• Tjohej68

    Förfrågan praktiskt info om AB

    Hej.

    Jag går i tankar om ett aktiebolag men har lite undringar om privat vs publikt aktiebolag när det gäller att få in investeringar.

    Jag har inte förstått skillnaden i praktiken.

    Den som kan berätta lite om att få in kapital i bolaget och skillnaderna mellan privat och publikt AB vore guld värd att få samråda med här! :)

  • Svar på tråden Förfrågan praktiskt info om AB
  • Kjell2
    Tjohej68 skrev 2021-01-18 07:15:55 följande:

    Hej.

    Jag går i tankar om ett aktiebolag men har lite undringar om privat vs publikt aktiebolag när det gäller att få in investeringar.

    Jag har inte förstått skillnaden i praktiken.

    Den som kan berätta lite om att få in kapital i bolaget och skillnaderna mellan privat och publikt AB vore guld värd att få samråda med här! :)


    Publikt, noterat på en börs

    Privat, onoterat

    Då det inte är helt enkelt att bli börsnoterat brukar alla nya AB starta som onoterade/ privata
  • Limeblad
    Kjell2 skrev 2021-01-18 07:25:10 följande:

    Publikt, noterat på en börs

    Privat, onoterat

    Då det inte är helt enkelt att bli börsnoterat brukar alla nya AB starta som onoterade/ privata


    Det finns publika onoterade bolag. Ett noterat bolag måste dock vara publikt.

    Ett privat bolag får inte genom annonsering försöka få investerare och ska inte ha fler än 200 aktieägare. Det är mycket dyrare att starta upp ett publikt bolag och det ställs fler krav än på privata.

    Om du inte har en plattform redan för att få investerare tror jag det är svårt oavsett bolagsform.
  • Tjohej68

    Ja jag vill inte begränsas i att då in kapital. Det är den bärande punkten hör. Jag tänker riskkapital.

  • PH76
    Tjohej68 skrev 2021-01-18 12:36:20 följande:

    Ja jag vill inte begränsas i att då in kapital. Det är den bärande punkten hör. Jag tänker riskkapital.


    Det finns inget som hindrar dig att ta in riskkapital till ditt egna lilla privata AB, du får helt enkelt kontakta en investmentbank/PE bolag/Venture capital partner.

    Men du kommer behöva något de vill investera i, där de tror (starkt) på den framtida vinsten. Detta brukar man göra när man redan omsätter ett antal miljoner och du kan visa att deras kapital snabbt kan öka omsättningen.

    Börsintroducerar är till 99,99% av fallen något du gör senare när bolaget har växt till sig.

    Som exempel så planerar Oatly att börsintroducera sig i sommar.
  • Tjohej68

    Jo jag har förstått det men som sagt! Jag hade en kunskapslucka där som jag inte riktigt förstått på juridisk nivå

    Teori och praktik som inte klickade så bra !

    Tack för infon!

Svar på tråden Förfrågan praktiskt info om AB