• Wed 13 Jan 2021 13:45
    1049 visningar
    12 svar
    12
    1049

    Kakelugn läcker, ska säljaren stå för detta?

    Vi köpte hus 2019 och i papper står det att värmekälla ska vara värmepump, kakelugnar. Men nu är det så att kakelugnar a läcker så vi får ibte elda i dom.

    Den ena måste rivas ner helt och byggas upp igen.

    Är detta något som vår säljare ska stå för?

  • Svar på tråden Kakelugn läcker, ska säljaren stå för detta?
  • Sven19
    Wed 13 Jan 2021 13:49
    #1
    kalmar brud skrev 2021-01-13 13:45:24 följande:

    Vi köpte hus 2019 och i papper står det att värmekälla ska vara värmepump, kakelugnar. Men nu är det så att kakelugnar a läcker så vi får ibte elda i dom.

    Den ena måste rivas ner helt och byggas upp igen.

    Är detta något som vår säljare ska stå för?


    Nej det borde ingå i er undersökningsplikt att kolla att kalkelugnen är ok. Kolla på byggahus.se som är ett forum för villaägare.
  • Wed 13 Jan 2021 13:55
    #2

    Vad stog det om kakelugnarna i bestikningsprotokollet? Var de inte provtryckta?

    Undersökningsplikten går långt och att kontrollera kakelugnarna ligger på er skulle jag tro. Men som sagt, jag tror, vet inte.

  • Wed 13 Jan 2021 16:14
    #3
    kalmar brud skrev 2021-01-13 13:45:24 följande:

    Vi köpte hus 2019 och i papper står det att värmekälla ska vara värmepump, kakelugnar. Men nu är det så att kakelugnar a läcker så vi får ibte elda i dom.

    Den ena måste rivas ner helt och byggas upp igen.

    Är detta något som vår säljare ska stå för?


    När upptäckte ni att den läckte? När började ni använda kakelugnen?
  • Wed 27 Jan 2021 19:41
    #4
    Kjell2 skrev 2021-01-13 16:14:47 följande:

    När upptäckte ni att den läckte? När började ni använda kakelugnen?


    Det upptäcktes augusti 2019 när en brandman var ute och provtryckta dom...

    Förra vintern brydde vi oss inte om att används dom då vi hade en liten knste som. Kröp runt och ville inte att han skulle bränna sig och vi satte in värmepumpar.

    Men nu i år så skulle vi vilja börja används dom för att sprida lite mer värme i ett rum.
  • Wed 27 Jan 2021 19:48
    #5

    Ni skulle ha undersökt dem i samband med köpet.

    Även om det hade varit något ni kunde klaga på som dolt fel så skulle ni i så fall gjort det direkt när ni upptäckte det. Att komma 1,5 år senare går inte.

  • Wed 27 Jan 2021 19:49
    #6

    Vet inte på vem det ligger men de borde naturligtvis provtryckts i samband med försäljningen. 
    Är funktionen nämnd eller bortskriven i kontraktet?
    Har lite svårt att se detta som ett dolt fel då det borde falla under undersökningsplikten hos köparen.
    Frågade ni ens om funktionen när ni köpte?

  • Wed 27 Jan 2021 19:50
    #7

    Enda chansen ni skulle ha vore väl om det gjordes en icke-godkänd provtryckning innan försäljning, d.v.s. att säljaren visste att det var fel på kakelugnarna och ljög om det.

  • Wed 27 Jan 2021 19:58
    #8
    BuoBä skrev 2021-01-27 19:48:22 följande:

    Ni skulle ha undersökt dem i samband med köpet.

    Även om det hade varit något ni kunde klaga på som dolt fel så skulle ni i så fall gjort det direkt när ni upptäckte det. Att komma 1,5 år senare går inte.


    Klart det går. Dolda fel gäller i 10 år.

    Dock vet jag inte om läckande kakelugnar, när kakelugnar angetts som primär värmekälla, verkligen kan räknas som dolda fel. Det borde ingått i undersökningsplikten. 
  • Wed 27 Jan 2021 20:12
    #9
    Bibbidi skrev 2021-01-27 19:58:21 följande:
    Klart det går. Dolda fel gäller i 10 år.

    Dock vet jag inte om läckande kakelugnar, när kakelugnar angetts som primär värmekälla, verkligen kan räknas som dolda fel. Det borde ingått i undersökningsplikten. 
    Ja- gäller i 10 år men beror ju också på hur detta besiktigades eller bortskrevs i kontraktet. Undersökningsplikt gäller = besiktning.
  • Wed 27 Jan 2021 20:16
    #10
    Bibbidi skrev 2021-01-27 19:58:21 följande:

    Klart det går. Dolda fel gäller i 10 år.

    Dock vet jag inte om läckande kakelugnar, när kakelugnar angetts som primär värmekälla, verkligen kan räknas som dolda fel. Det borde ingått i undersökningsplikten. 


    Ja, men man ska i så fall klaga så fort man upptäcker felet. Här har det gjorts en provtryckning där det konstaterades att kakelugnarna inte var täta, och sedan har TS _väntat_ i 1,5 år.
  • Wed 27 Jan 2021 20:27
    #11

    Låter ju som om detta inte är ett ämne för ett nätforum med en massa amatörer.
    Kontakta en jurist!
    Verkar rätt oklart om provtryck gjorts vi besiktning - innan eller efter tycker jag... men jag kan ju ha missat något....

  • nytt eller gammal­t
    Wed 27 Jan 2021 20:43
    #12

    Tänker att det beror på vilken information som säljaren lämnat vid köpet. Hur gamla kakelugnarna är, vad gjorde er besiktningsman för undersökning osv. 

    Exempel: Köpte själv ett hus med 50 år gammalt tak. Säljaren uppgav inte att det var dåligt, vilket vi upptäckte när det störtregnade en gång efter några månader. En undersökning visade att vissa plankor var ruttna under takpannorna som såg helt bra ut.  Räknades inte som dolt fel eftersom taket var så gammalt och säljare upplyst om att det aldrig var omlagt. Då får man räkna med att det behöver bytas. 

    Kakelugnar är dyra att åtgärda, så det är läge att kolla upp saken noga, tycker jag. 

Svar på tråden Kakelugn läcker, ska säljaren stå för detta?