Inlägg från: Physalis |Visa alla inlägg
  • Physalis

Attraktion vs en trygg relation?

Det finns de som vittnar om attraktion som aldrig dör och trygga relationer som varar tills döden skiljer dem åt. Så det finns uppenbarligen. Alla får bara ett liv att leva så man kan ju inte veta om de som menar att attraktionen alltid dör tillslut eller att man måste arbeta för att bibehålla den har rätt eller om de bara inte hittat rätt person. Många tycker att det är tillräckligt, de nöjer sig och tycker att det är bekvämt som det är och då slutar de ju leta efter en som attraktionen håller i sig med. Många är nog nöjda där men det låter som att du inte är nöjd med hur du har det nu. Och då är det kanske dags att gå vidare?

En bra människa som man trivs med är något fint och något man vill ha i sitt liv. Men bara för att man en gång varit attraherad betyder inte att man måste fortsätta vara partner med den personen. Kanske kan man bli vänner istället eller kanske vill den andre bryta helt. Oavsett vilket så måste inte ett förhållande bli olidligt för att man ska vara rättfärdigad att lämna. Man har alltid rätt att lämna och ingen äger dig.

Korrekturläser som en kratta
  • Physalis
    Anonym (Kanske) skrev 2021-01-20 22:17:04 följande:

Jag tror inte att attraktionen alltid  försvinner förr eller senare men däremot tror jag att passionen nästan alltid försvinner förr eller senare och de få relationer där den inte gör det är som jag skrev tidigare i tråden nästan alltid skitjobbiga på andra sätt.

För mig är det en ganska stor skillnad på att inte längre vara attraherad alls  av sin partner och på att inte känna någon passion eller tycka att förållandet är spännande  längre.

Jag tycker inte att alla par ska hålla ihop "bara för att" men man har nog en ganska naiv syn på relationer om man är 30 år och tror att det ska fortsätta vara passionerat och spännande år efter år efter år....

Jag tror att Det är Hollywood som hjärntvättat människor till att tro att en relation prompt måste vara passionerad för att inte vara värdelös.

Är man däremot inte det minsta attraherad av sin partner längre och dessutom missnöjd med andra saker i relationen, ja då är det ju en helt annan femma.

Ja, jag vet inte. De flesta hinner inte med så många relationer så vem kan egentligen veta? Det viktiga är enligt mig att man inte stannar med någon bara för att vara snäll eller för att man har fått berättat för sig att det enda rätta är att alltid försöka hålla ihop, laga och kämpa för ett förhållande. Man borde bara stanna för att man själv faktiskt vill det.
    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Attraktion vs en trygg relation?