• Apricospaj

Era godaste vegetariska recept tack.

Vilket eller vilka är era bästa recept på vegetarisk mat?

Om ni inte skriver ut receptet så kan jag tyvärr inte komma in på länkar av någon anledning så skriv gärna namn på receptet och vilken sida man hittar det:)

• Svar på tråden Era godaste vegetariska recept tack.
  • Anonym (Matälskare)

Vegetarisk lasagne är supergott! Istället för nötfärs använder du tex squash eller aburgine, kidneybönor, oliver eller vad du föredrar.

Falafel är ju annars jättegott.

• Apricospaj

Jaa vegetarisk lasagne är så gott! Mitt favoritrecept är café aromas vegetariska lasagne. Den absolut godaste jag ätit! Man googlar bara på de så kommer receptet upp.

• BuoBä

Bolognese med belugalinser: www.meravego.se/blank-1

Kopiera länken och klistra in i browsern så funkar det. Eller googla "belugalinser mera vego".

Vegetarisk/vegansk pad thai är också väldigt gott. Det finns recept på sajten Jävligt Gott, www.javligtgott.se/.

• nnnnnnnn

Håller med om lasagne och fyller på med en busenkel:

LAGER 1: skiva champinjoner, hacka lök + vitlök . Stek dessa ett tag. Häll ner spenaten, tomaterna och buljongen.
    250 g champinjoner
    1 gul lök
    200 g spenat(Fryst går utmärkt)
    1 vitlöksklyfta
    1 grönsaksbuljongtärning
    500 g Krossade eller passerade tomater

LAGER 2: Blanda ihop dessa
    250 g cottage cheese/Keso
    2 dl crème fraiche
    1 tsk torkad timjan
    12 torra lasagneplattor

Överst:
    125 g mozzarella

GÖr sen som med vanligt lasagne, men det går också bra att ta lasagneplattor mellan alla lager dvs lager1, plattor, lager 2, plattor, lager1 osv.

225 °C i 25 minuter.
  • Dexter dot com

Sök på "spagetti med morotssås" ( ICA ) . Jag brukar ha i creme fraishe med chili och lite riven parmesan istället för grädde.

• Selmans

Vi gör en halloumi hotpot som är himla god:

Olja att steka i

2 lök gul/röd

2 vitlöksklyfta

2 matsked röd currypasta

2 burk kokosmjölk

2 grönsaksbuljong

1-2 sötpotatis

2 pkt bönmix

2 pkt röda linser (i tetra).

2 pkt halloumi

Fräs lök, currypasta och krossad vitlök i oljan. Häll i kokosmjölk, buljong och tärnad sötpotatis. Mot slutet lägg i linser, bönor och halloumi. Klart!

Om man köpt torkade linser i påse behöver de koka med 10 minuter, så då får man lägga i de i början.

Och så har vi vetetortilla, turkisk yoghurt och jordnötter till.

• brallison

Vi gillar inte vegetariska rätter egentligen, men ibland försöker att göra några och blev väldigt förvånade att denna blev så god (dock har vi uteslutit potatis helt och bytt ut vanliga linser mot belugalinser, då jag kan inte äta vanliga linser eller bönor):

Blomkålscurry

4 portioner

2 gula lökar, hackade
    2 vitlöksklyftor, finhackade
    rapsolja att steka i
    2 msk riven färsk ingefära
    1 tsk gurkmeja
    1 tsk spiskummin
    2 tsk curry
    300 g potatis
    1 blomkålshuvud
    1 dl röda linser
    1 burk krossade tomater à 400 ml
    1 burk kokosmjölk à 400 ml
    2 dl vatten
    1 grönsaksbuljongtärning

Fräs löken i lite olja så att den mjuknar och blir lätt transparent.?Rör ner ingefära, gurkmeja, spiskummin och curry. Låt fräsa med i några minuter.
    Skär potatis och blomkål i ungefär lika stora bitar. Rör ner i grytan tillsammans med linser, krossade tomater, kokosmjölk, vatten och buljongtärning. Koka upp och låt sjuda i 12-15 minuter eller tills grönsaker och linser är mjuka.
    Servera som den är eller tillsammans med fullkornsris, matkorn, quinoa eller annat gott.

• Anonym (Mums)

Det här är en återkommande favorit för oss. Jag brukar göra dubbelsats i en stor ugnsform. Det är ICA:s recept www.ica.se/recept/veggo-lasagne-653499/ som jag modifierat med hur man gör med zucchinin.

Lasagne med zucchini och crème fraîche

200 g    färska lasagneplattor

schalottenlök eller gul lök (1 schalottenlök motsvarar 1 gul lök)

2 klyftor vitlök

1 msk   olivolja

500 g    krossade tomater

1 tsk      strösocker

zucchini

4,5 dl    lätt crème fraiche som tål ugn

1 dl        riven parmesanost

salt och peppar

1.    Skala och hacka lök och vitlök.

2.    Fräs löken i oljan, tillsätt tomaterna och sockret. Låt det koka ihop 5-10 minuter.

3.    Skär zucchinin i grova bitar. Stek den så den mjuknar lite.

4.    Tillsätt crème fraichen till zucchinin och låt koka upp. Tillsätt då parmesanosten. Låt osten smälta och smaka av med salt och peppar.

5.    Lägg lite av tomatsåsen i botten på en ugnssäker smord form. Varva plattorna med tomat- och crème fraiche-sås. Spara lite av den vita såsen och bred över. Strö gärna på lite riven parmesanost.

6.    Sätt in mitt i ugnen ca 20 minuter i 225°C.

7.    Låt stå ca 10 minuter innan servering.

Svar på tråden Era godaste vegetariska recept tack.