• Stålmamma

    Vad ska jag bli när jag blir stor?

    Jag håller på att plugga upp ämnen för att ta mig in på universitetet. Har hela tiden varit inne på att läsa till lärare då jag jobbat många år i skolan och trivs med det. Men jag börjar vela, jag kanske ska göra något annat när jag ha chansen. Men vad?

    Jag älskar tex att läsa på om diverse olika diagnoser och sjukdomar Men jag skulle inte vilja ha patienter i den bemärkelsen att jag ska träffa dem som en sjuksköterska eller läkare gör. Finns det ens ett jobb där man kan jobba med sjukdomar, ställa diagnoser osv utan att ha en tät patientkontakt?

    Det är så svårt att komma på vad man verkligen vill göra, vilket då i sin tur gör att motivationen till att läsa upp/in betyg nu tryter då man inte har något riktigt mål att se fram emot.

    Vad jobbar ni med och trivs ni? Hade ni utbildat er till samma sak om ni fick börja om?

  • Svar på tråden Vad ska jag bli när jag blir stor?
  • FallenAngelNr1000

    Ställa diagnoser utan någon nära patient kontakt? Måste vara det roligaste jag läst idag. Anser att diagnoser redan ställs utav personered allt för lite patientkännedom redan. Men du vill aötså minska det till obefintligt.

    Tänk om. Ta något helt annat där du inte kan göra oförståndig skada. Du kan ju alltid bli bilbesiktigare. Slipper du ju prata med "patienten".

    Bara hamra lite, kolla den in och utvändigt. Som en doktor typ. O det bästa av allt, du får ställa diagnos på bilens skick!

  • hammarhajen

    Kanske biologilärare då? Inte bara undervisning om människokroppen, men en hel del sådant och dessutom om celler och livscykler hos växter (ändå rätt nära?)

    Som lärare kan man också dra stor nytta av kunskaper om autism, adhd, hörselnedsättningar, allergier etc, så är man intresserad finns absolut utrymme att läsa på om kropp och medicin inom ramen för sitt yrke.

    På sikt kan man läsa vidare till specialpedagog eller speciallärare. Många sådana möter i princip bara elever med olika diagnoser och att läsa på och förstå är absolut viktigt för att göra ett bra jobb. Då ingår ofta möten med elevhälsa, BUP, sjukhus etc.

  • Stålmamma
    FallenAngelNr1000 skrev 2021-01-17 02:06:09 följande:

    Ställa diagnoser utan någon nära patient kontakt? Måste vara det roligaste jag läst idag. Anser att diagnoser redan ställs utav personered allt för lite patientkännedom redan. Men du vill aötså minska det till obefintligt.

    Tänk om. Ta något helt annat där du inte kan göra oförståndig skada. Du kan ju alltid bli bilbesiktigare. Slipper du ju prata med "patienten".

    Bara hamra lite, kolla den in och utvändigt. Som en doktor typ. O det bästa av allt, du får ställa diagnos på bilens skick!


    Tänkte mer kanske jobba på labb eller något och analysera prover men det klart man svarar ju som man har förstånd till...
  • Stålmamma
    hammarhajen skrev 2021-01-17 07:16:33 följande:

    Kanske biologilärare då? Inte bara undervisning om människokroppen, men en hel del sådant och dessutom om celler och livscykler hos växter (ändå rätt nära?)

    Som lärare kan man också dra stor nytta av kunskaper om autism, adhd, hörselnedsättningar, allergier etc, så är man intresserad finns absolut utrymme att läsa på om kropp och medicin inom ramen för sitt yrke.

    På sikt kan man läsa vidare till specialpedagog eller speciallärare. Många sådana möter i princip bara elever med olika diagnoser och att läsa på och förstå är absolut viktigt för att göra ett bra jobb. Då ingår ofta möten med elevhälsa, BUP, sjukhus etc.


    Ja det kanske skulle vara något man då är jag ändå där och jobbat med barn. Jag tror att jag skulle vilja prova något annat
  • Kjell2

    Lab jobb eller ingenjör/tekniker/fysiker med sjukhusinriktning?

    Kolla tex biomedicinsk analytiker eller sjukhusfysiker

  • Stålmamma
    Kjell2 skrev 2021-01-17 08:14:03 följande:

    Lab jobb eller ingenjör/tekniker/fysiker med sjukhusinriktning?

    Kolla tex biomedicinsk analytiker eller sjukhusfysiker


    Tack det ska kolla upp!
  • hammarhajen
    Stålmamma skrev 2021-01-17 08:09:50 följande:
    Ja det kanske skulle vara något man då är jag ändå där och jobbat med barn. Jag tror att jag skulle vilja prova något annat
    Biomedicinsk analytiker kanske? Eller apotekare?

    Fundera annars på det där med patientkontakt, vad det är som inte lockar. Om det är människor i sig, eller sjukdom, blod, slangar etc. Är det mötet med just sjukdom så kanske dietist eller liknande? Det är ju patientmöten och det KAN vara uppenbart sjuka personer, men inte så mycket blod, slem, slangar etc och många patienter ser ju helt friska ut. 

    Arbetsterapeut och sjukgymnast kan också arbeta på olika platser, alla möter inte så tydlig sjukdom som t.ex. läkare på sjukhus. Optiker eller audionom eller logoped är andra varianter där man har patientkontakt, men inte med så uppenbart sjuka personer som sjuksköterskor och läkare. 

    Biologilärare kan man bli också mot högstadiet eller gymnasiet, om det är just barn man är trött på
  • Stålmamma
    hammarhajen skrev 2021-01-17 08:22:42 följande:

    Biomedicinsk analytiker kanske? Eller apotekare?

    Fundera annars på det där med patientkontakt, vad det är som inte lockar. Om det är människor i sig, eller sjukdom, blod, slangar etc. Är det mötet med just sjukdom så kanske dietist eller liknande? Det är ju patientmöten och det KAN vara uppenbart sjuka personer, men inte så mycket blod, slem, slangar etc och många patienter ser ju helt friska ut. 

    Arbetsterapeut och sjukgymnast kan också arbeta på olika platser, alla möter inte så tydlig sjukdom som t.ex. läkare på sjukhus. Optiker eller audionom eller logoped är andra varianter där man har patientkontakt, men inte med så uppenbart sjuka personer som sjuksköterskor och läkare. 

    Biologilärare kan man bli också mot högstadiet eller gymnasiet, om det är just barn man är trött på


    Ja varför jag inte vill ha en sån patientkontakt är just att behöva hantera kräks, blod, bajs osv jag klarar inte det, har inget emot att jobba med människor annars.

    Tack för tips jag ska kolla upp
  • Dethärärmittnamn

    Jag jobbar som lärare och rekommenderar ingen till det. Om man inte är garanterad att arbeta på en riktigt bra skola.

    Jag kommer uppmuntra mina barn att undvika allt som har med sjuksköterskor och lärare att göra. Dålig löneutveckling, stress och låst till yrket. Svårt med utvecklingsmöjligheter.

    Är du bra på matte? Bli ingenjör för alla oändliga möjligheter och variationer!

Svar på tråden Vad ska jag bli när jag blir stor?