• Anonym (Cervi­x)
    Fri 15 Jan 2021 16:40
    1024 visningar
    8 svar
    8
    1024

    MENSKOPP from HELL!! Hjälp?!

    Kan någon hjälpa mig?

    Jag vill bli mer ekologisk, har köpt tygbindor och började försöka använda menskoppen igen. Men det som händer är att min livmodertapp SUGS NERÅT (!!?). VART ÄR FELET???

    Har samma menskopp (lunette, stor) som jag skaffade för nästan 10 år sedan. Då hade jag fött 2 barn. Samma grej händer!!! Jag frågade hjälp av sjukvården då i tiderna men de bara typ skakade på huvudet och sa att de aldrig hört talas om något liknande. Då fattade jag inte själv att det var livmodertappen som började "hänga ner", men det gjorde jävligt ont. Efter några dagar utan kopp verkar den åka upp igen så därför har jag inte sökt vård för det. Men det känns ju obehagligt och det här är orsaken till att jag inte velat använda koppen mer.

    Alltså endera läcker den eller så sugs den fast med ett så hårt grepp att hela cervix sugs ner!!! WTF?! Är jag ensam om att uppleva detta?

    Då när jag (som oftast) använder tamponger (OB:s gröna XXL) så sitter tappen så långt upp att hela mitt långfinger måste tryckas in för att få tampongen på plats. Men efter att den där (j*vla) menskoppen varit där så rymms ingen tampong! Då får jag knappt in halva fingret (kanske 2-3 cm) innan det blir stopp, av livmodertappen som hänger ner! Känns extremt konstigt!!

    Borde jag prova nån annan menskopp? Denna har jag försökt placera så långt ner/ut att jag tvingats klippa bort hela "antennen" redan, annars sticker den ut. Ändå händer detta.

    Undrar om min kopp är för hård/styv? Har läst att det finns mjukare varianter. Den börjar väl bli till åldern redan (?) men är ju väldigt lite använd (iom. detta problem) och verkar lika som den var som ny, förutom viss missfärgning. Jag brukar koka den i 10 min före och efter varje "försök till användning" /mens, men den har alltså mest varit i skåpet under alla dessa år.

    Någon som har nåt tips om hurdan kopp jag borde skaffa? Har under de senaste åren fått ytterligare 2 barn så har nu 4...

    Eller nån som varit med om detta?? Undrar om jag behöver söka vård....? (skaffade nyligen spiral och vill ju inte att den åker ut ifall koppen skapar för starkt vacum?!)

    Tacksam för svar!!!

  • Svar på tråden MENSKOPP from HELL!! Hjälp?!
  • Anonym (Cervi­x) Trådstartaren
    Fri 15 Jan 2021 16:45
    #1

    Kan tillägga att jag vid varje efterkontroll återhämtat mig fint efter varje förlossning, så har inget framfall eller något... Har fött alla barn nedre vägen :)

  • Anonym (Koppä­lskare­)
    Fri 15 Jan 2021 17:10
    #2
    +1

    Du lättar väl på vacuumet när du tar ut koppen?

  • Fri 15 Jan 2021 17:11
    #3
    Anonym (Cervix) skrev 2021-01-15 16:40:35 följande:

    Kan någon hjälpa mig?

    Jag vill bli mer ekologisk, har köpt tygbindor och började försöka använda menskoppen igen. Men det som händer är att min livmodertapp SUGS NERÅT (!!?). VART ÄR FELET???

    Har samma menskopp (lunette, stor) som jag skaffade för nästan 10 år sedan. Då hade jag fött 2 barn. Samma grej händer!!! Jag frågade hjälp av sjukvården då i tiderna men de bara typ skakade på huvudet och sa att de aldrig hört talas om något liknande. Då fattade jag inte själv att det var livmodertappen som började "hänga ner", men det gjorde jävligt ont. Efter några dagar utan kopp verkar den åka upp igen så därför har jag inte sökt vård för det. Men det känns ju obehagligt och det här är orsaken till att jag inte velat använda koppen mer.

    Alltså endera läcker den eller så sugs den fast med ett så hårt grepp att hela cervix sugs ner!!! WTF?! Är jag ensam om att uppleva detta?

    Då när jag (som oftast) använder tamponger (OB:s gröna XXL) så sitter tappen så långt upp att hela mitt långfinger måste tryckas in för att få tampongen på plats. Men efter att den där (j*vla) menskoppen varit där så rymms ingen tampong! Då får jag knappt in halva fingret (kanske 2-3 cm) innan det blir stopp, av livmodertappen som hänger ner! Känns extremt konstigt!!

