• Anonym (Jaha)

Lås på sexåringens garderob

Igår fick en släkting spader när hon såg att min dotter har ett barnlås på sin garderob, så högt att hon inte når själv.

Det var ett beslut jag tog efter att ha tröttnat hårt på hennes ständiga raid och att gång på gång behöva fixa alla kläder.

Min släkting är seriöst upprörd och säger att jag förminskar min dotter genom detta och att hon borde ha fri tillgång till sina kläder. Min dotter väljer dagens kläder själv, men garderoben är bara öppen när jag är med i rummet.

Är det min släkting som är löjlig eller har jag missat något?

• Svar på tråden Lås på sexåringens garderob
  • Anonym (X)

Jag skulle reagerat. En 6-åring är ju ganska stor (har börjat skolan) och man bör hitta andra strategier än att rakt av plocka bort det som frestar.

• Elis73
    Jag förstår dig Har ibland lust att sätta lås på min 17-årings garderob av samma orsak.... Men samtidigt är det ju ingen långsiktig lösning. Kanske skulle ni testa att ha garderoben öppen, men lägga undan 90% av kläderna temporärt. Så att sexåringen kan orka städa själv när kläderna plockas ut. (För en hel garderob på golvet blir övermäktigt för ett barn - tyvärr även för en 17-åring iblandObestämd...) Då kanske vanan att riva ut saker avtar.
  • Anonym (Ja)

Tycker din släkting har rätt.

• Anonym (Jaha)
    Elis73 skrev 2021-01-15 08:20:47 följande:

Jag förstår dig Har ibland lust att sätta lås på min 17-årings garderob av samma orsak.... Men samtidigt är det ju ingen långsiktig lösning. Kanske skulle ni testa att ha garderoben öppen, men lägga undan 90% av kläderna temporärt. Så att sexåringen kan orka städa själv när kläderna plockas ut. (För en hel garderob på golvet blir övermäktigt för ett barn - tyvärr även för en 17-åring ibland...) Då kanske vanan att riva ut saker avtar.

Det är nyligen jag satte upp låset för att inget annat har fungerat. Finns ingen annanstans att lägga hennes kläder heller.

Hon är väldigt destruktiv i allmänhet och inget man säger eller gör har någon effekt annat än för stunden.
  • DVQ

Även om ni behöver hitta en bättre strategi på sikt så är det väl knappast skadligt för sexåringen att garderoben är låst.

Jag antar här att det rör sig om garderoben som ett specifikt problemområde och att du inte har satt lås på leksakslådorna, skafferiet, osv osv. I så fall skulle jag tycka det var mer problematiskt. 

• Anonym (Jaha)
    DVQ skrev 2021-01-15 08:50:23 följande:

Även om ni behöver hitta en bättre strategi på sikt så är det väl knappast skadligt för sexåringen att garderoben är låst.

Jag antar här att det rör sig om garderoben som ett specifikt problemområde och att du inte har satt lås på leksakslådorna, skafferiet, osv osv. I så fall skulle jag tycka det var mer problematiskt. 

Det sitter ett lås på skafferiet, men det är inte på grund av henne.

Alla hennes andra lådor är självklart olåsta. Är det något vi inte vill att hon använder obevakad står det så hon inte ser och når och det vet hon att det bara är att be om.
  • Anonym (X)
    Anonym (Jaha) skrev 2021-01-15 08:53:22 följande:
    Det sitter ett lås på skafferiet, men det är inte på grund av henne.
    Utan på grund av...?
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (X) skrev 2021-01-15 09:02:21 följande:

Utan på grund av...?

Vad har det med tråden att göra?
  • Anonym (Nja 2)

Inte bra sätta lås på garderoben. Förnedrande, skapar ilska, besvikelse, hat, hårdhet.

Bättre flytta några kläder till Föräldrarnas gardetob.

• Anonym (Jaha)
    Anonym (Nja 2) skrev 2021-01-15 09:13:02 följande:

Inte bra sätta lås på garderoben. Förnedrande, skapar ilska, besvikelse, hat, hårdhet.

Bättre flytta några kläder till Föräldrarnas gardetob.

Men herregud så du överdriver.
Svar på tråden Lås på sexåringens garderob