Anonym (Kluven) skrev 2021-01-19 09:57:40 följande:
Ja, efter att ha läst en del trådar här så inser man ju att det (tyvärr) finns en del liknande snubbar där ute...
Jag förstår verkligen känslan att skämmas över sin partner, och det är ju jobbigt i sig, när man halvfräser att han får sätta sig upp, lägga ifrån sig mobilen och vara lite social med sin familj då alla andra är glada och umgås. Eller när man känner lite panik när kollegorna pratar om event där man har med sin partner, och jag bara tänker "fuck, det här kommer inte funka, jag vill inte ha med honom".
Sambon lovade också att dra ner på spelandet, och när den superheliga expansionen kom så var det ju bara "temporärt" som det var mer spel på kvällarna, för han "måste ju bara...". Och det är forfarande en jävla massa "kommer snart, jag måste bara..."
Hemma är det dock jag som ibland suckar och stönar över barnet, då hen till och från är väldigt klängig, och det helt enkelt blir lite för mycket ibland när man inte får någon direkt avlastning. "Hen kan ju komma in till mig om hen vill" som sambon säger, men varför skulle hen göra det när sambon sitter fokuserad vid datorskärmen? "Hen är ju nöjd ändå" säger han då, och klart hen är nöjd när jag anstränger mig för att leka, gosa, trösta, aktivera hela tiden?!
Jag tror också att jag bestämt mig, nu är bara frågan hur och när man ska lägga fram det. Jag orkar inte vara nedprioriterad för jämnan, och jag orkar inte rodda allting med hem och familj utan något direkt stöd från min sk partner. Jag vill ju leva med någon som älskar mig och som faktiskt vill umgås med mig och vår familj.
Haha. Jag har typ tjötat död på närmsta vännen och syrran, så det här forumet var liksom min "neutrala part" som jag ville ventilera lite med, men ja, en samtalskontakt på ex vc kanske också hade varit nyttigt.
....även det du skriver nu är också precis samma som för oss. Hur jag försöker tyst tala honom till rätta att han får ju för sjutton ta och umgås med sin familj när vi väl ses. I somras skulle vi alla åka med hans brors familj när vi sågs på landet. Slutade med att han ?var för trött? och stannade kvar i huset, medan jag själv fick åka med hans bror ner till havet och försöka rodda två barn på helt olika nivåer i badande. Hans bror blev väldigt besviken på honom. Parkerade på den närmsta parkeringen för att kunna rodda allt enklast. O när
Vi kom hem, strax innan middagen, så stod min svägerska ensam i köket o lagade mat, för inte orkade han hjälpa henne där heller.... Senare kom p-avgiften och då har han mage att kommentera detta ?varför ställde du dig där på den dyra parkeringen - finns ju en gratis längre bort. Väldigt onödiga pengar.?. Tack för den - och tack för att jag roddade båda barnen och umgicks med din bror och brorson när du själv bara sket i att följa med och så gnäller du över en småsumma...????!!!
Jag suckar såklart också ibland över situationen med att ta hand om barnen och ibland tar både ork och tålamod slut, men han kan liksom bli sådär orimligt arg och irriterad på barnen för minsta lilla, trots att han bara varit i rummet några minuter. Han gör också saker utan att stämma av med äldsta sonen som snart är 6 år eller gnäller på honom om småsaker, vilket snabbt kan eskalera till bråk, eftersom sonen börjar ha ganska stor egen vilja och känsla av egenbestämmande. Man måste prata med honom - går liksom inte att bara slänga schampo i håret på honom och gnugga loss utan att först säga vad man tänker göra. Hur skulle man själv känna om nån plötsligt bara gör så på en? Är som att han ser barnen som saker, mer än individer.
Till skillnad från dig har jag inte vågat berätta för någon närstående, förutom en vän. Ibland tänker jag att det kanske är jag som överdriver? Att jag har för höga krav? Att det blir bättre när barnen blir större? Men innerst inne vet jag ju att det inte blir det. Har ju egentligen alltid varit såhär, bara att det eskalerat och tagit över hans andra personlighetsdrag. Intresset för andra människor har svalnat hos honom och nu är det bara ?jag vill inte, jag känner, jag är, jag, jag, jag?.
Hur känner du inför det fakum att ditt barn inte kommer ha dig hos sig hela tiden? Hur gör du för att hantera den tanken just nu? Det är det svåraste för mig..... Men som många kloka här säger - ditt barn får en mycket lyckligare mamma, även om det bara är hälften av tiden, istället för en mamma som mår dåligt 100% av tiden.... Försöker finna styrka i den tanken. Och hoppas på att sambon kommer steppa upp om han väl blir ensam - för att han måste. Innan vi träffades hade han en välstädad lägenhet och tvättade kläder ofta, men med åren är det som att han glömt helt hur man gör, men jag vet ju att han kan innerst inne, men han är för lat och egenkär helt enkelt, så det är väl fantastiskt skönt att lassa över även det på mig.... ????.
Jag längtar också efter någon som faktiskt innerligt bryr sig om mig och vill vara med mig. Någon som ser glädje i livet och vill uppleva saker utanför dörren med mig. En vän till mig beklagade sig över sin sambo för ett tag sedan och då berättade jag lite hur vi har det och att jag förstår känslorna hon har. Tillslut sa hon att hon kanske har det bättre än hon tror ändå, att hon trots allt har en sambo som ger henne och barnen omtanke och omsorg, trots att han är bekväm och egoistisk ibland. Slutade med att jag fick ett tack..... Att min misär kunde hjälpa nån iaf.... ????. Ååååh, bara att få uppleva lite omsorg kände jag en sån längtan till - att han kunde förbereda mat i kylen åt dem när han skulle iväg - bara en sån liiiten tanke fyller mig med sån längtan efter att få uppleva något liknande. Om jag stannar kommer jag åtminstone med säkerhet aldrig få uppleva det....