• Anonym (H)

    Bebis och tv

    Forskningen idag säger solklart nej tull skärm före tvp år.

    Så nej. En fyramånaders ska absolut inte ha skärmtid. Och det är inte ?föräldrarna som känner barnet bäst? och ?okej Eftesom bebis är nöjd?. Med det resonemanget kan man låta sina barn äta pizza och cola varje dag, för barnet är ju nöjt då.

    Du märker ju att ditt barn störs av teven?

    Om du själv måste ha annat sällskap än ditt barn så sätt på podd eller radio.

    Det är knappast sunt för oss vuxna med teven på hela dagen heller.

    Nu kanske jag låter hård mot dig och det är egentligen inte min mening.

    Jag är bara generellt trött på samhället som försvarar beteenden som inte på något sätt är förenligt med forskningen att man känner sitt barn själv bäst

  • Anonym (H)
    Gameofthrones skrev 2021-01-17 20:07:53 följande:

    Själv har vi tv i vardagsrummet, pojkarna har tv i sina rum och min minsta är inte intresserad av tv just nu. När dem har polare här ingen tv är på då.

    TV spel står högt upp på listan nu när man inte kan träffa kompisar varje dag utan ibland. Jag tycker om det själv. Vi har roliga spel för hela familjen.

    Jag tror inte på forskning just i detta fall. Det här är föräldrarnas beslut. Jag säger lagom är bäst. Variation med ljudböcker, pyssel annat spelar in också.


    Jag är helt enig med dig att variation är bra och tror absolut att större barn kan ha nytta av tevepaket och liknande.

    Men inte en fyramånaders bäbis
  • Anonym (H)
    Majala skrev 2021-01-17 22:35:08 följande:

    Tack för länken. Får mig dock att fundera vad som räknas som skärmtid? Själv tycker jag att skärmtid mer är när barnen börjar välja själv och ska se barnprogram och leka med föräldrarnas telefon. Inte när min som sitter i mitt knä och gosar men råkar få syn på TVn. Med det länken säger tror jag inte att det är någon fara för min som då jag inte skulle säga att den lilla tid han tittar på tv tar från något annat. Brukar bland annat få träna på att stå upp under den tiden tex.


    Jag förstår hur du tänker.

    Men. Teven skäl uppmärksamhet från dig. Du interagerar troligtvis inte på samma sätt som ditt barn.

    Och oavsett gynnas ditt barn av att slippa intrycken från teven.

    Utöver detta introducerar du barnet för skärmen. Ditt barn kommer troligtvis i tidigare ålder faktiskt bli intresserad och aktivt börja titta
  • Anonym (H)
    Majala skrev 2021-01-17 22:35:08 följande:

    Tack för länken. Får mig dock att fundera vad som räknas som skärmtid? Själv tycker jag att skärmtid mer är när barnen börjar välja själv och ska se barnprogram och leka med föräldrarnas telefon. Inte när min som sitter i mitt knä och gosar men råkar få syn på TVn. Med det länken säger tror jag inte att det är någon fara för min som då jag inte skulle säga att den lilla tid han tittar på tv tar från något annat. Brukar bland annat få träna på att stå upp under den tiden tex.


    Och du skriver uppenbarligen i trådstarten att barnet skriker tills han får titta på teven? Säger inte det dig någonting?
  • Anonym (H)
    Majala skrev 2021-01-17 22:46:41 följande:

    Jösses vad får du allt ifrån? Nej han störs inte av TVn han tycker bara att den är mer intressant än vad jag skulle vilja. Lite tv-tittande kan väll inte jämföras med att utsätta sina barn för ökad risk för fetma och diabetes?

    Radio och poddar är bland det tråkigaste jag vet så nej tack jag föredra tv som underhållning då sonen ska matas, sövas eller sover och avslutar gärna det jag börjat se men jag sitter inte där hela dagen. Du får vara hur trött du vill men placera det där det hör hemma tack


    Jag har aldrig talat om diabetes och fetma? Även. Om länken kanske innehåller denna info.

    Faktumet att din son vill titta på teven vid nattning uppfattar jag som att han störs av teven? Det kanske är en feltolkning?

    Du är uppenbarligen inte mottaglig för att höra och ta till dig av informationen att barn under två år inte bör ha någon tevetid alls. Så varför skapar du då tråden?

