Löneskillnad Norge/Sverige?
Hej alla! Det här är ingen skryttråd, utan egentligen "hur min situation ser ut idag," vilket till en viss del nog är aningen bättre än andras i samma ålder, kanske (eller inte). Jag söker lite tips i mer erfarna över hur man kan tänka och kanske "borde" tänka.
Under hela corona-tiden har jag och min flickvän/sambo ungefär vart hemma (i Norge) och i princip spelat playstation, Netflix, startat lite firma, etc. Samtidigt som vi egentligen jobbat hemmakontor. Även innan corona så har vi tillsammans en inkomst på ca. 150k/månaden, vilket jag ödmjukt vet är mycket i vår ålder på 22 och 24 år gamla. Dessutom har vi bra förmåner som varsin förmånsbil, telefoner etc. och resor i våra jobb, i Norge.
I pandemin så kan vi dessvärre inte åka till Sverige och det ser ganska grått ut även en tid framåt. Därför går vi i tankarna på att flytta hem (till Stockholm). Vi båda har bara tagit någon enkel halvårskurs och har inga universtitetsutbildningar, och vad jag hör från vänner, existerar knappt dessa löner i Sverige. Speciellt inte för "sådana som oss." Förstår givetvis att man kanske "går ned sig," i Sverige - men ungefär hur mycket bör man räkna med? Och vet någon andra eventuella skillnader på länderna som bör märkas?
Jag känner egentligen att vi är bra bortskämda kanske med hur vi har det här, allt vi får, och borde hålla ut i pandemin. Men min sambo saknar Stockholm och familjen så mycket att vi sett lite på jobb och det verkar som om lönerna då hade landat på kanske 30-37 om vi har tur. Är det verkligen så? Märker att vi blivit lite Norge blinda.
Det känns lite som om vi kan spendera dagarna både innan men speciellt under Coronan med att "lalla runt" och ändå tjäna väldigt mycket, medan jag är orolig att vardagen hemma i Sverige inte alls ser ut såhär.
Jag önskar lite insikt i för/nackdelar av någon som kanske har lite tips i hur vi borde tänka? Lite input. Jag anser som sagt att det vore ett misstag att flytta hem och ge upp vår livsstil medan min sambo såklart har hemlängtan. Valet vi gör är gemensamt, vare sig vi flyttar eller ej.
Tack på förhand!