Inlägg från: flygrl |Visa alla inlägg
  • flygrl

Tyskar och arrogans?

mandelskrutten skrev 2021-01-14 17:09:23 följande:

Har kommit i kontakt med en del tyskar genom årens lopp.

Det jag har märkt är att de har studerat extremt länge på Universitet med toppjobb och reser mycket,

Men, de alla är rätt så egoistiska och blir lätt barska.

Fler än mig som har den synen på Tyskar? Lätt arroganta på något vis.

Låter lite som tyskar ofta framställs på film...

Min ena brorsa är ihop med en tysk tjej som studerar i Sverige och henne tycker jag väl inte det där stämmer in på. Hon och även en tysk kompis till henne jag träffat är trevliga och absolut varken arroganta eller barska.
  • flygrl
    mandelskrutten skrev 2021-02-01 13:24:33 följande:

Många tyskar anser att Tyskland och Sverige har mycket gemensamt.

Personligen tycker jag det motsatta. Språken är mycket olika med som tur är..

Asså ärligt talat verkar du och en del andra i tråden fullständigt besatta av hata tyskar. Ni snackar om tyskar som en del Flashback-rasister snackar om svarta och som jag som svart tycker är jävligt obehagligt. Lika förvridet och generaliserande om massvis med människor och säkert kränkande för alla vettiga tyskar som knappast stämmer in på eran beskrivning. :/

Har själv aldrig vart i Tyskland men känner däremot två tyskar här i Sverige och har också träffat trevliga tyskar genom jobbet som deffo inte verkar se sig som ?zzze master race? och fan allt ni snackar om här i tråden. Har tvärtom förstått att många tyskar känner skam över det som hände när Hitler och nazisterna styrde och inte är mer nazister eller ?master race? än några andra.

Det är fan nästan 80 år sen nazisterna krossades. Kanske dags att sluta framställa dagens tyskar som stöveltrampande SS-troopers som vill ta över världen? :/
  • flygrl
    AndreaBD skrev 2021-02-01 19:20:57 följande:

Precis så är det. 

Det jag menade va väl inte bara att många känner skam över va som hände i Nazityskland utan också över att va tyskar öht och det tycker jag låter väldigt sorgligt och osunt. Är ju fan helt orimligt att känna skam över sånt som hände långt innan man ens va född. Ska ingen behöva göra. :/
  • flygrl
    AndreaBD skrev 2021-02-02 09:07:22 följande:

Nej, det är klart, men det blir väl mindre med tiden också. Ändå är det ju bra om man inte glömmer bort det. 

Klart det är viktigt minnas Förintelsen men att bära omkring på skam över nåt man själv inte är skyldig till känns inte särskilt sunt och kan nog t o m va farligt i förlängningen. Så tänker jag iaf.
Svar på tråden Tyskar och arrogans?