• Nmg
    Sun 17 Jan 2021 07:29
    1065 visningar
    19 svar
    19
    1065

    Välja hus utifrån läge?

    Jag och min man har letat hus i snart ett år, vi letar i ett specifikt område då vi gillar området, det bor många barn där och det är hyfsat centralt. Men det finns så få hus ute på marknaden så

    Det som kommer ut blir det galna budgivningar på. Vi har också ganska mycket ?krav?, vi vill inte bo i hus från 50-70 talet, vi vill inte bo på alla gator i det området för vissa är mer trafikerade. Vi vill inte bo för långt bort i området utan närmare stan osv. Vi har lagt lappar i alla hus vi skulle kunna tänka oss bo i, vissa har vi även pratat med när vi gått Förbi husen.

    Bara 2 personer av alla vi kontaktat har sagt att de kanske kan flytta för de letar nytt men att det dröjer något/några år. Alla andra har sagt att de inte ska

    Sälja. De har oclså sagt att de kommer gå via mäklare.

    Det har dykt upp andra hus som vi gillar men de ligger inte i rätt läge enligt oss så nu börjar situationen kännas lite hopplös.

    Vi har ett barn på 4 år och börjar bli ganska trötta på

    Området vi bor i nu (lgh) finns inga barn har, alla är

    Pensionärer och nästa år ska vi göra skolval.

    Det har dykt upp ett hus exakt på den gatan vi skulle vilja bo på. Dock är det ett parhus.

    Fördelarna är:

    -inget klassiskt ?tråkigt? parhusområde utan det ligger bland alla andra vanliga villor

    -jättenära sonens kompisar

    -nära stan och nära jobb skola, förskola

    -bra boyta praktiskt garage egen uppfart osv

    - två våningshus vilket gör att det känns större och luftigare. Parhuset är större än många ?villor? i området som vi kollat på.

    -Nyare hus så man behöver inte oroa sig lika mycket om rust.

    -lättskött tomt

    -mycket pantbrev så kostnaden för pantbrev blir låg

    -lugn gata

    - friköpt så man betalar ingen avgift till Nån brf

    Nackdelar:

    -liten tomt och insyn, men alla hus i det området ligger så tätt så det finns inget hus utan insyn där.

    -ingen sekelskiftesdröm

    -priset (ganska dyrt försatt vara ett parhus men de vill väl ta betalt för det är populärt område)

    -en granne vägg i vägg

    Vi känner att chansen att det dyker upp ett hus som vi vill ha är ganska minimal, då vi ?finkammat? området med lappar kontakt osv. Och åren går, vi har inte Nån större lust att vänta i flera år heller för vi önskar bo i ett område med barn så sonen kan leka med kompis och att de får Gå på samma skola snart. Vi saknar också en uteplats att kunna vara på.

    Tänker vi rätt här eller är vi ute och cyklar ? Haha

  • Svar på tråden Välja hus utifrån läge?
  • Sun 17 Jan 2021 07:41
    #1

    Jag bara undrar om ni tänkte igenom det här med att välja bort 50-70-talshus? Är det av estetiska skäl då antar jag?

    För kvalitetsmässigt så skulle jag påstå att de bästa husen byggdes där nånstans även om 70-talets andra hälft lämnar en del att önska.

    Sekelskifteshus som du nämner är ju väldigt vackra men har ju en hel del andra nackdelar som gör livet jobbigt. Den vackra sidan är ju också utsidan, vilken man inte ser lika ofta som insidan. Förövrigt är det vanligt att mössen tar sig in i dessa hus. De är dåligt isolerade och har iskalla golv och att putsa fönstren kan vara en lek med döden.

    Hus från 50-talet och senare var mer fokuserade på funktion vilket står sig bra även mot nutida hus. Välplanerade ytor. Underhållsfria fasader. Lättåtkomliga fönster. Centralvärme mm. Med andra ord saker som gör livet lite goare.

