• Anonym (Saltgroda)

Hur mycket salt behöver man MINST äta per dag?

Överallt kan man hitta info om hur mycket salt man max kan äta per dag - det vanligaste beskedet är väl max en tesked, även om många säger att upp till två teskedar per dag är ok. Men hur är det med omvända situationen - hur mycket salt måste man minst äta per dag för att allt ska funka som det ska? Det är det fan inte lätt att hitta nån info om.

Så, finns det nån som vet?  

• Svar på tråden Hur mycket salt behöver man MINST äta per dag?
  • Anonym (Ha)

Jag har tyvärr inga källor. Men för flera år sedan var min man rätt insatt i detta.

Sveriges rekommendationer för salt är farligare än att äta typ fem gånger så mycket salt som rekommendationen.

Sveriges rekommendationer är alltså för låga.

Så äter du enligt rekommendationen är du redan på gränsen till för lite.

Som sagt. Det är flera år sedan och jag har inte källorna. Men du kan ju alltid försöka googla utifrån denna information

• Anonym (Saltgroda)
    Anonym (Ha) skrev 2021-01-16 14:15:27 följande:

Jag har tyvärr inga källor. Men för flera år sedan var min man rätt insatt i detta.

Sveriges rekommendationer för salt är farligare än att äta typ fem gånger så mycket salt som rekommendationen.

Som sagt. Det är flera år sedan och jag har inte källorna. Men du kan ju alltid försöka googla utifrån denna information

Huh - intressant! Mm, jag har försökt googla, men bara hittat info om hur mycket man max ska äta. Men du har rätt, om jag googlar på att sveriges rekommendationer är för låga kanske jag får bättre resultat! Tack!
  • scanmia

Jag läste precis för någon dag sedan att det finns en folkstam i Amazonas som klarar sig på bara 200 mg salt om dagen. Jag ska se om jag hittar artikeln ...

Hur lägger man in en länk

• Anonym (Ha)
    scanmia skrev 2021-01-16 14:26:26 följande:

Jag läste precis för någon dag sedan att det finns en folkstam i Amazonas som klarar sig på bara 200 mg salt om dagen. Jag ska se om jag hittar artikeln ...

Hur lägger man in en länk? 

Jag misstänker att det beror mycket på hur övrig kost ser ut.

Bland annat med c-vitamin så går det att klara sig utan med inga som helst problem om man äter enbart kött och fett
  • Anonym (Saltgroda)
    Anonym (Ha) skrev 2021-01-16 14:15:27 följande:

Ok, nu har jag googlat utifrån detta också, och hittar förvisso en massa om att livsmedelsverkets rekommendationer är överdrivna, och att det alls inte är nån fara att äta upp till två tsk per dag - men jag hittar fortfarande inte nånting om hur mycket salt man minst måste äta... eller, jag hittade en artikel som hävdade att man inte kan överdosera salt, samt att man dör på fem dagar om man följer livsmedelsverkets råd, men den gick ju liksom inte att öht ta på allvar.

Så, min fråga kvarstår: finns det nån som vet vad lägsta lämpliga saltintag är?
  • Anonym (Saltgroda)
    scanmia skrev 2021-01-16 14:26:26 följande:

Hur lägger man in en länk

Anonym (Ha) skrev 2021-01-16 14:29:17 följande:
    Jag misstänker att det beror mycket på hur övrig kost ser ut.

Bland annat med c-vitamin så går det att klara sig utan med inga som helst problem om man äter enbart kött och fett
    Förlåt! Såg inte era inlägg förrän efter jag postat det senaste! Tack för länken, Scanmia - ska läsa med intresse!

Och Ha: va, kan man klara sig utan salt helt och hållet med viss kost? Låter ju helskumt... jag vill inte vara otrevlig, men har du nån källa?

• Anonym (Ha)
    Anonym (Saltgroda) skrev 2021-01-16 14:53:37 följande:

Förlåt! Såg inte era inlägg förrän efter jag postat det senaste! Tack för länken, Scanmia - ska läsa med intresse!

Och Ha: va, kan man klara sig utan salt helt och hållet med viss kost? Låter ju helskumt... jag vill inte vara otrevlig, men har du nån källa?

