Inlägg från: TotteE |Visa alla inlägg
  • TotteE

Tyskar och arrogans?

mandelskrutten skrev 2021-01-14 17:09:23 följande:

Har kommit i kontakt med en del tyskar genom årens lopp.

Det jag har märkt är att de har studerat extremt länge på Universitet med toppjobb och reser mycket,

Ja då är det väl dom du har träffat på?

Åker du till Tyskland kommer du att träffa på tyskar som kör sopbil, jobbar på bensinmack, och tyskar som sitter på parkbänken och dricker öl på förmiddagen OCKSÅ.. Alla är inte välutbildade och snorkiga.
  • TotteE

...och en massa tyskar som är fasiken så mycket mer laidback och avslappnade än den genomsnittlige svensken. Besök gärna Tyskland är mitt tips!

Men visst. Jag har i jobbsammanhang stött på en del knepiga tyskar. Långt ifrån alla, de flesta är riktigt bra, men vissa kan vara småjobbiga att ha att göra med rent yrkesmässigt. Vet inte riktigt vad det är, men det är väl en kulturkrock mest gissar jag.

De är inte lika konflikträdda som vi svenskar, utan tar ofta upp grejer på direkten! Saker som vi svenskar kanske också observerar, men avvaktar lite med att ta upp och göra till en grej.. Av försiktighet eller artighet och en gnutta konflikträdsla och så. Men det där tycker jag är lite på gott och ont ändå. Ibland uppskattar jag det svenska sättet, ibland är det befriande med det lite mer raka tyska.

Upplever också att de skiljer mer på det privata och på yrkesrollen än vad vi svenskar gör.

De är inte på jobbet för att skoja tramsa och fika bort tiden, utan för att faktiskt uträtta något! Typ så..

Men jag är ingen expert på det här.

Man får ju komma ihåg att det tyska samhället är lite mer formellt och hierarkiskt än idag också. Man ska också komma ihåg att hur vi ser på tyskar lite fördomsfullt är ju ungefär exakt som stora delar av världen ser på oss svenskar. Många tycker att vi svenskar är petiga och stela, och tråkiga och surmulna och knepiga att ha att göra med.

• TotteE
    mandelskrutten skrev 2021-01-16 10:03:00 följande:

Tycker att när tyskar ska försöka tala engelska, hur många Phd examen de än har låter de efterblivna. Märklig brytning. .

Vi bryter ju också när vi pratar engelska,bara att vi inte hör det själva.

Sen är det inte helt ovanligt med yngre tyskar idag som faktiskt pratar mycket bra engelska! Den äldre generationen, not so much, dom bryter väldigt mycket, men det gör ju svenska 70-åringar också.

Inte direkt ovanligt i Sverige heller med människor som är 55+ och som pratar väldigt lite och väldigt dålig engelska.

Mina svärföräldrar exempelvis bor på landet och är runt 60 år gamla. De har visserligen läst lite engelska i skolan men de pratar inte bättre engelska en den genomsnittlige tysken!
  • TotteE

Hade vi inte ett mer omfattande lärlingssystem i Sverige också en gång i tiden?

Likväl som vi ungefär som Tyskland hade ett tredelat skolsystem när mina föräldrar växte upp. Man kunde gå yrkesskola och/eller börja som lärling nånstans, man kunde gå läroverksvägen med realskola och högre allmänt läroverk etc, eller så fanns det mellansteget fackskola där man kunde läsa vidare till sjuksköterska och sånt, men inte nödvändigtvis bli fin akademiker. En mer yrkesinriktad mellanväg med stort teoretiskt inslag.

• TotteE
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-29 19:30:07 följande:

Ja, jag tror att lörlingssystemet är utmärkt. Men det är nog inte helt lätt att införa i Sverige, i Tyskland har de en historik och tar detta med lärlingsutbildning väldigt seriöst. Jag vet för jag gjorde praktik i Tyskland under mina studier, även praktik tar de superseriöst, det är inte som i Sverige där man bara får vara med eller kanske göra något enkelt jobb som behövs. Min praktik på ett medelstort företag i Tyskland var noga strukturerad och anpassad efter exakt den universitetsutbilfning som  jag gick. Jag upplevde att tyska företag ser att de har ett stort ansvar för att utbilda nästa generation av arbetstagare och inte bara skriker på att staten skall fixa detta, som de svenska företagen gör. 

Ja dom stackars tonårspojkar som är rastlösa och verkligen inte vill sitta i skolbänken o tolv-tretton år måste erbjudas nåt annat alternativ!
Svar på tråden Tyskar och arrogans?