• Anonym (Mamma­)
    Wed 13 Jan 2021 20:38
    934 visningar
    22 svar
    +1
    22
    934

    Sonen skadat sig

    Ursäkta, men varför släppte du ens iväg dem med pappans attityd??

    Och du som kollade, såg att det "verkligen inte såg bra ut", HUR kan du ens tänka tanken att låta dem åka iväg när det borde ha varit akuttid hos tandläkare som gäller?

  • Anonym (Mamma­)
    Wed 13 Jan 2021 21:26
    #5
    NollKontroll skrev 2021-01-13 21:15:08 följande:
    Oj tack, hjärnskakning hade jag inte ens tänkt på mitt i allt!

    Ska ringa 1177, pappan har inte svarat på mina SMS där jag frågat hur det går! Tandläkaren får jag nog ringa imorgon.

    Själv tycker jag det är väldigt tveksamt om han "duger" när han vägrar ens berätta hur det är när jag frågar... Verkligen jättehemskt att tvingas skicka iväg honom Gråter
    Anonym (Mamma) skrev 2021-01-13 20:38:27 följande:

    Ursäkta, men varför släppte du ens iväg dem med pappans attityd??

    Och du som kollade, såg att det "verkligen inte såg bra ut", HUR kan du ens tänka tanken att låta dem åka iväg när det borde ha varit akuttid hos tandläkare som gäller?


    Jag var tvungen, ville verkligen inte, men vi har ett umgängesavtal från tingsrätten som vi inte får bryta om vi inte är överens. Hade vi inte haft det finns det inte en chans att jag hade släppt iväg honom!Tack för lugnande inlägg. Han går på förskola så jag ska absolut ringa dit imorgon och be dem kolla.

    Då får du lära dig nåt nytt här om tingsrätten, överenskommelser osv. Om ditt barn är skadat är det din skyldighet som förälder att se till att det får den vård det behöver. Det finns ingen som kommer att klandra dig för en sådan sak. Att du inte gjorde det är däremot en brist i ditt föräldraskap. Du måste stå upp för dina barns bästa!
  • Anonym (Mamma­)
    Wed 13 Jan 2021 22:03
    #8
    NollKontroll skrev 2021-01-13 21:55:46 följande:
    Jag känner mig jättehemsk men trodde inte det var något jag kunde göra. Nu vet jag det till nästa gång då, tack. Men då måste ju han vara minst lika mycket bristande, eftersom han vägrar söka vård för sonen?
    Naturligtvis är han det! Nästan värre eftersom barnet ändå är i hans omvårdnad just nu och jag kan slå vad om att han inte fixar någon tandläkartid. Han verkar ju bara ha ryckt på axlarna åt det där.

    Så om ni skulle hamna i en vårdnadstvist i framtiden (hoppas ju inte så klart) så skulle det här vara något att ta upp. Man antar ju att en ansvarstagande vuxen gör som den sagt, dvs ordnar nödvändig sjukvård. Om du känner att det kan bli aktuellt ska du skriva ner alla detaljer i en dagbok eller liknande för framtiden.
  • Anonym (Mamma­)
    Wed 13 Jan 2021 22:07
    #9
    NollKontroll skrev 2021-01-13 21:55:46 följande:
    Jag känner mig jättehemsk men trodde inte det var något jag kunde göra. Nu vet jag det till nästa gång då, tack. Men då måste ju han vara minst lika mycket bristande, eftersom han vägrar söka vård för sonen?
    Och du behöver inte känna dig jättehemsk. Du trodde ju att du skulle få problem om du agerade mer, vi är alla olika. Jag utgick väldigt mycket från mig själv när jag skrev, för i min värld är det otänkbart att släppa iväg ett barn som är skadat, särskilt om pappan knappt verkar bry sig.
    NollKontroll skrev 2021-01-13 22:01:29 följande:

    Jag har pratat med 1177 nu. De säger att de måste prata med pappan för att kunna göra en ordentlig bedömning. De tog också upp att det finns risk att han fått hjärnskakning, och att han definitivt utan tvekan måste till tandläkaren. Inte på akut-tid eftersom ingen tand gick sönder, men han måste dit, som jag också tyckte.