    Kan tillägga. Ja mitt barn började titta på teve typ fem minuter två gånger i veckan vid 1,5 år. Var så länge hon orkade titta. Så jag är inte guds bäste barn jag heller.
  • Anonym (H)
    Majala skrev 2021-01-17 22:54:28 följande:

    Jag kunde kanske ha varit tydligare där. Han skriker tills jag vänder honom så han ser ut i rummet, där TVn är. Skulle bli nöjd även om TVn inte var på men det är den oftast då jag är i behov av att distrahera mig själv tills han somnar vilket kan ta timmar om jag har otur. Större del av de timmarna brukar dock gå åt till ammande och vaggande.


    Kanske kan du stänga av teven när han vill titta ut i rummet? Jag tänker att denna faktiskt kan stora insomningen? Speciellt om man nu som de brukar påstå inte skall utsätta sig för ljus från skärmar innan man sover
  • Anonym (H)
    Majala skrev 2021-01-17 23:04:53 följande:

    Riskerna med dålig kost är som fet mat och mycket socker är i regel fetma och diabetes. Om det varit hälsosam kost skulle det inte vara något problem att ge det regelbundet till barn. Därför drog jag den kopplingen. Jag skulle säga att det är en feltolkning ja.

    Det jag ville veta var vad det finns för risker med tv-tittande inte allt det där andra du kom med, snudd på Mom shaming men jag kände mig allt annat än träffad av det du skrev vilket tyder på att det inte hör hit.

    Som jag skrivit tidigare här tycker jag inte riktigt att den tid min son ser på tv i dagsläget kan kallas för skärmtid/tv-tid.


    Nu hänger jag med. Jag ursäktar om du inte tyckte mitt svar var relevant alls.

    Tycker det är tråkigt att allt som handlar om att ifrågasätta uppfostran (folks åsikt om att de känner sitt barn bäst trots att forskningen är så

    Tydlig och vi alla borde fatta att en bebis garanterat inte får fördelar av att titta på tv) ska klassas som mom Shaming. Men det är ju också en annan diskussion.

    Ditt barn kommer inte dö av att du har teven på i bakgrunden, men kan garanterat påverkas negativt av det. Bland annat genom hur du interagerar med barnet, även om inte barnet själv tittar.
  • Anonym (H)

    Kan tillägga. Du beskriver att när han ledsnar på lek så vill han titta ut i rummet. Är teven på dras hans ögon dit. Vad händer då? Jo bland annat utsätts han för en mängd uttryck som hans hjärna inte är kapabel att klara av. MEN. Vad hade barnet gjort om teven inte var på? Jo. Tittat runt i rummet, kanske fått syn på en tavla som ni tillsammans går och tittar närmare på samtidigt som du pratar om den. Med andra ord utvecklar barnets språk och er relation och kommunikation.

    Du får också tänka ett en fyramånaders inte har hur mycket aktivt vakentid som helst, vilket ju gör det ännu mer relevant hur den vakna tiden ?spenderas?

  • Anonym (H)
    Majala skrev 2021-01-18 14:31:23 följande:

    Blir så less på folk som läser sådant som inte är skrivet. Min son visar inte på något sätt att han störs de gånger TVn är på vilket absolut INTE är hela dagarna! Enda som händer är att han gärna tittar dit. Sover, leker och äter som utan problem.

    Vad jag ville veta var om det fanns några risker med tv-tittande i så ung ålder. Största oron verkar vara att han inte får nog med uppmärksamhet vilket jag anser att han får så det oroar jag mig inte för. Sedan verkar det finnas teorier om att TVn stimulerar dem på ett sätt de inte klarar av/ är riktigt redo för men det är inte vetenskapligt bevisat.

    Jag tror jag kommer fortsätta ungefär som tidigare men försöka distrahera honom från TVn ännu mer än jag gör nu. Jag tror starkt på att den bästa mamman är den som mår bra själv och i dessa covid-tider behöver jag stimulansen från tvn ibland. Lämnar nu den här tråden och all dess hets. Ha en bra dag.


    Ts. Du beskriver i treådstarten att barnet distraheras av teven både vid matning och lek. Det är i min mening att bli störd.

    Om du sedan vill ignorera det för ditt eget psykiska mående så är det din ensam. Men inbilla dig inte att det inte påverkar ditt barn
Svar på tråden Bebis och tv