    Borde jag prova nån annan menskopp? Denna har jag försökt placera så långt ner/ut att jag tvingats klippa bort hela "antennen" redan, annars sticker den ut. Ändå händer detta.

    Undrar om min kopp är för hård/styv? Har läst att det finns mjukare varianter. Den börjar väl bli till åldern redan (?) men är ju väldigt lite använd (iom. detta problem) och verkar lika som den var som ny, förutom viss missfärgning. Jag brukar koka den i 10 min före och efter varje "försök till användning" /mens, men den har alltså mest varit i skåpet under alla dessa år.

    Någon som har nåt tips om hurdan kopp jag borde skaffa? Har under de senaste åren fått ytterligare 2 barn så har nu 4...

    Eller nån som varit med om detta?? Undrar om jag behöver söka vård....? (skaffade nyligen spiral och vill ju inte att den åker ut ifall koppen skapar för starkt vacum?!)

    Tacksam för svar!!!


    Med sådana problem hade jag hellre valt något annat mensskydd även om du nu vill bli mer ekologisk. Varför du skulle söka vård för en sak du inte annars har något besvär av förstår jag inte.
  • Anonym (Cervi­x) Trådstartaren
    Fri 15 Jan 2021 17:19
    #4
    Anonym (Koppälskare) skrev 2021-01-15 17:10:05 följande:

    Du lättar väl på vacuumet när du tar ut koppen?


    Absolut! "skadan" sker liksom genast när jag lägger in den. Det brukar vara lite bökigt att få den så den inte läcker, men då blir det såhär istället... :(
  • Anonym (Koppä­lskare­)
    Fri 15 Jan 2021 17:26
    #5
    Anonym (Cervix) skrev 2021-01-15 17:19:59 följande:

    Absolut! "skadan" sker liksom genast när jag lägger in den. Det brukar vara lite bökigt att få den så den inte läcker, men då blir det såhär istället... :(


    Ah, fattar! Vad tråkigt. Läckage för mig beror nästan alltid på att tappen liksom hamnat lite utanför eller på kanten av koppen. Så min kopp är oftast ganska högt upp eftersom min tapp är högt upp. Vet inte vad som händer för dig, men säger som hen som skrev innan, du kanske får välja nåt annat. Inte bra om du skulle få nån skada!
  • Anonym (Cervi­x) Trådstartaren
    Fri 15 Jan 2021 18:44
    #6
    Pope Joan II skrev 2021-01-15 17:11:03 följande:

    Med sådana problem hade jag hellre valt något annat mensskydd även om du nu vill bli mer ekologisk. Varför du skulle söka vård för en sak du inte annars har något besvär av förstår jag inte.


    Känns bara dumt att inte kunna ha menskopp, när det för många andra verkar så bra och dessutom miljövänligt. Det enda som funkat för mig är tamponger (största storleken) och det går åt flera paket varje månad, vilket är stressigt.
  • Fri 15 Jan 2021 18:55
    #7

    Min syster hade samma problem som du och skaffade en modell som ser mer ut som ett pessar som inte verkar påverka trappen på samma sätt.

    Jag förstår inte riktigt hur den funkar om jag ska vara ärlig, men syrran tycker den är fantastisk.

    Kan vara värt ett försök.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Kopp)
    Fri 15 Jan 2021 19:09
    #8

    Jag använde menskopp i ca 10 år utan problem. Sen fick jag barn och efter det har jag samma problem som du verkar ha. Men jag tror inte det har med menskoppen att göra, utan det är som att under mensen slutar musklerna i hela den regionen att fungera. Allt är slappt, tom musklerna i höfter och rumpa känns det som. Livmodertappen hamnar så lågt att den nästan sticker ut, och givetvis knuffar det ut koppen. Obekvämt, men det funkar och är bättre än alternativen. Samma märke på kopp som dig för övrigt.

    Så fort mensen är över så åker tappen upp igen så att jag nätt och jämt når den. Jag har gjort knipövningar och har inga andra problem, så jag tror att bäckenbotten är i hyfsad form. Jag borde kanske kolla upp det, men hittils har jag inte träffat en enda gynekolog som vetat något om menskoppar. De flesta var iofs män, det kanske är en förklaring...

    Jag har tittat på andra koppar men de som rekommenderas vid lågt sittande livmodertapp är oftast väldigt grunda och jag är orolig att den typen av kopp ska poppa ut...

Svar på tråden MENSKOPP from HELL!! Hjälp?!