• MErikO1968

    Smyger med godis

    Min sambo har rätt mycket övervikt (fetma). Vad jag märkt är att hon smyger med godis, gömmer och äter när ingen annan är med. Om något gott försvunnit skyller hon på barnen.

    Kan tyckas en liten grej men jag känner mig besvärad. Om man ljuger om godis och bullar, vad ljuger man mer om?

    Varför inte visa vad man äter?

    Vet inte om jag ska ta upp det. Vill inte såra men jag känner oro. Vill att hon ska må bra.

  • Svar på tråden Smyger med godis
  • Anonym (I)

    det är väldigt vanligt att gömma och dölja vad man äter om man har problem med mat. Beror ofta på att personen skäms över det

  • Anonym (Ghost)

    Och vem har utsett dig till hennes förmyndare...? Klart hon smyger med det om hon känner sig dömd av dig.

    Vill hon ens gå ner i vikt själv? I så fall kan du fråga om du kan göra nåt för att stötta henne i det, annars ska du inte lägga dig i. Du kan i nuläget också förklara att du vet att det är hon som äter godiset eller vad det är och att det är helt ok, hon ska inte behöva känna att hon måste dölja saker för dig, som det är nu.

  • cosinus

    Alltså det finns ju flera anledningar till att gömma godis. Ett är ju så enkelt att få ha det i fred och kunna sno sig en rad när det inte är godisdag. Jag är den som äter godis långsammast i huset så hade jag haft det i vanliga godisskåpet hade ungarna eller mannen ätit upp det direkt.

    Jag har ett eget hemligt gömställe i garaget :)

    Köpte en påse sura döskallar, en mentos och en 100 grams chokladkaka för 2 veckor sen. Nu har jag ätit upp mentosen och halva chokladkakan. Ska fylla på idag när jag handlar. Så skönt att kunna ha ett förråd med godis som man kan nalla ur när man blir sugen och veta att det är kvar även om man inte rör det på en vecka.

  • Anonym (Ha)

    Svar från en som själv gömt godis, både med och utan övervikt.

    För mig har det handlat om att slippa bli dömd av omgivningen. Jag vill njuta av mitt godis ifred utan någon annan lägger sig i.

    Det är ett beteende jag kunnat ha oavsett om jag egentligen inye ätit mycket godis. Jag vill helt enkelt inte förstöra njutningen genom att tänka på att någon annan har en åsikt.

  • Anonym (Mx)
    cosinus skrev 2021-01-14 15:21:06 följande:

    Alltså det finns ju flera anledningar till att gömma godis. Ett är ju så enkelt att få ha det i fred och kunna sno sig en rad när det inte är godisdag. Jag är den som äter godis långsammast i huset så hade jag haft det i vanliga godisskåpet hade ungarna eller mannen ätit upp det direkt.

    Jag har ett eget hemligt gömställe i garaget :)

    Köpte en påse sura döskallar, en mentos och en 100 grams chokladkaka för 2 veckor sen. Nu har jag ätit upp mentosen och halva chokladkakan. Ska fylla på idag när jag handlar. Så skönt att kunna ha ett förråd med godis som man kan nalla ur när man blir sugen och veta att det är kvar även om man inte rör det på en vecka.


    Dina kids kommer hitta det tillslut... haha
  • cosinus
    Anonym (Mx) skrev 2021-01-14 15:28:09 följande:
    Dina kids kommer hitta det tillslut... haha
    Japp, garanterat, men då får jag väl flytta det :)
Svar på tråden Smyger med godis