• Sat 30 Jan 2021 19:55
    31036 visningar
    479 svar
    479
    31036

    Sveriges mästerkock 2021

    flygrl skrev 2021-01-30 19:00:19 följande:

    Förresten...undrar om det blir nån Efter stängning i år? Vore kul tycker jag!


    Håller med, det lär visa sig i veckan som kommer.
  • Tue 2 Feb 2021 10:41
    Johannus skrev 2021-02-02 00:32:25 följande:
    Ursäkta en fråga, men vad är Kalifat????...Ett program eller....Hinner aldrig se på tv på kvällarna.
    Kalifat är en serie som finns att se på SVT Play. Jag rekommenderar den verkligen.
    Här får du länk till serien!

    www.svtplay.se/kalifat
  • Tue 2 Feb 2021 10:46
    Johannus skrev 2021-02-02 00:35:00 följande:
    Gillade inte Sofia alls för det var så många andra som var bättre, men hon har varit juryns favorit på båda tävlingarna så det var därför hon vann även på 10 år jubileet.....Men men
    Jag håller inte med, jag tyckte att Sofia briljerade från start till mål.  Vågar inte tro att domarna skulle göra så att de väljer bort någon som är bättre för en "favorit", de är proffsigare än så.

    Det var inte Sofia som vann "Decenniets Mästerkock", hon som vann heter Catarina.

    Förlåt om jag låter lite mästrande, det är absolut inte meningen men jag vill verkligen att det ska vara rätt. Speciellt om vem som vann tioårs-jubileumet.

    {#emotions_dlg.flower}
  • Wed 3 Feb 2021 17:44
    Nandez skrev 2021-02-03 17:39:36 följande:

    Dags i kväll


    Härligt, och för en gångs skull kan jag se det när det sänds.
  • Thu 4 Feb 2021 19:19
    flygrl skrev 2021-02-04 19:11:30 följande:
    Ja, det blev väldigt dramatiskt där mot slutet (säger inget mer så jag inte spoilar för Johannus eller nån annan). Men det kändes som det fanns öppning för en fortsättning och det snackade seriens skapare också om.
    BeautifulLiz skrev 2021-01-30 19:54:51 följande:

    Det var kul att Sofia kom dit, jag höll på henne från dag ett och så vann hon!

    Heja Kung Niclas! 


    Jag gillade också Sofia och tyckte hon va en värdig vinnare men tycker det kändes lite sådär att dom skulle typ kopiera hennes vinnarmeny från alldeles nyss när hon vann. Men kul hon tydligen kan leva på matlagningen nu. Hon va ju dataspels-testare förut (rätt coolt det med!). Vi fick som vi ville!
    BeautifulLiz skrev 2021-02-02 10:41:05 följande:

    Kalifat är en serie som finns att se på SVT Play. Jag rekommenderar den verkligen.

    Här får du länk till serien!

    www.svtplay.se/kalifat


    Ja, den rekommenderas verkligen. Det är en spännande och intressant serie om problemet med islamister som värvar ungdomar till att slåss för IS nere i Mellanöstern eller här i Sverige.
    Nej, ska ju såklart inte spoila för mycket!
    Jag hoppas Johannus tar tiden och ser serien iaf, och hoppas hoppas på en fortsättning!

    Och Niclas är kvar i Mästerkocken, heja Niclas! Kanske lite tidigt att ha en favorit men jag har fastnat för honom, mycket för att det slutade så snöpligt förra åren med den där jäkla potatisen.
    Finns fler, eller förresten alla, duktiga amatörkockar.

    Hon den där tjejen med alla olivoljor tycker jag mest är skränig och lite jobbig, men hon kanske bara är nervös?
  • Thu 4 Feb 2021 19:30
    flygrl skrev 2021-02-04 19:02:08 följande:

    Härligt med stekt strömming men förvånande att så många verkade så ovana med en sån klassisk delikatess. Man kan såklart variera strömmingen som Niclas som la till kapris och rödbetor men jag undrar om inte den klassiska varianten stekt rakt upp och ner med typ potatismos, smält smör från stekpannan och grädde ändå är godast?!

