• Anonym (Sambo)

Ska jag behöva swisha honom för alla utlägg han gör?

Vi har ett konto som ska gå till gemensamma utgifter.

Sedan har vi egna konton för privata bruk. Han jobbar och jag är sjukpensionerad, så han har mer pengar än jag.

När han ska handla något till hushållet så orkar han inte föra över pengar på banken till sitt minutenkort utan betalar med sina pengar.

Sedan så grymtar han om att han får betala mer här hemma...

Men han orkar inte gå in och föra över pengarna till sitt egna konto (men han går in och kollar sina isk-konton varje dag) och han orkar inte heller gå tillbaks i köphistoriken för att kolla vad han köpt och kanske föra över en gång i månaden...

Vid större köp om det är jag som beordrat dem eller typ som nu besiktning så swishar jag honom, bara för att jag tycker inte det är rättvist att han ska ta allt. Men jag måste då logga in på banken och sätta över pengarna till swishkontot, sedan swisha.

Men ska jag verkligen behöva göra så, det är ju ännu lättare för honom att gå in och flytta pengarna själv direkt till sitt konto...

Hur skulle ni gjort?

Låta honom skylla sig själv, för han har råd att lägga mer, eller ska jag fortsätta curla hans ekonomi bara för att känna att det blir rättvist?

• Svar på tråden Ska jag behöva swisha honom för alla utlägg han gör?
  • momjanet

Beror väl på vilket upplägg man har vad man "ska" göra.

Personligen tycker jag att det är ren idioti att kräva att bägge ska göra exakt lika mycket av allting. Det är inte jämställdhet utan bara korkat.
    Man delar istället upp det på vad man är bra på.

Så om du nu är bättre på ekonomi bör du sköta det och sluta gnälla om att han är lat. Så får han ta annat som du är sämre på och han helt hypotetiskt skulle kunna gnälla på att du är lat och därför det blir halvdant och/eller tar lång tid.

• Aniiee

Varför är hans kort inte kopplat till det gemensamma kontot?

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Tomelilla15

Felet är ju ett system. Ni måste hitta en bättre lösning. Att ha swish kopplat till konton utan pengar verkar ju dumt. Att dela så minutiöst och vid varje enskild transaktion verkar också knäppt. Finns ju massa lösningar. Öppna fler konton, skaffa 2 betalkort till det kontot där de gemensamma pengarna finns. Till exempel.

• Anonym (Sambo)

Vi hade två betalkort till det gemensamma kontot tidigare, men när vi bytte bank rådde hon oss att bara ha var sitt kort pga att det skulle bli billigare.

Och nu för tiden har man ju banken i mobilen och mobilen har man alltid med sig.

Våra betalkort är kopplade till våra privata konton. Vi har inte gemensam ekonomi.

Mitt swish är kopplat till mitt minutenkort, så jag får föra över pengar från gemensamma till mitt konto, och sedan swisha honom.

• Limeblad

Man kan ju ha flera banker. Vi har olika banker och sen ett gemensamt (kredit)kort hos en tredje bank som vi för över pengar till varje månad. Visst det kostar ett par hundralappar per år men det kan ju han stå för när han inte orkar med ert nuvarande upplägg.

• Anonym (...)

Gud vad jag känner mig gammal som vet vad ett minutenkort är... Känns som stenåldern när man inte kunde använda vilken automat som helst!

Men... Jag tycker han får skylla sig själv! Alternativt kan han spara kvittona, eller låta dig gå igenom hans kontohistorik, så kan du lösa det en gång i månaden, varannan vecka eller när det nu passar dig för som någon skrev är ju den bästa uppdelningen i ett förhållande att man gör det man är bäst på!

• Anonym (Tant)

Minutenkort! Underbart att höra gammalt glömt ord Samma tid som Televerket tror jag bestämt.

Det ni behöver göra är att sitta ner och diskutera hur ni gör med ekonomin. Ska han använda sitt privata betalkort så får ni hitta ett fungerande system. Har ni inte exempelvis Ica-kort och tank-kort också?

