Gameofthrones skrev 2021-01-13 13:36:12 följande:
Just i detta fall så tycker jag att en 17 åring ska kunna försörja sig om denne har inkomster.
Man behöver inte ha nån jävla kunskap för att ha lite sund förnuft. Det är en umgängesresa, det handlar om. Inte annat. Engångskostnad.
Det är ett år tills man är myndig. Jo jag vet att föräldrarna är skyldiga till betala.
Kom inte tillrättavisa mig om kunskap av en 17 åring.
Shit,
Denne 17åring har ca 3000 i månaden, pengar som normalt skall täcka mat, husrum, kläder, skolmaterial, nöjen, resor, mobil osv. Om inte ungdomen får tillskott av mamman vill säga.
I nuläget är boendet stängt men det är ännu inte beslutat från csn om innackorderingstillägget skall återbetalas. Det är alltså inga pengar TS - eller ungdomen - vet kommer finnas kvar.
Då återstår studiebidraget på 1250:-
Nu vet inte jag var i landet TS och barnet bor, men 40 mil långa resor är inte gratis, inte heller mobilabonemang, kläder, nöjen, kroppsvård osv (som sagt, om nu inte mamman ser till att sådant betalas).
Engångskostnad? Enligt TS gäller det varsnnan helg, dvs återkommande kostnader en tid framöver, så länge internatet är stängt. Det innebär fyra resor i månaden, a 40 mil..
Föräldrarna är skyldiga att betala även efter barnet fyller 18, så länge gymnasiestudierna påfår (dock max till 21 års ålder)
Sunt förnuft i all ära, men det är inte vad du visar här. Hur skall barnets 1250:- i månaden täcka allt som normalt betalas för de pengarna, om barnet dessutom skall betala sina umgängesresor?
Om du inte vill bli tillrättavisad (ifrågasatt..) så börja med att tänk efter vad dina svar innebär.