    Jag minns faktiskt inte ens vem som gjorde bäst strömming men Niclas och några till hamnade iaf i eliminering där det skulle lagas pasta. Att göra egen pasta är nog en av dom grejer man ska träna upp innan man ska va med i Mästerkocken för det kommer alltid och oftast mer än en gång.

    Alla kämpade med få till fungerande pastadeg. Calle tyckte han hade koll trots att Marcus inte verkade så impad när han tittade förbi och så blev det som det blev...Calle åkte ur. Tråkigt för Calle har potential men lite otur just den här gången. Skönt att Niclas höll sig kvar trots inte helt perfekt rätt.

    Roligt sen med Efter stängning.

    Läs inte vidare om du ännu inte kollat och vill ha spänningen kvar.

    Det va tre som gjorde upp i Efter stängning. Utöver dom utslagna dvs. Lin och Calle även Jean-Paul som ju slogs ut redan i kvalificeringen. Först skulle det göras sjyssta matlådor och där va tydligen Calle bäst fast jag tyckte hans lax & grönsaker såg lite torrt ut. Hade nog behövts lite mer aioli där. Lins pasta med bolognese på linser va vågad men spännande och Jean-Pauls tonfiskpasta konventionell men säkert god den med.

    Lin och Jean-Paul gjorde upp om att gå vidare utöver Calle som redan va klar. Markus visade olika sätt att laga röding. Lin starkast och vidare och det kändes rättvist för Jean-Paul kändes inte som han är på samma nivå. Men kul med Efter stängning iaf!


    Hua mig, strömming äter jag inte sedan jag satt ett ben så illa i halsen en gång att jag fick gå med det i flera dagar. Provade allt, från knäckebröd till råa ägg men inget rådde på det.
    Sen samma dag när jag tänkt ringa VC och böjde mig fram över sänger för att bädda, vips så slank det loss!
    Fast eg är det rätt gott.

    Det var två tjejer som gjorde bästa strömmingen men minns inte vilka.

    Ja pastan ja, den pastan... tyckte verkligen synd om Calle. Det smakade säkert bra med det såg ut som... ja, vad sa han? Något med tåg... 

    -------------------

    Och efter stängning då?

    Jag är jätteglad att det sänds i år också. Hoppas vinnare i år får större möjlighet i Marcus restaurang än den som vann förra året. Jäkla corona som ställer till det.

    Rödigen, den som lagades i ugnen. Den hade jag gärna satt tänderna i. Jag gillar inte skinn på fisken, oavsett hur knaprigt det är. Hua, nej det petar jag bort. Tungan ute

    Håller med om att det märktes nivåskillnad på J-P och de andra. Även om han skulle så mig alla dagar i vecka i köket.

    Själv har jag en hel kyckling i stekgrytan på spisen nu, den ska serveras med ris och gräddsås. Och en frisk sallad såklart!
  • Tue 23 Feb 2021 19:16
    flygrl skrev 2021-02-21 18:28:16 följande:

    Har inte riktigt haft tid och ork att skriva om programmen även om jag tittat men ska försöka skriva lite grann iaf om dom båda program plus två Efter stängning som varit. Blir väl rätt mycket så får se om nån orkar läsa...

    Jag blev faktiskt lite förvånad förra veckan när dom skulle va på Hasselbacken att det också är hotell. Har ju bott i Sthlm hela mitt liv och passerat Hasselbacken ibland men alltid trott det bara är restaurang. Man lär sig nya saker hela tiden.

    Båda lagen skötte sig väl bra där med att fixa roomservice-käk. Jag tyckte däremot den ena kantarellsmörgåsen som hyllades för sitt utseende snarare dolde dom härliga gyllengula kantarellerna under massa annat och såg lite rörig ut. Att den sen säkert smakade bra är en annan sak men jag tänker på hur juryn annars brukar kritisera om nån täcker en köttbit med sås och att det då brukar heta att man ju vill se huvudingrediensen. Känns inte så konsekvent det där alltid.