Salt har jag inte sagt nåhot om. Utan c-vitamin. Även detta är flera år sedan jag läste om. Men ska se om jag hittar
  • Anonym (Ha)
    Anonym (Saltgroda) skrev 2021-01-16 14:48:05 följande:

Ok, nu har jag googlat utifrån detta också, och hittar förvisso en massa om att livsmedelsverkets rekommendationer är överdrivna, och att det alls inte är nån fara att äta upp till två tsk per dag - men jag hittar fortfarande inte nånting om hur mycket salt man minst måste äta... eller, jag hittade en artikel som hävdade att man inte kan överdosera salt, samt att man dör på fem dagar om man följer livsmedelsverkets råd, men den gick ju liksom inte att öht ta på allvar.

Så, min fråga kvarstår: finns det nån som vet vad lägsta lämpliga saltintag är?

aktivtraning.se/halsosam-livsstil/darfor-bor-du-ata-mer-salt

Kanske kan du hitta nåhot om du hittar denna studie
  • Kjell2

Finns livsmedel som naturlugt innehåller salt. Vanligt dricksvatten innehåller tex lite salt.

En faktor som påverkar hur mycket salt man behöver är hur mycket man svettas.

• Anonym (Saltgroda)
    Anonym (Ha) skrev 2021-01-16 15:02:56 följande:
    Salt har jag inte sagt nåhot om. Utan c-vitamin. Även detta är flera år sedan jag läste om. Men ska se om jag hittar
    Åh - haha jag trodde du menade att om man bara åt c-vitamin tillsammans med kött och fett så kunde man klara sig utan salt! Haha, men då fattar jag hur du menar :)
  • Anonym (Olika)

Det beror självklart på vem man är- en stillasittande späd kvinna på 150 cm eller en manlig grovarbetare på 195 som svettas kopiöst. När jag var utomlands en gång fick jag uppenbar saltbrist i värmen och efter en salttablett mådde jag bra igen. Som gravid har jag haft ett enormt saltbegär och jag kan inte låta bli att undra om min kropp på nåt sätt behövde det? Överlag har jag i hela mitt liv föredragit salt mat. Sötsug vet jag inte ens vad det är.

Grundbehovet är nog helt enkelt väldigt olika.

• Anonym (Saltgroda)
    Anonym (Olika) skrev 2021-01-16 15:25:33 följande:

Det beror självklart på vem man är- en stillasittande späd kvinna på 150 cm eller en manlig grovarbetare på 195 som svettas kopiöst. När jag var utomlands en gång fick jag uppenbar saltbrist i värmen och efter en salttablett mådde jag bra igen. Som gravid har jag haft ett enormt saltbegär och jag kan inte låta bli att undra om min kropp på nåt sätt behövde det? Överlag har jag i hela mitt liv föredragit salt mat. Sötsug vet jag inte ens vad det är.

Grundbehovet är nog helt enkelt väldigt olika.

Ja, det låter ju väldigt rimligt. Så helt sjukt egentligen att livsmedelsverkets rekommendation är samma för alla!
  • Tow2Mater

Salt består av Natriumklorid, dvs en sammansättning av Natrium och Klor. Kroppen behover mineralet Natrium. Enligt American Heart Association är 500 mg Natrium "the minimum physiological requirement of sodium simply to sustain life". Ett ägg innehåller som exempel typ mellan 62 -110 mg Natrium beroende på var man hittar infon.

Källa t ex www.drnorthrup.com/why-you-need-salt-in-your-diet/

• Anonym (Saltgroda)
    Tow2Mater skrev 2021-01-16 18:22:33 följande:

Salt består av Natriumklorid, dvs en sammansättning av Natrium och Klor. Kroppen behover mineralet Natrium. Enligt American Heart Association är 500 mg Natrium "the minimum physiological requirement of sodium simply to sustain life". Ett ägg innehåller som exempel typ mellan 62 -110 mg Natrium beroende på var man hittar infon.

Källa t ex www.drnorthrup.com/why-you-need-salt-in-your-diet/

Ah, så ca 1,3 gram salt då mao. Om man nu inte äter nånting som i sig självt innehåller natrium då. 

Tack!
  • FtS70

AHA nämner mycket riktigt 500mg natrium och understryker att för de flesta amerikaner är det omöjligt att komma ner i det. Patienter som ligger inne för saltbrist torde vara ovanligt.

• Tow2Mater
    FtS70 skrev 2021-01-16 18:35:18 följande:

AHA nämner mycket riktigt 500mg natrium och understryker att för de flesta amerikaner är det omöjligt att komma ner i det. Patienter som ligger inne för saltbrist torde vara ovanligt.

Sen är det ju olika för olika personer. Maken måste ibland dricka saltvatten för han får kramper. Natrium verkar hjälpa.
Svar på tråden Hur mycket salt behöver man MINST äta per dag?