar skulle mitt fokus vara på hur jag skulle kunna kompensera den andra förälderns omsorgsbrister, inte på hur jag också skulle kunna klämma några hundralappar ur barnet för att det skulle vars röttvist....

Folk alltså.... jag blir så trött...
  • Drottningen1970
    Gameofthrones skrev 2021-01-14 08:59:32 följande:

Ett år till bli myndig, nästan vuxen. Lite ansvar kan man ta är det finns ekonomi hos 17 åringen.

De kommer att vara försörjningsskyldiga flera år till. Du kallar det daltande, Jag kallar det basalt föräldraskap.
  • Brumma
    Gameofthrones skrev 2021-01-14 08:59:32 följande:

På riktigt..

Jag är uppriktigt intresserad - hur får du fyra resor i månaden i flera månader till en engångskostnad?
  • Anonym (Aaa)

Det gör ont i hjärtat när jag tänker på ditt barn, och hur din oginhet kommer att alienera barnet från dig. Det är synd om barnet!

Betala ditt barns resor! Visa att ditt barn är värt det och att du älskar hen!

• Anonym (Dotter)

Alltså på riktigt!!! Hade du vart min pappa hade jag stannat hemma!!! Min pappa bodde också långt borta när jag va liten.. han körde och betalade för att HAN ville träffa mig.. och som barn vill man känna att sina föräldrar bryr sig och vill vara med en.. ska man då behöva betala för att räffa sin förälder får de fan kvitta...

• Törstiga tuppen

Hade du varit en närvarande förälder borde du veta att barnbidraget ersätts av studiebidraget vid 16 år och att underhållet betalas till föräldern tills det att barnet är 18 år. Riktigt pinsamt att du tycker att ditt barn ska betala för att träffa dig. 

Svar på tråden Umgängesresor