    Intressant eliminering med fermenterad mat som ju vart väldigt trendigt nu dom senaste åren. Gästen Jenny-nånting kände jag däremot inte till. Svår uppgift för dom verkade inte vana att pyssla med sån mat men till sist fick iaf Eleonore lämna vilket förvånade mig för jag tyckte hon verkade ha bäst koll på läget som provade olika ingredienser och så. Aja, så kan det va.

    Jag gillar ju verkligen Efter stängning som också växt från korta 22 minuter till samma längd som huvudtävlingen dvs 44 minuter (reklamen borträknad då). Som sagt mer matfocus här än i huvudtävlingen...och nåt som verkligen rekommenderas.

    Alla tre gjorde vackra sötsaker på temat Alla hjärtans dag och Lin tog sig direkt vidare. Härligt med pilgrimsmusslor sen som Marcus visade hur man öppnar och tillagar. Va lite orolig att nån av dom tävlande skulle skära sig illa vid musselöppningen men det verkade inte så svårt ändå. Eleganta rätter från båda men Calle starkast och vidare medans Eleonore fick lämna. :/

    Kul med masterclass av Tom i veckans Mästerkock där han fixade lamm. Själv älskar jag f.ö. lamm då det har en fin karaktäristisk smak.

    Blev verkligen förvånad att Diana som ju är kunnig tog bort benet innan tillredning för med det försvinner ju också rätt mycket smak. Niclas gjorde en fin chèvrekräm som han sen glömde lägga upp precis som Aylar (tror jag) glömde sitt fina kryddsmör. Alla lyckades väl bra med själva lammet så det blev lite tillbehören som avgjorde. Ninas gratäng hade för mycket ost men hon blev trots det bäst.

    I elimineringen kämpade dom med fina piggvarar och det blev en jämn kamp där Amanda sen åkte ur. Lite trist men det är tuff konkurrens.

    Upptäckte till sist att jag ännu inte kollat klart Efter stängning för jag somnade framför TV:n så får återkomma med kommentar om det.


    Du skulle ju kunna ta jobb som recensent någonstans!
    Du sammanfattar hela FYRA program klockrent!

    (Vet inte om du minns vad jag skrivit om dig förr? "Klok som en bok". Och det är du, smart och alltid hygglig oavsett om du är med eller emot. Det ska du ha cred för!)

    Kort och koncist, av alla rätter de lagat hade jag valt en piggvarsrätt, vilken får jag fundera på. Glad

    I huvudtävlingen håller jag stenhårt på min "potatisman" Niclas, även om alla är jätteduktiga.
    Är dock lite trött på (minns inte namnet) tjejen med sin fabläss för olivolja. 
  • Tue 23 Feb 2021 19:29
    Nandez skrev 2021-02-23 19:27:20 följande:
    Visst är flygrl duktig
    Mycket!
  • Wed 24 Feb 2021 19:24
    flygrl skrev 2021-02-23 22:03:36 följande:
    Aha, så det va du som skrev det där i en helt annan tråd (eller det va nog i mer än en tråd om jag inte minns fel). Tack för dina vänliga ord då och tack för dom nu med. Det värmer!

    Och tack för dina personliga svar på mina inlägg med! Det uppskattas!

    Jag har inte smakat piggvar än men skulle gärna göra det och kan tänka mig det är gott. Har ätit rödspätta och det va väldigt gott!

    Niclas FTW!!!

    Det är Diana du tänker på. Hon är lite kul på sitt sätt tycker jag.
    Ja, det var jag. Glad 
    Just det, Diana ja. Ja, hon är lite rolig men samtidigt lite "för mycket". Fast det kanske utvecklar sig åt rätt håll. Vem vet? Duktig är hon, men det är alla.
    flygrl skrev 2021-02-23 22:05:27 följande:

    @BeautifulLiz: Glömde ju säga att jag gillar din användarbild. En blå flodhäst eller hur?


