• Anonym (TS)

Spara sgi- eller lägstanivå-dagar?

Man får ju spara 96 dagar efter barnets 4-års dag. Är det bäst att spara sgi-dagar eller lägstanivå dagar?

• Svar på tråden Spara sgi- eller lägstanivå-dagar?
  • Seven Costanza

Vi sparade bara SGI-dagar för att vi tänkte att det var bäst med de inkomstbaserade dagarna men nu känner jag att det var lite dumt för det är ju väldigt oflexibelt hur man får lov att ta ut dem.skulle kanske ha sparat några lägstanivådagar också.

• Anonym (Ah)

Antingen båda eller majoritet lägstanivå. Jag skulle säga ta sgi-dagarna först och spara undan mellanskillnaden. Alltså lev som att ni hade blandat lägsta och sgi-dagar och spara pengar.

För det första förlorar ni då inte så mycket om ni sedan ag mågon anledning inte skulle hinna ta ut era 96 dagar.

För det andra så kan lägstanivådagar läggas på helg utan att vara ledig fredag eller måndag, och du kan dessutom lägga en hel ledig dag äcen om du bara har hand om barnet några timmar. Alltså mer flexibelt att kunna använda lägstanivådagar

• Seven Costanza

Tillägg: Nu väntar jag andra barnet och när första barnet fyllde fyra hade vi sparat de 96 dagar man får ha kvar. Det är nu bara ett läsår kvar tills första barnet ska börja förskoleklass och då får man ju inte ta ledigt hur som helst, och för att ta ut SGI-dag måste ju såklart just det barnet vara hemma vilket gör att vi nu istället planerar för att ta ut merparten av de resterande dagarna på första barnet nu under våren och sommaren (när vi sett på RUL att allt verkar bra så att man kan tro att det faktiskt kommer ett andra barn) annars vill man ju ha dagar kvar. Planen är alltså att ta ut första barnets dagar och spara alla pengar därifrån på ett ISK-konto att ha att fylla på lite med varje månad eftersom jag hoppas kunna vara ledig utan att ta ut föräldrapenning hela första året. Vill helst inte använda våra vanliga sparpengar till det. Så på så sätt var det skönt att det är SGI-dagarna som är kvar eftersom det är stor skillnad i ersättning jämfört med lägstanivådagarna men med nästa barn kommer jag nog spara hälften av varje.

• Anonym (Ah)
    Seven Costanza skrev 2021-01-16 09:37:51 följande:

Tillägg: Nu väntar jag andra barnet och när första barnet fyllde fyra hade vi sparat de 96 dagar man får ha kvar. Det är nu bara ett läsår kvar tills första barnet ska börja förskoleklass och då får man ju inte ta ledigt hur som helst, och för att ta ut SGI-dag måste ju såklart just det barnet vara hemma vilket gör att vi nu istället planerar för att ta ut merparten av de resterande dagarna på första barnet nu under våren och sommaren (när vi sett på RUL att allt verkar bra så att man kan tro att det faktiskt kommer ett andra barn) annars vill man ju ha dagar kvar. Planen är alltså att ta ut första barnets dagar och spara alla pengar därifrån på ett ISK-konto att ha att fylla på lite med varje månad eftersom jag hoppas kunna vara ledig utan att ta ut föräldrapenning hela första året. Vill helst inte använda våra vanliga sparpengar till det. Så på så sätt var det skönt att det är SGI-dagarna som är kvar eftersom det är stor skillnad i ersättning jämfört med lägstanivådagarna men med nästa barn kommer jag nog spara hälften av varje.

Vill lägga rill här att en ganska lätt lösning på att det är skönt att ha sgi-dagar kvar för att de är värde mer pengar är att man istället kan plocka sgi-dagar först och spara dessa pengar på en gång.

I slutändan är det ju lika mycket pengar man får ut oavsett NÄR man tagit ut dagarna
  • Seven Costanza
    Anonym (Ah) skrev 2021-01-16 09:49:45 följande:

Vill lägga rill här att en ganska lätt lösning på att det är skönt att ha sgi-dagar kvar för att de är värde mer pengar är att man istället kan plocka sgi-dagar först och spara dessa pengar på en gång.

I slutändan är det ju lika mycket pengar man får ut oavsett NÄR man tagit ut dagarna

Jovisst men när jag personligen tog ut de flesta av de första 180 SGI-dagarna som man måste plocka innan man kan ta lägstanivådagar så var jag fortfarande föräldraledig mellan att barnet var 1 och 1,5 och behövde skydda SGI och då hade jag ju ingen annan inkomst, medan nu när jag tar ut SGI-dagar för att fylla upp så har jag 80% lön så då är det ju förstås betydligt lättare att spara pengarna man får in från FP. Men ja i teorin är det ju detsamma. Kommer nog tänka annorlunda med nästa barn.
  • Anonym (Ah)
    Seven Costanza skrev 2021-01-16 14:39:45 följande:

Jovisst men när jag personligen tog ut de flesta av de första 180 SGI-dagarna som man måste plocka innan man kan ta lägstanivådagar så var jag fortfarande föräldraledig mellan att barnet var 1 och 1,5 och behövde skydda SGI och då hade jag ju ingen annan inkomst, medan nu när jag tar ut SGI-dagar för att fylla upp så har jag 80% lön så då är det ju förstås betydligt lättare att spara pengarna man får in från FP. Men ja i teorin är det ju detsamma. Kommer nog tänka annorlunda med nästa barn.

