Inlägg från: mandelskrutten |Visa alla inlägg
  • mandelskrutten

Tyskar och arrogans?

Har kommit i kontakt med en del tyskar genom årens lopp.

Det jag har märkt är att de har studerat extremt länge på Universitet med toppjobb och reser mycket,

Men, de alla är rätt så egoistiska och blir lätt barska.

Fler än mig som har den synen på Tyskar? Lätt arroganta på något vis.

• Svar på tråden Tyskar och arrogans?
  • mandelskrutten

Ärd

nightingale81 skrev 2021-01-14 19:06:01 följande:

Det sägs vara skillnad på personlighet på Väst och Öst tyskar.

Tycker mest synd om Öst tyskar. De är nog mer likt oss. 

Tyskarna gillar Sverige. 

De som jag träffat i Sverige är välutbildade. Reser vet jag inte? Men de gillar naturen och friheten i mark och skog. 

Är det så att tyskar beundrar Sverige mer än vad vi beundrar Tyskland?

I min krets är det ingen som reser självmant till Tyskland om det inte är jobb relaterat så man måste.

Tyskland har ansetts som det sista landet man väljer att besöka.
  • mandelskrutten
    Flash Gordon skrev 2021-01-15 11:12:51 följande:

Tyskland är som Sverige, fast för vuxna.

Fast för vuxna?? Vad menar du?
  • mandelskrutten
    Velouria skrev 2021-01-16 00:25:09 följande:

Lätt arroganta? LÄTT? De har en sådan jävla översittarmentalitet att jag vill ge dem en fet smäll rakt i trynet. Inte är de villiga att lära sig andra språk heller, inte ens när de bor i Sverige. Den jävla tyska brytningen tar över så in i helvete och kan man inte höra vad de säger så bemöter de en som om det är en själv det är fel på. Det kan aaaaaaaldriiiiig vara så att det är de som låter förjävla illa. Nejnej, det är du som är för dum för att fatta vad "ze master rrrace" gastar om.

Tycker att när tyskar ska försöka tala engelska, hur många Phd examen de än har låter de efterblivna. Märklig brytning. .
  • mandelskrutten
    prometheuz skrev 2021-01-19 21:40:05 följande:

Min pappa har en teori om tyskar, att de har något slags tredjeriket komplex och tror sig vara överlägsen andra människor (det är mest tjänstemän eller bankmän han har varit i kontakt med, eller bönder..) Jag är inte lika hård att döma tyskarna så, men visserligen så har de en annan kultur, deras språk är mer rakt på sak (på grund av grammatiken måste man prata rakt på sak och inte dalta runt eller vara otydlig). De pratar bra engelska men inte i små orter.. T.e.x. fastnar du i ett parkeringshus och inte hittar betalningsautomaten och ringer på väktarna och försöker prata engelska så möts du av "IN DEUTSCHLAND SPRECHEN WIR DEUTSCH" och så lägger de på luren... och så står man där och kliar sig i huvudet och undrar, varför man inte kan få hjälp ut ur ett parkeringshus när de gömmer betalningsautomaterna och dessutom inte ens förvarnar att man endast kan betala med mynt och inge kort.. 

Jag bor i nordtyskland..

Det lustiga är att tyskar beundrar Sverige och ser ändå upp till oss som land och många tyskar påstår att Tyskar och Svenskar är lika men jag tycker det totala motsatta.
  • mandelskrutten
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-29 13:14:29 följande:
    Ja de har tre skolformer. Hauptschule för de som skall bli arbetare. Realschute om man skall gå kortare utbildningar som tex sjuksköterska och Gymnasium om man skall bli läkare, jurist, gymnasielärare etc.
    Denna indelning sker från tio års ålder. I vissa förbundsstater får föräldrarna inte välja åt barnen, de sorteras genom kunskapstester. I vissa förbundsstater får föräldrarna välja. I norra Tyskland är det vanligt med enhetlig Grundskola för alla barn, likt Sverige, 
    I södra Tyskland är man mer konservativa, många mammor är hemma eller jobbar deltid . De måste sitta och göra läxor med barnen på eftermiddagarna, skolan är bara till ett. Sen ör det lunch och läxläsning hemma. Eftersom kunskapsprovet vid tio års ålder är så avgörande för barnets framtid så satsar föräldrarna mycket på barnens utbildning redan i lågstadiet. Om man vill ha extra hjälp får man köpa den själv av speciella Nachhilfe lärare som arbetar helt privat. 
    Så summa summarum är det mycket tuffare och strängare skolgång i Tyskland än idag jämfört med vår svenska skola här i Sverige? 
  • mandelskrutten
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-29 13:14:29 följande:
    Ja de har tre skolformer. Hauptschule för de som skall bli arbetare. Realschute om man skall gå kortare utbildningar som tex sjuksköterska och Gymnasium om man skall bli läkare, jurist, gymnasielärare etc.
    Denna indelning sker från tio års ålder. I vissa förbundsstater får föräldrarna inte välja åt barnen, de sorteras genom kunskapstester. I vissa förbundsstater får föräldrarna välja. I norra Tyskland är det vanligt med enhetlig Grundskola för alla barn, likt Sverige, 
    I södra Tyskland är man mer konservativa, många mammor är hemma eller jobbar deltid . De måste sitta och göra läxor med barnen på eftermiddagarna, skolan är bara till ett. Sen ör det lunch och läxläsning hemma. Eftersom kunskapsprovet vid tio års ålder är så avgörande för barnets framtid så satsar föräldrarna mycket på barnens utbildning redan i lågstadiet. Om man vill ha extra hjälp får man köpa den själv av speciella Nachhilfe lärare som arbetar helt privat. 
    För att nämna, jag hade svensk-tyska kompisar som ung och de gick i Tyska skolan i Stockholm.
    Det var allmänt känt att Tyska skolan i Stockholm var 10 gånger mer strikt, tuff och sträng med mycket mer läxor än vad vi i min svenska skola hade. 

