• Sun 17 Jan 2021 12:55
    2692 visningar
    18 svar
    18
    2692

    Covidvaccin samtidigt som vi planerar barn

    Hej!

    Skulle behöva er hjälp och höra hur ni som är i stadiet med att försöka få barn tänker om detta.

    Där jag jobbar har man nu fått lämna intresse om man vill ha covidvaccin eller ej.

    Jag anmälde mig som intresserad. Men har har nu läst att man avråds att skaffa barn i samband med det nya vaccinet.

    Vi har försökt i 10 månader så vill inte riskera något. Min sambo har sen tidigare förlorat ett barn i v.38, där man har en teori om att barnets död i magen kan ev kopplad ihop med svininfluensavaccinet. Så han vill absolut inte att jag tar det, förståligt!

    Jag vill nog inte längre ta detta, men vill samtidigt inte vara den som inte tar det ;(

  • Svar på tråden Covidvaccin samtidigt som vi planerar barn
  • Sun 17 Jan 2021 13:10
    #1

    Det är två helt olika vacciner och finns ingen anledning att dra paralleller till svininfluensan. Det jag läst om graviditet/försöka skaffa barn är att det verkar gälla kvinnan, eftersom det är i hennes kropp fostret skulle kunna påverkas. Senaste artikeln jag läste rekommenderade att man väntar minst två månader efter vaccinering innan man försöker. Det finns än så länge för lite information för att rekommendera gravida att vaccineras mot corona. Fråga en läkare för säkerhets skull.

  • Sun 17 Jan 2021 13:10
    #2
    Mortiscia80 skrev 2021-01-17 13:10:36 följande:

    Fråga en läkare för säkerhets skull.


    Alltså gällande mannens vaccinering.
  • Sun 17 Jan 2021 13:18
    #3

    Min sambo ska ta det när han erbjuda. Det är vi inte oroliga för. Utan det är ju oron för mig som vi känner. Tack för svar:)

  • moaguu­un
    Sun 17 Jan 2021 13:21
    #4

    Alltså man kan ej jämföra med svininfuensa vaccinet. De 
    är helt olika vaccin.

    Anledningen till att en avrådan finns är att det inte har gjorts så stora studier på gravida ännu. Men de som blev gravida under studien fick inga problem alls. 

  • Sun 17 Jan 2021 13:22
    #5
    EMKR skrev 2021-01-17 13:18:15 följande:

    Min sambo ska ta det när han erbjuda. Det är vi inte oroliga för. Utan det är ju oron för mig som vi känner. Tack för svar:)


    Jo men är det inte bra att ni tar reda på om det påverkar hans spermier också då?
  • Sun 17 Jan 2021 13:29
    #6
    Mortiscia80 skrev 2021-01-17 13:22:44 följande:

    Jo men är det inte bra att ni tar reda på om det påverkar hans spermier också då?


    Jo men det kanske inte är så dumt:) tack för input.
  • Sun 17 Jan 2021 13:34
    #7
    EMKR skrev 2021-01-17 13:29:23 följande:
    Jo men det kanske inte är så dumt:) tack för input.
    Det är lika bra att vara på den säkra sidan ;) 
  • Sun 17 Jan 2021 13:57
    #8

    Det kan väl knappast finnas kunskap/studier om påverkan på spermier?


    Mortiscia80 skrev 2021-01-17 13:34:40 följande:

    Det är lika bra att vara på den säkra sidan ;) 


  • Sun 17 Jan 2021 13:57
    #9

    Funderar också över detta. Vi har försökt sen i somras med två missfall som följd, vågar inte vänta två månader faktiskt. Min kille jobbar inom vården så han kommer få ta rätt snart gissar jag på, det var bra som personen ovan skrev att kolla upp om det kan påverka spermierna. 

  • Sun 17 Jan 2021 14:44
    #10
    Trippelmamma76 skrev 2021-01-17 13:57:11 följande:

    Det kan väl knappast finnas kunskap/studier om påverkan på spermier?


    Man har gått ut med info att kvinnor som försöker bli gravida eller är gravida inte borde vaccinera sig. Vad är det som säger att det inte skulle kunna finnas rekommendationer för männen?
  • Sun 17 Jan 2021 15:24
    #11

    Jag tycker du ska göra det som känns bäst för dig.

    Jag har själv varit i valet och kvalet i hur jag ska göra men valde ändå att vaccinera mig. Jobbar inom sjukvården så därav varför jag är prioriterad.

    Jag och min sambo har försökt få barn 1,5år, vi får ni hjälp med hormonbehandling.

    Jag pratade med min bm och min sambo om hur vi skulle tänka och valde därefter vaccin och vi har nu tagit en paus i bebisverkstaden. 2månader är ju ändå inte så länge tänker jag och det känns skönt att ha skydd om jag skulle bli gravid senare. För mig har det även varit skönt med en paus i allt med att försöka bli gravid då det varit en stress när det inte har funkat. Så känner mig faktiskt gladare nu än på länge då jag kan fokusera på annat. Så summan av det hela så ja, vaccinera mig kändes helt rätt för mig. Men man måste utgå från sig själv och vad som känns/blir bäst för sig själv :)

  • Sun 17 Jan 2021 19:13
    #12
    +1

    Jag är i samma tankar. Vi planerade att starta bebisverkstaden i april. Men nu vet jag inte längre om man ska avakta eller inte. Är så orolig att vaccinet ska påverkar fertiliteten på något sätt. Antingen väntar vi till sommaren med att försöka bli gravida eller så försöker vi och avvaktar med vaccinet. Vet inte alls. Jag fyller ändå 34 år i höst och känner att klockan börjar ticka samtidigt som det skulle vara skönt att vara mer skyddad om man blir gravid. Så kluven..

