• granitmuppen

    Minskade fosterrörelser v23?

    Hej!

    Är i v23 (22+4) och brukar kunna känna min lillplutt några gånger om dagen. Lite småsprattel ibland men sen framåt kvällen lite mera tydliga sparkar.Men idag har det varit väldigt lugnt, kan inte direkt säga att jag känt något alls. Möjligen något diffust men kan inte säga att det var just fosterrörelser.

    Har svept 3 glas med iskallt vatten och lagt mig på vänster sida, men har inte känt något på 20 minuter nu ändå. Buffat och petat på magen också.

    Läser jag på 1177 så verkar de ju inte direkt göra något innan en är i v24 om en skulle ringa in men börjar bli väldigt orolig!

    Är det någon som kan lugna eller har något tips?

  • Svar på tråden Minskade fosterrörelser v23?
  • Anonym (Ringa)

    Eftersom man tillhör förlossningen efter v.22 kan man alltid ringa dit och rådfråga. Men före v.25 är det inget måste att känna rörelser med samma intensitet och intervall varje dag.

  • Majala

    Min son rörde sig betydligt mindre en kväll under graviditeten, samma under natten och morgonen efter. Jag ringde in och fick komma in för kontroll. Så fort de satt dit alla manicker började han sparka som en galning. Känner du dig orolig så ring in men mest troligt är din bebis trött och sover mer eller sparkar mot ryggen så du inte känner det :)

  • Anonym (Plats)

    Fortfarande mycket plats för bebis i v.23.

    Regelbundna rörelser ska man känna efter v.25.

    Men har du känt mycket rörelser innan och inte har gjort det på ett tag så är det ju klart att man blir orolig. Så ring till förlossningen och prata.

    Jag var in flera gånger under min senaste graviditet och kollade då jag upplevde att jag inte kände rörelser

    Många bebisar har ju också dagar då dom är mindre skriva, precis som vilken människa som helst, så kanske är det du upplever?

    Har du känt nå sen igår när du skrev inlägget?

  • Anonym (Hej)

    Jag var med om samma i samma vecka som du är i, från att ha känt varje dag kände jag ingenting på två dagar. Bestämde mig för att ringa morgonen efter om det var likadant men då körde hon igång.

    Pratade med min BM om det och precis som andra skrivit så hör du ju till förlossningen från 22+0 MEN hon sa att handlar det om minskade fosterrörelser innan 24+0 så är det MVC man ska kontakta för att lyssna på hjärtljud.

    Mina tricks har varit iskallt vatten, läsk eller apelsinjuice, buffa på magen, dansa/hoppa runt lite, spela musik nära magen, lysa med ficklampa (ska tydligen kunna väcka bebisen men är inte säker på att det fungerar riktigt så tidigt).

    Nu i v 28 har jag märkt att min bebis är superaktiv 5-10 dagar för att sedan vara så lugn 2 dagar. Blir ALLTID lika orolig och har till och med varit in på förlossningen en gång.

    Håller med tidigare svar, ring och rådfråga med MVC eller förlossning i alla fall.

  • Anonym (Ringa)
    granitmuppen skrev 2021-01-18 11:07:13 följande:

    tack för alla svar!

    Fick lite rörelser senare på kvällen och kände mig mycket lugnare! 


    Va bra! Glad Det är så de brukar göra de små busarna- skrämma mamma i onödan. Skrattande
Svar på tråden Minskade fosterrörelser v23?