Inlägg från: Anonym (Myr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Myr)

Sonen skadat sig

NollKontroll skrev 2021-01-14 09:06:36 följande:

Jag SMSade pappan nu på morgonen och frågade hur sonen mådde, han påstod såklart att han mådde helt bra och att det inte var några problem alls. Jag litar inte det minsta på honom. Han skrev även att han hade pratat med bvc, vilket är bra, men jag tror han underdrev läget till dem kraftigt för enligt honom gav de bedömningen att det nog var lugnt och vi kan vänta med att komma dit tills på måndag, då han ska ha sin 3års-kontroll. Den har pappan tidigare inte haft någon avsikt alls att följa med på och nu är jag rädd att han tänker göra det bara för att hindra mig från att berätta vad som egentligen hände.

Jag ringde till förskolan också och berättade vad som hade hänt, vilket de helt uppenbart inte hade hört något om från pappan. Jag berättade att jag misstänker att sonen skulle kunna ha hjärnskakning och bad dem hålla ett extra öga på honom och ringa mig om han betedde sig det allra minsta onormalt. Det lovade de att göra och sonen går på en så bra förskola, så det gör mig lite tryggare. Jag berättade också om såret i munnen så de vet om det när det ska ätas.

Nu sitter jag här och undrar hur många gånger sonen kan ha skadat sig hos pappa utan att jag fått veta något, eftersom han är för liten för att berätta själv  Jag är också väldigt orolig för hans lillebror, för när han blir lite äldre och ska spendera tid hos pappan för umgänge. Övernattningar är långt bort för bvc sa att han inte kan vara ifrån mig så länge förrän han är minst ett par år, men det är ju så lätt hänt att han ramlar nu när han håller på att lära sig gå. Han reser sig mot varenda möbel inom räckhåll så man måste ju ha koll! Speciellt så han inte välter något över sig. (Mina möbler sitter fast i väggarna men stolar och så.) Jag är såklart rädd att pappan inte kommer hålla koll och inte ens berätta ifall det händer något så att jag kan söka hjälp i tid om det behövs. 

Men du kan ju inte anta att han ljuger hela tiden. Om handlägger att han pratat med bvc så får du ju lita på att han gjort det och de gjort bedömningen att de inte behöver tittas på akut. Mina barn har upprepade gånger slagit i ansiktet/munnen och det ser alltid jättehemst ut precis när det sker. Blodet sprutar även för väldigt små sår då det finns väldigt mycket ytliga blodkärl i läppen. Direkt efter olyckorna har det även varit väldigt svullet och därmed svårt att se hur det ser ut det i kombination med blodet som rinner och ledset barn så är det svårbedömt. Men när barnet lugnat ner sig och svullnaden och blödningen lagt sig något så är det ju lättare att se. Det är.väldigt ovanligt att behöva åka till doktorn för ett sår i munnen orsakat av ett lågt fall. Det ska även extremt mycket till att det skulle uppstå en hjärnskakning om han inte slog i hela pannan/bakhuvudet i golvet och dessutom blev avsvimmad vid tillfället. Hade han haft hjärnskakning hade det uppstått vid det här laget och har han inga symtom med huvudvärk och kräkningar så är det lugnt nu. De barn som ramlat slagit i huvudet och varit avsvimmad brukar övervakas de första 6 timmarna för att se så de inte börjar kräkas. Nu har det gått längre tid än så.
Svar på tråden Sonen skadat sig