  • Magica­l
    Sun 17 Jan 2021 07:46
    #2
    +1

    Ni har så pass specifika krav så jag förstår att ni inte hittat något. Ni behöver helt enkelt göra avsteg från er lista om ni ska kunna hitta ett hus. Då kanske de huset ni nu hittat är ok. 

  • Sun 17 Jan 2021 07:58
    #3

    Jag skulle säga: köp radhuset. Så att ni hamnar på rätt ort åtminstone. Särskilt för ert barns skull. Det gör så stor skillnad för tillvaron. Kanske trivs ni utmärkt. Kanske flyttar ni senare inom området.

  • Sun 17 Jan 2021 08:04
    #4

    Det låter som att fördelarna överväger! Klart ni ska köpa! Känner nu ändå att ni vill ha en villa efter att ni bott in er så är det ju bara att ni fortsätter hålla ögonen öppna.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Nmg
    Sun 17 Jan 2021 08:24
    #5

    Ja vi har ju väldigt specifika krav detta efter att vi flyttat så många ggr senaste åren så har man lärt sig vad man vill ha och inte ha.

    Därför blir man mer petig. Hihi. Vilket såklart är bra ocj dåligt.

    Vi har dock under detta är även släppt lite på

    Våra krav, vi kan absolut köpa tustobjekt och rusta sjölv, det är okej om huset är mindre vi kan alltid bygga ut osv. Men de flesta hus som kommer ut är som sagt från årtalen vi inte vill ja hus från.

    Parhuset finns det inga större möjligheter att bygga ut dock har det ett jättestort uterum som går att nyttja stora delar av året.

  • Nmg
    Sun 17 Jan 2021 08:26
    #6

    Anledningen till att vi valt bort dem är dels för att vi inte tycker de är jättefina men tyvärr ligger också området vi söker hus i, ett högriskområde för radon. Därför har vi specifikt valt bort dessa hus eftersom de är

    Stor risk att de husen även har blåbetong i materialet så därför vill vi inte ha radon från material och mark.


    LasseBD skrev 2021-01-17 07:41:39 följande:

    Jag bara undrar om ni tänkte igenom det här med att välja bort 50-70-talshus? Är det av estetiska skäl då antar jag?

    För kvalitetsmässigt så skulle jag påstå att de bästa husen byggdes där nånstans även om 70-talets andra hälft lämnar en del att önska.

    Sekelskifteshus som du nämner är ju väldigt vackra men har ju en hel del andra nackdelar som gör livet jobbigt. Den vackra sidan är ju också utsidan, vilken man inte ser lika ofta som insidan. Förövrigt är det vanligt att mössen tar sig in i dessa hus. De är dåligt isolerade och har iskalla golv och att putsa fönstren kan vara en lek med döden.

    Hus från 50-talet och senare var mer fokuserade på funktion vilket står sig bra även mot nutida hus. Välplanerade ytor. Underhållsfria fasader. Lättåtkomliga fönster. Centralvärme mm. Med andra ord saker som gör livet lite goare.


  • Kodia
    Sun 17 Jan 2021 15:12
    #7

    Jag har bott i parhus, och tyckte att det var bra. Det hördes nästan aldrig något från grannarna, och eftersom man har vägg mot dem har man inga fönster mot dem, så det är ingen insyn. De grannarna var de vi såg minst av...

  • Nmg
    Sun 17 Jan 2021 16:56
    #8

    Okej tyckte du att det var ett bra boende i övrigt ? Eller saknade du fristående hus?


    Kodia skrev 2021-01-17 15:12:50 följande:

    Jag har bott i parhus, och tyckte att det var bra. Det hördes nästan aldrig något från grannarna, och eftersom man har vägg mot dem har man inga fönster mot dem, så det är ingen insyn. De grannarna var de vi såg minst av...


  • Kodia
    Sun 17 Jan 2021 20:12
    #9
    Nmg skrev 2021-01-17 16:56:13 följande:

    Okej tyckte du att det var ett bra boende i övrigt ? Eller saknade du fristående hus?