    Informerade pappan om att jag pratat med 1177 och vad de sa, speciellt att han borde ringa dit på en gång. Han vägrar! Han tänker alltså inte ens ringa sjukvårdsrådgivningen, ett samtal skulle ju inte kosta honom någonting!

    Så nu hänger det på att ringa till förskolan imorgon och se hur de bedömer det, och utgå från det. Usch, inte kommer jag kunna sova mycket inatt Gråter


    Usch!!

    Nej, du behöver inte lita på fsk:s bedömning, det är din bedömning som gäller. Du är vårdnadshavare. Det de kommer säga till dig (borde säga iaf) är att det är upp till dig, vad du tycker är nödvändigt. De kan och får inte säga till dig hur du ska göra om det inte är helt uppenbart för det kan de få problem för senare, ifall nåt går fel. Hälsofrågor måste i första hand vara upp till föräldrarna. Så om du tycker att han ska till tandläkare så ska han självklart dit! Och 1177 tycker ju likadant.
  • Anonym (Mamma­)
    Thu 14 Jan 2021 07:37
    #15
    NollKontroll skrev 2021-01-13 22:34:20 följande:

    Vi är i en vårdnadstvist just nu, skrev inte med det för tyckte inte det var relevant för tråden, men det blir definitivt ett samtal till min jurist också om det här, efter att det löst sig med sonen.
    Anonym (Mamma) skrev 2021-01-13 22:07:44 följande:
    Och du behöver inte känna dig jättehemsk. Du trodde ju att du skulle få problem om du agerade mer, vi är alla olika. Jag utgick väldigt mycket från mig själv när jag skrev, för i min värld är det otänkbart att släppa iväg ett barn som är skadat, särskilt om pappan knappt verkar bry sig.Usch!!

    Nej, du behöver inte lita på fsk:s bedömning, det är din bedömning som gäller. Du är vårdnadshavare. Det de kommer säga till dig (borde säga iaf) är att det är upp till dig, vad du tycker är nödvändigt. De kan och får inte säga till dig hur du ska göra om det inte är helt uppenbart för det kan de få problem för senare, ifall nåt går fel. Hälsofrågor måste i första hand vara upp till föräldrarna. Så om du tycker att han ska till tandläkare så ska han självklart dit! Och 1177 tycker ju likadant.
    Tandläkare ska han till absolut! Jag får ju tillbaka honom på fredag så då ska jag försöka boka en tid, hoppas jag får en samma dag men kanske inte blir förrän nästa vecka? 
    Jag tänkte att förskolan kan jag ringa till, berätta vad som hänt (tror knappast pappan kommer berätta sanningsenligt) och säga att det finns risk för att han kan ha fått hjärnskakning. Be dem ringa mig om de märker minsta lilla tecken på att han inte skulle vara som vanligt, så kommer jag och hämtar och ringer VC direkt! Men om förskolan säger att han är som vanligt kan jag lugna mig litegrann... De känner honom ändå ganska bra eftersom han går där 8-16.30 på pappa-dagarna...
    Skulle gärna vilja att en läkare kollar på såret i munnen också men kanske måste vänta till fredag med det också... Ifall förskolan säger att han är som vanligt.

    Egentligen skulle jag ju vilja gå och hämta sonen på förskolan så fort pappan lämnat imorgon, ringa VC och tandläkaren, inte vänta tills på fredag. Men jag är orolig för att pappan ska gå på att det är umgängessabotage. Speciellt om det visar sig att det faktiskt är bra med sonen, som man ju får hoppas på, och att jag gör det i "onödan." Men jag vill ju vara säker på att han mår bra?
    Prata med fsk och informera om läget, du kan se till att boka tid vilken dag som helst, pappan kan få tillbaka sonen direkt efter och det är inget sabotage att ta sitt barn till en vårdgivare. Sen är det också bra för fsk att veta att han har såret i munnen för han kommer säkert ha ont när han äter.
Svar på tråden Sonen skadat sig