Du argumenterar ju nu för att faktiskt spara lägstanivådagarna? Alltså om du har råd att ta ut lägstanivådagar har du i också råd att ta sgi-dagar istället och spara undan mellanskillnaden mot om du tagit lägstanivå? Missförstår vi varandra?
  • Seven Costanza
    Anonym (Ah) skrev 2021-01-16 14:42:29 följande:

Du argumenterar ju nu för att faktiskt spara lägstanivådagarna? Alltså om du har råd att ta ut lägstanivådagar har du i också råd att ta sgi-dagar istället och spara undan mellanskillnaden mot om du tagit lägstanivå? Missförstår vi varandra?

Kanske var oklar. Jag menar att jag -trodde- att det skulle vara bäst att bara spara SGI-dagar men som sagt så är det ju inte så flexibelt. Nu när jag jobbar 80% gör vare sig lägstanivådagar eller SGI-dagar varken till eller från i vår månadsbudget så nu har det visat sig att jag kan spara pengarna att ha till nästa föräldraledighet eller så kunde jag ha haft endast lägstanivådagar kvar istället. När jag använde merparten av de andra SGI-dagarna var jag alltså helt föräldraledig så då behövde jag faktiskt inkomsten från FP och kunde inte spara pengarna. Våra övriga SGI-dagar har min man tagit ut och han får mycket inkomstbortfall så då använde vi också pengarna direkt för att minska inkomstbortfallet.
  • Seven Costanza

När jag tog ut blandat lägstanivådagar och SGI-dagar jobbade jag 60-80% och fyllde upp med FP, så då hade jag ju ändå rätt mycket inkomst av lön också vilket gjorde att det inte gjorde nåt att lägstanivådagarna inte direkt är värda så mycket.

• nnnnnnnn

Om man antar att ni tagit ut alla andra dagar så är det bäst att spara lågnivådagarna.

Om ni inte hinner ta ut alla dagarna, så se till att ta ut lågnivådagarna på helgerna även om ni jobbar heltid = då sparar man SGI-dagarna.

Varför?
    När man är mer FL så behöver man mer pengar än om man jobbar mer.
    Är barnet 4 år så brukar det innebära att man jobbar mer än när barnet är mindre = kan lika gärna ta ut SGI-dagarna när man jobbar lite och barnet är litet.

Men om man inte tar ut alla dagar, så kan man se till att få ut alla lågnivådagarna även om man jobbar fullt = lika bra att spara SGI-dagarna till efter 4årsdagen, för då får man ut mer pengar.

• Anonym (Ah)
    nnnnnnnn skrev 2021-01-16 19:40:45 följande:

Om man antar att ni tagit ut alla andra dagar så är det bäst att spara lågnivådagarna.

Om ni inte hinner ta ut alla dagarna, så se till att ta ut lågnivådagarna på helgerna även om ni jobbar heltid = då sparar man SGI-dagarna.

Varför?

När man är mer FL så behöver man mer pengar än om man jobbar mer.

Är barnet 4 år så brukar det innebära att man jobbar mer än när barnet är mindre = kan lika gärna ta ut SGI-dagarna när man jobbar lite och barnet är litet.

Men om man inte tar ut alla dagar, så kan man se till att få ut alla lågnivådagarna även om man jobbar fullt = lika bra att spara SGI-dagarna till efter 4årsdagen, för då får man ut mer pengar.

Fick läsa innan jag förstod helt.

Men jag antar att du menar att om man räknar med att ha mer än 96 dagar kvar vid fyraårsdagen så bör man börja plocka lägstanivådagar på helgen innan dess så att man helt enkelt bara har 96 dagar kvar vid fyraårsdagen? Det är absolut rimligt. Vill bara kolla att jag förstår dig rätt
  • nnnnnnnn
    Anonym (Ah) skrev 2021-01-16 19:46:32 följande:
    Fick läsa innan jag förstod helt.
    Men jag antar att du menar att om man räknar med att ha mer än 96 dagar kvar vid fyraårsdagen så bör man börja plocka lägstanivådagar på helgen innan dess så att man helt enkelt bara har 96 dagar kvar vid fyraårsdagen? Det är absolut rimligt. Vill bara kolla att jag förstår dig rätt
    Ja, jag skrev nog lite rörigt...

Menade precis så - ta ut lågnivådagarna före 4-årsdagen om du har fler än 96 dagar kvar inför 4-årsdagen.

Så om risken är att bli av med dagar, så tar man ut lågnivådagarna tex under helgen. För att få ut pengarna för de dagarna.

Om man har koll = tar ut alla dagar utom 96 st före 4-årsdagen, så kan man lika gärna spara lågnivådagarna tulls efter 4-årsdagen.
Svar på tråden Spara sgi- eller lägstanivå-dagar?