Vi har samma system som ni men då tankning och mat går från andra gemensamma kort så är det inte så mycket mer gemensamt vi köper. Det är överblickbart.

• Anonym (Sambo)
    Anonym (...) skrev 2021-01-19 08:04:53 följande:

Gud vad jag känner mig gammal som vet vad ett minutenkort är... Känns som stenåldern när man inte kunde använda vilken automat som helst!

Men... Jag tycker han får skylla sig själv! Alternativt kan han spara kvittona, eller låta dig gå igenom hans kontohistorik, så kan du lösa det en gång i månaden, varannan vecka eller när det nu passar dig för som någon skrev är ju den bästa uppdelningen i ett förhållande att man gör det man är bäst på!

Jag skulle gärna kunna göra det någon gång i månaden, men det kräver att han ger mig sin telefon och loggar in på banken med banid. Men det är så jobbigt tydligen för han blir alltid grinig när jag ska göra det, så jag har slutat, orkar inte med att vi ska börja bråka när jag försöker vara snäll. Då hoppar jag det hellre.
    Anonym (Tant) skrev 2021-01-19 08:23:49 följande:

Minutenkort! Underbart att höra gammalt glömt ord Samma tid som Televerket tror jag bestämt.

Det ni behöver göra är att sitta ner och diskutera hur ni gör med ekonomin. Ska han använda sitt privata betalkort så får ni hitta ett fungerande system. Har ni inte exempelvis Ica-kort och tank-kort också?

Vi har samma system som ni men då tankning och mat går från andra gemensamma kort så är det inte så mycket mer gemensamt vi köper. Det är överblickbart.

Hade inte en tanke på att det inte heter minutenkort *jaaaa, fyllde nyss 40=lastgammal*

Vi har var sitt icakort och var sitt tankkort. Men de är gratis.
    Limeblad skrev 2021-01-19 07:58:06 följande:

Man kan ju ha flera banker. Vi har olika banker och sen ett gemensamt (kredit)kort hos en tredje bank som vi för över pengar till varje månad. Visst det kostar ett par hundralappar per år men det kan ju han stå för när han inte orkar med ert nuvarande upplägg.

Han ville ju också få bort dubbelkorten för att få ner kostnaden...
  • momjanet
    Anonym (Sambo) skrev 2021-01-19 08:33:57 följande:
    Jag skulle gärna kunna göra det någon gång i månaden, men det kräver att han ger mig sin telefon och loggar in på banken med banid. Men det är så jobbigt tydligen för han blir alltid grinig när jag ska göra det, så jag har slutat, orkar inte med att vi ska börja bråka när jag försöker vara snäll. Då hoppar jag det hellre.
    Sätt er ner och gör det gemensamt en gång i månaden.
    Det är rätt få som villigt slänger över telefonen och låter någon annan greja sådär tänker jag.

Nu har vi gemensam ekonomi men det är ändå pengar som ska flyttas till olika konton, till respektive sparande och till våran privata konton.
    Gubben här tycker det är förfärligt trist, krångligt och allmänt tråkigt men gemensamt bestämde vi att han måste vara med på ekonomin hur trist det än är. Så vid varje lön sätter vi oss gemensamt och grejar. Skulle det inte vara bestämt så skulle han aldrig göra det och allt skulle falla på mig.
    Det är inte ok någonstans tycker jag och då löste vi det så här istället.

Det funkar bra för oss. Kanske ni kan göra något liknande?

Men jag tycker du ska ta tjuren vid hornen och börja med att diskutera ordentligt med honom. Prata om hur du vill ha det och vad som inte fungerar idag. Få med honom på tåget med glada tillrop och uppmuntran typ.
  • Anonym (Tant)

Jag skulle gärna kunna göra det någon gång i månaden, men det kräver att han ger mig sin telefon och loggar in på banken med banid. Men det är så jobbigt tydligen för han blir alltid grinig när jag ska göra det, så jag har slutat, orkar inte med att vi ska börja bråka när jag försöker vara snäll. Då hoppar jag det hellre.Hade inte en tanke på att det inte heter minutenkort *jaaaa, fyllde nyss 40=lastgammal*

Vi har var sitt icakort och var sitt tankkort. Men de är gratis.Han ville ju också få bort dubbelkorten för att få ner kostnaden...

