• Lars48

    18 månaders vaccin MPR

    Hej
    Min son fick MPR vaccinet för några dagar sen. Efter ett dygn började han må dåligt. Han kräktes, fick jätte hög feber (39,9) och blev röd runt om ögonen och lite svullen. Grät och skrev hela natten som om han hade ont i magen eller kroppen.
    Det var många tecken som tydde på allergisk reaktion tycker jag. han har allergi mot mjölk protein. 
    Nu har jag läst ett par artiklar om barn som har fått akuta allergiska reaktioner så kallade (anafylaxi). men hittar inte så mycket om att reaktionen kan komma efter ett dygn. 
    Är det nån som har varit med om liknande?
    Har pratat med BVC och barnvårdcentralen men de vill inte koppla det till vaccinet förstås men jag är 100% säker på att det har med vaccinet att göra. 
    Kom gärna med input. 
    Om jag visste det som jag vet nu skulle jag aldrig låtit att han får MPR vaccinet.
    Länkar till ett par artiklar om allergiska reaktioner efter MPR vaccination.(kallas MMR på engelska :
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4384976/
    pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21244488/

  • Svar på tråden 18 månaders vaccin MPR
  • Lars48
    segelvind skrev 2021-01-14 18:04:39 följande:
    Exakt, det är väldigt få. Läste du studien som jag länkade till? Den som publicerades härom dagen?
    Nej, jag har inte hunnit men det ska jag göra. Om jag ska diskutera det med dig blir det off topic i den här tråden.
  • Lars48
    Drottningen1970 skrev 2021-01-14 18:25:00 följande:

    Då hade du aldrig låtit honom få vaccinet säger du? Låter jättedumt.

    Även om barnets reaktion nu var på grund av vaccinet så är ju ett par dagars feber, ont i magen och röda ögon petitesser i jämförelse med vad ett barn kan drabbas av om man INTE vaccinerar. Ibland måste man tänka längre än vad näsan räcker...


    Jag hoppas att det var bara de här symptomen och inget mer. Man vet aldrig vad som händer med barnet.
    Om det sätter igång nån autoimmun reaktion och hur den påverkar barnet är ingen som vet.
    Det känns inte bra att bli överraskad på det viset. Det var inte något som jag hade räknat med.
    Det andra dosen tänker jag absolut att inte ge till honom. Det känns säkrast.
  • LasseBD

    Det blir lite märkligt att jämföra med Covid-19-vaccin.

    Det är ju inte testat på barn.

    Mpr däremot är oerhört testat för att miljontals barn fått det.

  • Lars48
    LasseBD skrev 2021-01-14 22:17:59 följande:

    Det blir lite märkligt att jämföra med Covid-19-vaccin.

    Det är ju inte testat på barn.

    Mpr däremot är oerhört testat för att miljontals barn fått det.


    Det är testad och miljontalsbarn har fått det. Frågan är om biverkningarna är rapporterade som det ska eller ser man genom fingrarna när en förälder rapporterar en biverkning ?
    Det finns dokumenterade fall för allvarliga biverkningar exempelvis de fall som är beskrivna i en av artiklarna som jag länkade. 
    Så att säga risken för allvarliga biverkningar är inte noll fast den är liten.
    Men en liten risk betyder inte att vaccinet är riskfritt. 
    Det kan jämföras med risken att få sjukdomen som är kanske tusen gg större. Men i mina ögon jämförelsen tar inte bort risken.
    En annan sak är att barn reagerar olika på vaccinet. Det kanske inte har nån biverkning för många många barn men det har biverkning för få tal.
    Jag vill inte blanda in Covid19 i den här diskussionen eftersom det finns andra trådar för det. 
    Men det lilla skulle jag säga är att det bästa vaccinet är att hålla barnen ifrån smittspridningen. Om det är tillåtet förstås !
  • Lars48

    Lägger till kraftig diarre dag 7. Står ingenting om det som biverkningar förutom i fass som står 1:100. 
    Men på amerikanska samt kanadensiska sidor står diarre oxå som biverkning.

  • Gurkan25

    Skulle tippa på att ditt barn blev magsjukt alt fick i sig mjölkprotein som han är allergisk emot


    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Lars48
    Gurkan25 skrev 2021-01-19 10:26:43 följande:

    Skulle tippa på att ditt barn blev magsjukt alt fick i sig mjölkprotein som han är allergisk emot


    han brukar bli förstoppad av mjölkprotein. Vi har kört med laxeringsmedel var 3de dag. 
    Magsjuka vet jag inte. Men jag ska under söka det.
  • Gurkan25
    Lars48 skrev 2021-01-19 10:42:37 följande:

    han brukar bli förstoppad av mjölkprotein. Vi har kört med laxeringsmedel var 3de dag. 

    Magsjuka vet jag inte. Men jag ska under söka det.


    Min son har varit MP-allergiker och fick alla de symtomen du beskrev.
    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Lars48
    Gurkan25 skrev 2021-01-19 12:53:27 följande:
    Min son har varit MP-allergiker och fick alla de symtomen du beskrev.
    Efter mpr vaccination eller ?
  • Ariellan

    En allergisk chock kommer relativt direkt efter en vaccination så det verkar det ju inte vara och man kan få biverkningar av MPR-vaccinet men då i form av feber och ungefär en vecka efter vaccinationen, inte ett dygn efter. Jag skulle också gissa på att det inte har med vaccinationen att göra.

  • Lars48
    Ariellan skrev 2021-01-19 19:41:09 följande:

    En allergisk chock kommer relativt direkt efter en vaccination så det verkar det ju inte vara och man kan få biverkningar av MPR-vaccinet men då i form av feber och ungefär en vecka efter vaccinationen, inte ett dygn efter. Jag skulle också gissa på att det inte har med vaccinationen att göra.


    Inte ett dygn efter, helt rätt. 
    Men om febern kommer efter ett dygn då kan det vara en oväntad biverkning av vaccinet enligt nedanstående källa:

    ''Call your doctor at once if you have any of these serious side effects:


    red, tender bumps under your skin;
    a light-headed feeling, like you might pass out;
    high fever (within a few hours or a few days after the vaccine);
    easy bruising or bleeding;
    new or worsening cough, trouble breathing;
    problems with balance or muscle movement;
    a seizure; or
    nervous system problems --numbness, pain, tingling, weakness, burning or prickly feeling, vision or hearing problems, trouble breathing.''

    www.mottchildren.org/health-library/d03007a1
Svar på tråden 18 månaders vaccin MPR