Så det går att klara skolan "lättare" i Sverige med andra ord? 
  • mandelskrutten
    prometheuz skrev 2021-01-29 14:29:20 följande:

Det går att bli högutbildad även om man blir "sorterad ut" och inte går gymnasiet. Man blir sorterad för att det ska hjälpa en, inte stjälpa en. Till exempel, om man på kunskapstest och enligt betyg inte klarar av gymnasiet så får man en yrkesutbildning (som man är intresserad av) och efter 3,5 år som lärujunge / apprentice så får man den erfarenhet som hjälper en .. då går man 1 år på teknisk förberedande utbildning och efter det får man söka ingenjörsutbildningar.. och ta bachelor och masters osv... 

Det låter sm en mycket mer komplicerad skolgång än vår svenska enkla väg att klara obligatorisk skolgång, visst?
  • mandelskrutten
    prometheuz skrev 2021-01-29 14:58:52 följande:
    Jag tror alla är olika.. Väldigt stressigt att ha svårt i skolan, och känna press att få slutbetyg för att ha en framtid.. jämfört med en alternativ väg, att jobba som praktikant i en riktig yrkesroll i 3,5 år och få lön (men inte full lön såklart).. och sen veta att man fortfarande har chans på akademia om man nu ville det. Antingen fortsätta jobba med full lön , eller studera.. Jag tycker det låter som att flera slipper känna sig utanför samhället när det finns fler alternativ in i samhället.

Men visst går det att slinka igenom svenska skolsystemet med hyfsade betyg enkelt med tid för egen fritid?

Enorm skillnad mellan det svenska och tyska skolsystemet tycker jag, visst? 

• mandelskrutten

Vad obehagligt att tyska bvc dömer barnen utifrån intelligens tester.

Tur att det svenska systemet är till det bättre.

Att barn tar studenten på lätt sätt än tuffa, stränga, tyska skolor..

• mandelskrutten

Många tyskar anser att Tyskland och Sverige har mycket gemensamt.

Personligen tycker jag det motsatta. Språken är mycket olika med som tur är..

• mandelskrutten
    Postman skrev 2021-02-01 19:32:50 följande:

Har en ingift tysk i släkten och denne är väldigt forcerande och driven. Inget vi andra gör är gott nog och det är väldigt lätt att bli osams med denna personen.

De tyskar jag har stött på i jobbet är också väldigt forcerande och drivna, drar sig inte för att smälla på. Dock är de väldigt hierarkiska så hittar du någon med hög rang kan man få dom att vika ner sig direkt. Personligen har jag ännu inte stött på någon supertrevlig, jag har fått ett negativt intryck av de jag har varit i kontakt med. 

Finns säkert ödmjuka tyskar men de jag har träffat på är som du beskriver översittartyp, fyrkantig i tänket.
  • mandelskrutten

Vet inte om det är charmigt eller ej.

Men just när tyskar ska tala engelska läspar de och får något skorrande ljud.

Låter nästan roligt och komiskt.

• mandelskrutten

Jämför jag dating mellan nationalitet så är det tydligt att just tyska killar är fåordiga, svårt att förstå skämt/humor, mycket på deras villkor osv.

Medan killar från andra länder kan skoja, är öppna i dialogen, mer varma på något sätt.

Svar på tråden Tyskar och arrogans?