Men handlar ni mat på Ica-kortet och tankar på tankkortet, vilka gemensamma utgifter som man betalar med betalkort har ni kvar?
  • Lönnsirap

Jag tycker det luktar som att han, trots högre inkomster försöker få dig att betala mer än vad som är rimligt.

På något sätt behöver man hålla koll på sin egen och partners ekonomi om det ska bli relativt rättvist.

Som någon annan påpekade fungerar inte er nuvarande metod. Byt metod.

Det är ju ingen idé med gemensamt konto om det ej används. Swish fram och tillbaka fungerar finfint, men det behöver vara så att man hittar en lösning som fungerar. Det kan ju inte vara så att en person inte samarbetar kring ekonomin och ändå får betalt för påstådda utgifter. På något sätt behöver man ALLTID redovisa för att få betalt här i världen. Det är grundläggande!

• Fiona M

Han får väl göra på det sättet som är tänkt, och föra över pengar.

Att han är lat är ingen anledning för honom att bli sur.

• Limeblad

Jag skulle gärna kunna göra det någon gång i månaden, men det kräver att han ger mig sin telefon och loggar in på banken med banid. Men det är så jobbigt tydligen för han blir alltid grinig när jag ska göra det, så jag har slutat, orkar inte med att vi ska börja bråka när jag försöker vara snäll. Då hoppar jag det hellre.Hade inte en tanke på att det inte heter minutenkort *jaaaa, fyllde nyss 40=lastgammal*

Vi har var sitt icakort och var sitt tankkort. Men de är gratis.Han ville ju också få bort dubbelkorten för att få ner kostnaden...

Han kan inte få allt. Antingen får han betala eller så får han krångla. Det kan inte ligga på dig att behöva föra över halva summan varje gång han handlar.
  • Xilona

Vi har inte gemensam ekonomi men delar allt rakt av i slutet av månaden. Båda räknar ut vad man lagt ut på gemensamma grejer under månaden och så får den som ligger under swisha mellanskillnaden. Ibland tar det några månader innan vi orkar gå igenom utgifterna. Som nu, tror vi räknade ut i oktober senast så får ta tag i det igen snart. Men hänger kanske på hur stor buffert man har, hur mycket man kan ligga ute med åt gången.

Ska ni ha gemensamt konto för utgifter så tycker jag att ni:
    1) Får ta den extra kostnaden och ha två kort, eller
    2) Får jämka extra utgifter i slutet av månaden, eller
    3) Båda sköter sina egna utlägg och för över från gemensamma kontot vid behov

Jag hade inte pallat att jag var tvungen att gå in på gemensamma kontot, föra över pengar till mitt konto för att kunna swisha min partner på stört. Alldeles för omständligt.

• Anonvm

Precis som andra redan sagt, byt upplägg.

Ha ett gemensamt konto som ni båda för över en överenskommen summa till varje månad. Med varsitt kort kopplat till, detta använder ni sen till era gemensamma utgifter.

Plättlätt.

Har ni bara lite engagemang hos banken så borde det inte vara en stor sak att förhandla bort ev kortavgifter. Även om ni inte lyckas med detta så är de småpengarna lätt värt att få ett vettigt upplägg.

• Anonym (w)
    Limeblad skrev 2021-01-19 10:07:50 följande:
    Han kan inte få allt. Antingen får han betala eller så får han krångla. Det kan inte ligga på dig att behöva föra över halva summan varje gång han handlar.
    Japp. Ibland är det dumt att vara (för) snäll.
  • Anonym (Ö)

Han får såklart flytta pengarna själv!

Svar på tråden Ska jag behöva swisha honom för alla utlägg han gör?