  • S23
    Sun 17 Jan 2021 22:28
    #13

    Jag måste bara fråga er som säger attt man skall avvakta med graviditet två månader efter att man fått vaccin. Var finner jag denna info? Har googlat men inte hittat? Är relevant för mina egna tankar om eventuell graviditet

  • Sun 17 Jan 2021 22:35
    #14

    Det görs studier på vaccinets inverkan på mannens spermier, men ingen är färdig ännu, av förklarliga skäl.

  • Tue 19 Jan 2021 00:04
    #15

    Jag skulle säga att man ska generellt vara extra försiktig om man väljer att försöka bli gravid under pågående pandemi dvs belastning på redan ansträngd sjukvård! En bit in i pandemin under 2020 avrådde man rent utav för att bli gravid nu!!

    För de allra flesta kvinnor i fertil ålder så är det inte nu eller aldrig liksom utan det går faktiskt alldeles utmärkt att vänta ett år. Det är inte en självklarhet eller mänsklig rättighet att få barn och jag blir så less bara på uttrycket SKAFFA barn...

    Barn är en fantastisk g å v a!

    Man SKAFFAR sådant som man styr helt över vad och när och framförallt så KOSTAR det! Du SKAFFAR katt för att du vill ha just den katten just vid den tidpunkten, du står liksom inte plötsligt och "oj hoppsan nu har jag katt".

    Tänk på att det inte bara är du som kvinna som belastar sjukvården och är patient (vad som helst kan hända under graviditeten som kräver avancerad vård) utan när barnet fötts blir det också patient. Och även där kan vad som helst inträffa...

    Krasst sett: ät bananen med skalet på så att säga ett tag till! Och det är väl till ett stabilt tryggt samhälle som du vill sätta ett liv till världen? Arbetsmarknaden och ekonomin är mkt osäker nu. Vi måste börja med att ta hand om o säkerställa säkerhet för de som redan lever på jorden!

  • Tue 19 Jan 2021 09:35
    #16
    Deanna43 skrev 2021-01-19 00:04:38 följande:

    Jag skulle säga att man ska generellt vara extra försiktig om man väljer att försöka bli gravid under pågående pandemi dvs belastning på redan ansträngd sjukvård! En bit in i pandemin under 2020 avrådde man rent utav för att bli gravid nu!!

    För de allra flesta kvinnor i fertil ålder så är det inte nu eller aldrig liksom utan det går faktiskt alldeles utmärkt att vänta ett år. Det är inte en självklarhet eller mänsklig rättighet att få barn och jag blir så less bara på uttrycket SKAFFA barn...

    Barn är en fantastisk g å v a!

    Man SKAFFAR sådant som man styr helt över vad och när och framförallt så KOSTAR det! Du SKAFFAR katt för att du vill ha just den katten just vid den tidpunkten, du står liksom inte plötsligt och "oj hoppsan nu har jag katt".

    Tänk på att det inte bara är du som kvinna som belastar sjukvården och är patient (vad som helst kan hända under graviditeten som kräver avancerad vård) utan när barnet fötts blir det också patient. Och även där kan vad som helst inträffa...

    Krasst sett: ät bananen med skalet på så att säga ett tag till! Och det är väl till ett stabilt tryggt samhälle som du vill sätta ett liv till världen? Arbetsmarknaden och ekonomin är mkt osäker nu. Vi måste börja med att ta hand om o säkerställa säkerhet för de som redan lever på jorden!


    Och vad tror du händer när alla kvinnor avvaktat klart och alla skaffar barn samtidigt? Det kommer ta lång tid innan vården är tillbaka på fötter. Ska vi införa schema för när folk får skaffa (ja, skaffa) barn? Ska det baseras på ålder då kanske, äldst först? Postnummer?
  • Tue 19 Jan 2021 09:46
    #17
    Mortiscia80 skrev 2021-01-17 14:44:33 följande:

    Man har gått ut med info att kvinnor som försöker bli gravida eller är gravida inte borde vaccinera sig. Vad är det som säger att det inte skulle kunna finnas rekommendationer för männen?


    Spermier nybildas, det gör inte ägg. Finns inget som tyder på att det skulle vara farligt för mäns fertilitet?
  • Tue 19 Jan 2021 14:18
    #18
    viljaa skrev 2021-01-19 09:46:56 följande:
    Spermier nybildas, det gör inte ägg. Finns inget som tyder på att det skulle vara farligt för mäns fertilitet?
    Med ett så tvärsäkert uttalande är det bra om man också lägger till var man kan läsa om det själv, annars blir det bara "jag hörde att..." och det är inte särskilt säker information. Vad skadar det att fråga läkaren?
Svar på tråden Covidvaccin samtidigt som vi planerar barn