    Ja, visst är det fin!
    Jag blev lite kär i den bilden när jag såg den, så den får representera mig här. Trots att jag varken är stor och trind, eller blå. Tungan ute

    Den påminner mig också om en person som jag saknar mycket, så jag blir också lite glad varje gång jag ser den. 
  • Fri 26 Feb 2021 18:11

    Så länge Niclas är med så är jag nöjd. Inte nog med att han är en kung i köket så är han sommelier också!  Han hade nog briljerat om han hamnat i elimineringen. 

    Reza gjorde  jättebra ifrån sig, han som höll på att bryta ihop över desserten. Jag gillar honom mer och mer.

    Reza och Niclas i final? Eller Niclas och... ja, vem?

  • Fri 26 Feb 2021 19:18
    Johannus skrev 2021-02-26 18:40:35 följande:
    Ursäkta en dum fråga, men vad innebär det att Nicklas är  sommelier ????
    Han är kunnig inom drycker, speciellt inom vin, Mischa är också sommelier fast nog betydligt vassare skulle jag tro.
  • Fri 26 Feb 2021 20:56
    Johannus skrev 2021-02-26 20:05:05 följande:
    OK aldrig hört ordet före, men så är jag inte förtjust i viner heller.
    Och jag älskar vin!
    Sitter med ett glas vitt nu som blev över efter laxmiddagen.
  • Fri 26 Feb 2021 22:10
    Johannus skrev 2021-02-26 21:15:41 följande:
    Jag gillar öl till mat, macka, grillat.....Sitter med en Blå Gul så skål på dig och trevlig fredag.
    Skål, och tack detsamma!
  • Fri 5 Mar 2021 18:00

    Niclas gick vidare och det var, för mig, det viktigaste. Glad
    Diana (heter hon väl?) lovade att dansa naken om hon gick vidare, personligen får hon gärna bryta det löftet. Spöke Fast det är säkert många som gärna skulle bevittna. 

    Lisa har varit spretig hela tiden enligt juryn och jag är inte förvånad över att hon fick lämna. Hennes konstnärssjäl gör det svårt att hålla sig till det "lilla". Vore kul att se hennes konst! 

    Sen i "Andra chansen" fick Lisa förhinder och Calle gjorde comeback, men fick lämna igen.
    Jag hade mer än gärna smakat deras fisksoppor. Själv har jag ett recept på en så himmelsk fisksoppa att jag nästan tror att jag hade slagit dem båda.Tungan ute Dock har jag inte inte i närheten av en chans i övrigt.

  • Fri 5 Mar 2021 18:33
    BeautifulLiz skrev 2021-03-05 18:00:37 följande:

    Niclas gick vidare och det var, för mig, det viktigaste. Glad
    Diana (heter hon väl?) lovade att dansa naken om hon gick vidare, personligen får hon gärna bryta det löftet. Spöke Fast det är säkert många som gärna skulle bevittna. 

    Lisa har varit spretig hela tiden enligt juryn och jag är inte förvånad över att hon fick lämna. Hennes konstnärssjäl gör det svårt att hålla sig till det "lilla". Vore kul att se hennes konst! 

    Sen i "Andra chansen" fick Lisa förhinder och Calle gjorde comeback, men fick lämna igen.
    Jag hade mer än gärna smakat deras fisksoppor. Själv har jag ett recept på en så himmelsk fisksoppa att jag nästan tror att jag hade slagit dem båda.Tungan ute Dock har jag inte inte i närheten av en chans i övrigt.


    Andra chansen? Nej, nu har jag sett för mycket på mello!
    Menar såklart "Efter stängning"... hua så pinsamt! 
  • Thu 8 Apr 2021 18:10

    Att Christin aldrig varit i duell tror jag spelade in.
    Jag unnar henne segern även om jag innerst inne önskade att Alya tagit hem det.

    De var superduktiga båda två.

  • Sat 10 Apr 2021 20:28
    Nandez skrev 2021-04-10 20:16:44 följande:

    Dags för småkockarna


    Ska bli kul!
Svar på tråden Sveriges mästerkock 2021