• Anonym (him for her)

    Barnen får glass, bars och muffins till frukost

    Jag är aningens chockad. Jag sov över hos tjejen för första gången när hon hade barnen nu i natt och åt frukost med dem. De fick glass. Glass! TIll frukost! Tjejen frågade om de ville ha glass eller muffins. Ett av barnen sa att han ville ha en bar. Det fanns inga så han fick ingen. Men glass fick de alla tre.

    Jag ifrågasatte detta men tjejen avfärdade mig med att säga att det inte var värre än alla sötade flingor och limpsmörgåsar och annat jag själv och massor av andra barn sätter i sig till vardags, och att glassen faktiskt var yoghurt, frukt och granola, och inget annat. 

    Är det här verkligen försvarbart? Jag tycker det låter både konstigt och farligt att normalisera glass, bars och muffins till frukost för barn.

  • Svar på tråden Barnen får glass, bars och muffins till frukost
  • Anonym (A)
    Xenia skrev 2021-01-21 01:50:17 följande:

    Ja, jag håller med. De har vant sig vid att äta något som smakar sött vid frukosten.

    Bättre att ge dem nyttigt bröd med ost/skinka och kanske en paprikaring på. Och dricka mjölk till. Gärna en frukt också i stället för att frukt/bär ska vara inbakat i glass eller muffins.

    Men eftersom du inte är far till barnen har du ingen talan. Vem vet, barnen kanske är kinkiga med maten och deras mamma har hittat ett sätt som funkar. Så även om jag håller med dig, tycker jag du får hålla tyst, annars tar förhållandet slut.


    Hur får du ihop det? Frukosten smakar ju INTE sött. Glassen består av naturell yoghurt, granola och frukt. Alltså inget socker. Mamman har alltså ansträngt sig för att göra en nyttig frukost till sina barn. Naturell yoghurt börjar inte smaka sött för att man fryser ned den.
  • mari123

    INTE lätt att få i en trött unge frukost öht. Vi lät våra ungar vara "flaskbarn" tills de började skolan! för de älskade den där tjocka vällingen på morgonen MEN bara i flaska! I tallrik.......bläää! Flaskan kan man ju diskutera men himmel vilken bra start på dagen.

  • Anonym (Maja)

    Jag tackar för idén! 

    "Glass" har vi gjort tidigare till kräset barn. Men matiga muffins har jag inte tänk på till frukost! Smart!

    Har ett barn som inte är ett frukostbarn vid den tiden på morgonen, så vi är mer glada OM vi får i något. Frukt funkar oftast, men då 1 bara. Turligt nog äter de redan 10:30 tror jag det är så det går hyfsat i skolan, men hade de ätit 12:30 som andra barnet gör tror jag orken och koncentrationen varit i botten 

    Som icke-förälder ska man kanske tagga ner tills man har egna barn oavsett hur många andras barn man levt med. 

    Det måste vara tragiskt för TS när man kan blanda ihop saker. Något mina barn gillar är förresten chips! Gärna till frukost/mellanmål. De får mer än gärna ta några chips att knastra på. Oj, glömde jag skriva att det var äpplechips? Av våra egna äpplen, torkade i ugnen med lite kanel på endast? Aj då. Så nu tror mina barn att det är okej att äta (potatis-)chips från Estrella/OLW till frukost? Aj aj aj. Eller att gå och ta (potatis-)chips ur en påse i skåpet? Aj. Aj. Aj. 

    Eller nä, det gör de ju inte, för de vet att det är skillnad på chips och chips. Precis som frukostkräsna barnet har stenkoll på att det är skillnad på vanlig glass och smoothieglass. 

  • sextiotalist
    Xenia skrev 2021-01-21 01:50:17 följande:
    Ja, jag håller med. De har vant sig vid att äta något som smakar sött vid frukosten.

    Bättre att ge dem nyttigt bröd med ost/skinka och kanske en paprikaring på. Och dricka mjölk till. Gärna en frukt också i stället för att frukt/bär ska vara inbakat i glass eller muffins.

    Men eftersom du inte är far till barnen har du ingen talan. Vem vet, barnen kanske är kinkiga med maten och deras mamma har hittat ett sätt som funkar. Så även om jag håller med dig, tycker jag du får hålla tyst, annars tar förhållandet slut.
    Jag vet många som troligen inte ens hade fått i sig en sådan frukost som du föreslår, det kan vara för mycket för en som inte är frukostmänniska.
    Men du har uppenbarligen inte läst vad det var för något. Det var yoghurtglass, inte ett dugg sötare än mjölken du föreslog. Vad jag förstod var muffisen hembakade och inte av bakverkskaraktär, skillnaden från ditt förslag är nog endast formen.
    Om frukten finns i den frusna youghurten eller separat, vad är skillnaden?
  • sextiotalist
    mari123 skrev 2021-01-21 06:41:30 följande:

    INTE lätt att få i en trött unge frukost öht. Vi lät våra ungar vara "flaskbarn" tills de började skolan! för de älskade den där tjocka vällingen på morgonen MEN bara i flaska! I tallrik.......bläää! Flaskan kan man ju diskutera men himmel vilken bra start på dagen.


    Sonen var också flaskbarn länge, inte lika länge som dina döttrar. Men han vaknade strax efter fem varje morgon och ja, det var väldigt bekvämt, för både honom och hans föräldrar, att fixa till flaskan och halvligga i soffan. 
    jag anser att, till skillnad från många andra, att man får ta till bekväma lösningar för att få livet att gå runt.
  • Anonym (Klara)

    Nej TS, det finns inget normalt alls med att servera glass som frukost till sina barn. Mamman måste själv ha otroligt dåliga matvanor. Är hon överviktig eller "rund" själv?

  • Anonym (Klara)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2021-01-21 00:15:23 följande:

    Å jag ger mina vitt rostat bröd med Nutella eller köpt drickyoghurt till frukost då det är det enda de möjligen får i sig, självanmäla? Polis eller Soc? Känner mig typ kriminell nu...


    Det är ju för att du har vant dom vid det. 
  • sextiotalist
    Anonym (Klara) skrev 2021-01-21 14:22:11 följande:

    Nej TS, det finns inget normalt alls med att servera glass som frukost till sina barn. Mamman måste själv ha otroligt dåliga matvanor. Är hon överviktig eller "rund" själv?


    En som uppenbarligen inte läst tråden. Glassen var frusen yoghurt. Muffins var hembakade frukostmuffins
  • Anonym (Klara)
    sextiotalist skrev 2021-01-21 14:26:56 följande:
    En som uppenbarligen inte läst tråden. Glassen var frusen yoghurt. Muffins var hembakade frukostmuffins
    Orkade inte läsa hela tråden, men såg det nu ja. 
Svar på tråden Barnen får glass, bars och muffins till frukost