    Det var ett jättepraktiskt och bra hus. Däremot var det ett område där alla hus låg tätt och det inte var några nivåskillnader. Att det var ett parhus gjorde inte det värre, snarare bättre pga att det inte var så mycket insyn. 
    Vi flyttade senare till ett hus med jättestor tomt i en ganska brant backe, och då blev de så klart mycket mer "privat".
  • Tue 19 Jan 2021 10:02
    #10

    Vi var i er sits för två år sedan och vi löste det med att när väl ett hus kom ut som stämde med våra krav så budade vi tills vi vann. Vi gick upp 30% från utgångspriset ( som var på samma nivå som ett 60-tals hus som såldes i samma område ett par veckor tidigare).

    Hade vi inte kunnat köpa det här huset hade vi fått göra en tvåstegsraket. Köpa något lättsålt i rätt område och väntat tills rätt hus kom ut på marknaden. Men då skulle jag nog satsa på en stabil brf för att slippa lagfartskostnader och pantbrev.

  • Tue 19 Jan 2021 10:44
    #11

    Det är inte fel att bo i parhus/radhus.

    Det gör vi och vi blir då aldrig störd från ljud genom huset. Bara ljud utifrån ibland.

    Många köper ju radhus eller parhus först och senare byter upp sig till villa. Vi har valt att bo kvar och renovera istället.

  • Nmg
    Wed 20 Jan 2021 06:23
    #12
    HerrNilsson skrev 2021-01-19 10:02:49 följande:

    Vi var i er sits för två år sedan och vi löste det med att när väl ett hus kom ut som stämde med våra krav så budade vi tills vi vann. Vi gick upp 30% från utgångspriset ( som var på samma nivå som ett 60-tals hus som såldes i samma område ett par veckor tidigare).

    Hade vi inte kunnat köpa det här huset hade vi fått göra en tvåstegsraket. Köpa något lättsålt i rätt område och väntat tills rätt hus kom ut på marknaden. Men då skulle jag nog satsa på en stabil brf för att slippa lagfartskostnader och pantbrev.


    Grejen är att vi bor redan i en brf lägenhet idag och det finns inga brf i det området vi söker. Vi hamnar i en jobbig sits eftersom vi ska göra skolval om ett år och då behöver vi bo i det området för att vårt barn ska ha möjlighet att gå på den skolan. Hade han varit mindre så hade vi väntat några år till vi har dessutom

    Lagt lappar och pratat med några husägare i alla hus vi kan tänka oss bo alla har svarat att de inte kommer sälja förutom 2 st. En av dessa sa att de skulle

    Sälja om 2-3 och den andra letar nytt men känns som de inte riktigt är överens om vad de letar för nåt så där kan det ta tid och båda har sagt att de kommer gå via mäklare. Den som letar nytt nu har vi erbjudit oss att betala för huset dvs värdering plus mer efter överenskommet pris men de ville inte sälja nu eftersom de inte hittat nåt nytt än och de vill ändå

    Gå via mäklare. Så det känns tråkigt oclså att gå och vänta i flera år på nåt som man kanske ändå inte får köpa.
  • Nmg
    Wed 20 Jan 2021 06:27
    #13
    norrlandsflicka skrev 2021-01-19 10:44:56 följande:

    Det är inte fel att bo i parhus/radhus.

    Det gör vi och vi blir då aldrig störd från ljud genom huset. Bara ljud utifrån ibland.

    Många köper ju radhus eller parhus först och senare byter upp sig till villa. Vi har valt att bo kvar och renovera istället.


    norrlandsflicka skrev 2021-01-19 10:44:56 följande:

    Det är inte fel att bo i parhus/radhus.

    Det gör vi och vi blir då aldrig störd från ljud genom huset. Bara ljud utifrån ibland.

    Många köper ju radhus eller parhus först och senare byter upp sig till villa. Vi har valt att bo kvar och renovera istället.


