• AmandaKS

    Första barnets ettårsdag, fira?

    Jag är lite intresserad av att höra andras åsikter, både från pappor och mammor!

    Vårt första barn fyller snart ett år(!) ett barn som vi kämpat i många år för att få<3
    Vid en promenad tidigare i dag tar jag upp med min sambo vad vi ska köpa till vår skatt på ettårsdagen.
    Min sambo svarar frågande,- behöver hen verkligen något? Hen är ju inte medveten om att det är födelsedag, eller att en present är en present. Dessutom tycker hen just nu mest om att leka med kastrullerna och bunkarna i köksskåpen.

    Jag förstår vad och hur min sambo menar, men jag vill absolut inte fira mitt barns födelsedag utan att ge bort en gåva.
    Sambon påpekar då att konsumerandet främst är för mitt samvete och inte för vårt barns skull.
    Han kanske har rätt, men hur tänker ni andra som är förstagångs föräldrar? Kan ni tänka er att helt enkelt strunta i att köpa presenter till ert egna barn?

    Jag har aldrig bett sambon om att vi ska köpa massvis av paket för tusentals kronor, jag ber om att vi tillsammans köper EN present att ge till vårt barn för att uppmärksamma om att det är en speciell dag.

  • Svar på tråden Första barnets ettårsdag, fira?
  • Trippelmamma76

    Jag hade absolut firat med present! Och det finns mycket fint man kan ge en ettåring som den även har glädje av längre fram! Leksaksspis är ett typexempel på sådant. Eller Bobbycar, lära-gå/dockvagn etc. Fin docka/nalle. Tänk på att barnet som äldre kommer vilja se bilder och höra om hur sin första födelsedag. Jag tror de flesta barn skulle bli ledsna av att höra att de inte fick minsta present.

  • AmandaKS
    Trippelmamma76 skrev 2021-01-17 15:52:42 följande:

    Jag hade absolut firat med present! Och det finns mycket fint man kan ge en ettåring som den även har glädje av längre fram! Leksaksspis är ett typexempel på sådant. Eller Bobbycar, lära-gå/dockvagn etc. Fin docka/nalle. Tänk på att barnet som äldre kommer vilja se bilder och höra om hur sin första födelsedag. Jag tror de flesta barn skulle bli ledsna av att höra att de inte fick minsta present.


    Tack trippelmamman76 för din input, jag tänker som dig. Barnet kommer självklart vilja se tillbaka på sin första födelsedag, och jag vill inte vara den mamman som säger att !"vi inte köpte någon present för att du var för liten för att förstå att det var din födelsedag"!
  • Mortiscia80

    Vi firade inte alls första åren, barnen är ändå för små att komma ihåg så man kan hålla det inom familjen utan fara. Det var så klart presentöppning och det uppskattades.

  • Pimpinellan

    Vi har firat båda barnen. Tårta, några presenter och gäster. Det går ju inte nu, men ett eget firande funkar ju.

  • Catnap

    Håller med din sambo där. Sen är det väl inte heller fel att ge dem presenter för att man själv mår bättre av det. Men det är ju inget de själva saknar eller behöver.

    Vi gav vår dotter en babydocka när hon fyllde ett, för att hon skulle få ett syskon några veckor senare. Men vi ger barnen leksaker lite när vi känner för det och inte bara på födelsedagar och jular. Hade hon fått ett syskon när hon var 1,5 så hade hon nog fått en docka då istället.

  • Solblomma30

    Vi har firat extremt enkelt med lite tårta eller liknande till oss i familjen och lite bär och grädde till födelsedagsbarnet, och givit ett symboliskt paket på ettårsdagen. Däremot har vi inte alltid tagit foton eller så, och jag tror inte att det skulle varit ett problem om vi hade valt att inte ge ettåringen paket. Min äldsta är åtta och sex år och de har aldrig frågat om hur vi firade deras ettårsdagar, jag tror faktiskt inte att det är något som barn bryr sig om, huruvida man gjorde det eller ej?

    Det är väl mer för sin egen skull man firar ettårsdagen kanske. För mig känns första födelsedagen mer som ett firande av förlossningen på något vis. Från två år och framåt när barnen är mer medvetna så är det deras födelsedag. Men alla tycker ju olika :)

  • furelise

    Det är för föräldrars skull nu, men... jag har en bild av min första och tre bilder av min andra födelsedag. Blev inget kalas när jag fyllde 3, då var vi på flykt från krig. Bilderna är svart o vita och i otroligt dåligt skick. Det syns dock tårtan och föräldrarna berättade vem gjorde det, det syns några presenter, morbror som dog några veckor efter 2årskalaset osv. Otroligt viktigt för mig att se att mitt liv startades fantastiskt i en kärleksfull familj. Sen blev det väldigt annorlunda, men det inte är föräldrarnas fel.

    Förhoppningsvist kommer vi inte få krig i Sverige i våran och våra barns livstid, men vad som helst kan hända. Kanske nån släkting, eller en av er blir sjuk, vem vet? Kanske flyttar ni och barnet kommer att inte komma ihåg sitt första barnrum, om inte för bilderna? Hur som, jag tycker det kan bli oerhört meningsfull även för barnet senare. Jag kan avslöja att jag fick bara kläder på båda 1 och 2årsdagen, presenterna själva inte är viktiga.

    Jag absolut planerar en fin fotoalbum om barnets första år, och första födelsedagen blir en viktig del av det. Vi hoppas att när vårt barn fyller 1 hinner alla vaccinera sig, om hon fyllde nu skulle vi firat bara själva. Med present förstås och många bilder ?

  • Hyllemor

    Köp du något litet, men det viktigaste är ju att ni firar, även om det bara är er lilla familj. Vi satte födelsedagstraditionerna vid ettårsdagen med vårt barn: Vi sjöng på morgonen, tände ett ljus (som nog var det mest fantastiska på hela dagen, eftersom han tvingade oss att tända ljus varje dag efter det under flera månader.) Vi ställde en flagga på bordet och hade en mycket liten present (en bil.) På eftermiddagen åt vi på McDonald's tillsammans eftersom vi nyligen hade förstått att vår son uppskattade lekrummet där och för att han gillade chicken McNuggets..

Svar på tråden Första barnets ettårsdag, fira?