    Vi har bott i radhus förr och vi sålde och sa Alsdrig igen. Detta var för att det var längor, trångt , långt till garage, samfällighet som la sig i allting, ingen tomt osv. Mörkt område med fula färger. Parhuset har oclså en granne men annars har den allting annat som radhuset saknade.
  • Jonnyn­ilsson
    Wed 20 Jan 2021 07:43
    #14

    Känner igen det där sökandet. Vi gav upp två gånger och slutade leta hus för att sedan börja igen. Det svänger väldigt och i vissa områden säljs knappt några fastigheter. Det tog tid men trägen vinner och till slut hittade vi vårt hus efter lite kompromissande.

    I vårt område som är byggt på mitten av 80-talet var det ett generationsskifte för ett tag sedan då flera som byggt sina hus sålde. Blev ganska galen budgivning på en del av dem.

    Så vi har fått en hel del nya grannar under ett par års tid vilket är jättekul då barnfamiljer livar upp området.

    Minst en gång i månaden ligger det en lapp i brevlådan från nån mäklare som vill komma och värdera huset gratis. Det är väl inte riktigt dags att sälja ännu eftersom vi trivs så bra. Men vi borde göra plats för en ny barnfamilj och flytta till något mer lättskött kanske.

  • Wed 20 Jan 2021 11:13
    #15

    Jag tror att det är bäst att gå via mäklare om tänkt finansiera husköpet med banklån. Vissa banker kan vägra ge lån annars.

    Om det är ett år kvar till skolval och ni inte vill att barnen ska bryta upp från sin skola så antar jag att ni kommer behöva hitta ett boende som är tillräckligt bra även fast det inte är erat drömhus. Kanske är parhuset ett bra alternativ. Kanske är ett 60-tals hus ett bra alternativ. Radon går att lösa med ventilationen. Man kan få det riktigt snyggt i sånna hus också, även om det blir en annan stil än sekelskifteshus.

    Nyfiken fråga, vilket område är det ni letar i?

  • Wed 20 Jan 2021 11:32
    #16

    Låter som att ni hittat ett hus ni kan tänka er, trots er ganska uttömmande kravlista. Jag tror på att försöka få köpa det huset så att ni iaf kommer i skoldistriktet ni vill.

    Jag reagerade också på radonfrågan. Den går ju att lösa med bra ventilation?

    Jag hade nog köpt parhuset och tänkt att då kan ni alltid vänta in drömhuset senare. Mkt bättre alternativ än det ni har idag med brf.

    Jag har ägt tre hus i mitt liv. Har lärt mig att läget trumfar allt. Hus kan byggas om, och man lär sig att leva med dem.

    Tips: Sekelskifteshus är charmiga, men då ska man ha mkt pengar för att hyra in hjälp eller vara över genomsnittet bra snickare själv. Vi har renoverat vårt på åttonde året nu, snart färdiga. Nu har vi drömhuset, men har varit ett slit, har varit fattiga i 8 år och har fått prioritera bort socialt liv en hel del. Tänk efter om det verkligen är värt det.

  • Wed 20 Jan 2021 12:22
    #17

    Sluta genast med att lägga lappar i brevlådorna. Detta kommer inte höja era möjligheter att kunna köpa utan snarare minska. Bor på gård i ett attraktivt område, har varit en del tomtar som knackat på och frågat om vi är intresserade av att sälja. Liksom... Äh... Ne... Skulle vi vilja sälja lägger vi ut annons. Är ju obehagligt när folk gör så.

  • Wed 20 Jan 2021 13:09
    #18
    +1

    Jag tycker att ni borde tänka mer i form utav rätt område istället för rätt gata i rätt område, annars riskerar ni att få vänta väldigt länge.

  • Nmg
    Thu 21 Jan 2021 12:11
    #19

    Tack för era svar, vi har flyttat så många gånger senaste åren som har gjort att vi blivit mer petiga tyvärr

    Som det ser ut nu så är parhuset absolut ett alternativ. Området vi söker hus i kommer det inte ut några lediga objekt så ofta. Senaste var augusti 2020. Har kollat med mäklarfirmor och ingen har nåt på gång där.

Svar på tråden Välja hus utifrån läge?