• Anonym (vet inte)
    Tue 19 Jan 2021 15:48
    428 visningar
    23 svar
    23
    428

    Hur gör man?

    Jag saknar jobb, är inskriven på arbetsförmedlingen, har sökt försörjningsstöd men klarar inte att söka jobb så arbetsförmedlingen undrar om jag vill bli utskriven. Men jag måste ju söka jobb för att få försörjningsstöd och då vara inskriven. Jag förstår bara inte hur jag ska göra, misslyckas lite för mycket. Vart behöver jag vända mig? Vet ni?

  • Svar på tråden Hur gör man?
  • Tue 19 Jan 2021 16:31
    #1

    Varför klarar du inte av att söka jobb? Är du sjuk? Isf får du ju se till att bli sjukskriven istället.

    Blir du utskriven är risken att du står utan någon inkomst alls.

  • Tue 19 Jan 2021 16:31
    #2

    Varför klarar du inte av att söka jobb? Är du sjuk? Isf får du ju se till att bli sjukskriven istället.

    Blir du utskriven är risken att du står utan någon inkomst alls.

  • Anonym (FYI)
    Tue 19 Jan 2021 17:02
    #3

    Det som spelar roll är ATT du söker, inte hur många jobberbjudanden du får. Fortsätt söka. Vad är alternativet? Noll inkomst -> Vräkt -> Bo på gatan? Nej tack.

  • Tue 19 Jan 2021 17:10
    #4

    Arbetsförmedlingen kan lära dig hur du söker jobb. Behöver du extra stöd är det i första hand också via dem.

  • Anonym (vet inte) Trådstartaren
    Tue 19 Jan 2021 17:24
    #5

    Jag vet inte varför jag inte klarar att söka jobb, är less, överstressad och tror inte det minsta på att jag skulle klara ett arbete.

  • Anonym (Mia)
    Tue 19 Jan 2021 18:26
    #6

    Varför tror du att du ibte skulle klara av ett arbete?

    Min rekommendation är att du pratar med handläggare om att få komma till en utomstående aktör, exempelvis stöd och matchning. Då får du en halvledare som stöd i ditt sökande som kan hjälpa dig med diverse saker. Det finns olika aktörer som jobbar på olika sätt, vissa fokuserar på arbetsträning och sen finns det Samhall som jobbar på sitt sätt, främst personer med nedsatt arbetsförmåga.

  • Anonym (Sök hjälp!­)
    Tue 19 Jan 2021 18:26
    #7
    Anonym (vet inte) skrev 2021-01-19 17:24:31 följande:

    Jag vet inte varför jag inte klarar att söka jobb, är less, överstressad och tror inte det minsta på att jag skulle klara ett arbete.


    Fast då behöver du ju söka hjälp för ditt mående och bli sjukskriven istället. Försök att ta tag i det så fort du kan! Även om det kan vara som ett oöverstigligt berg bara att boka en läkartid, så är det det du behöver göra.
  • Anonym (,,)
    Tue 19 Jan 2021 19:04
    #8

    Hur gammal är du, har du nånsin haft ett jobb o hur fick du det isf?

  • Anonym (vet inte) Trådstartaren
    Tue 19 Jan 2021 19:43
    #9
    Anonym (Mia) skrev 2021-01-19 18:26:07 följande:

    Varför tror du att du ibte skulle klara av ett arbete?

    Min rekommendation är att du pratar med handläggare om att få komma till en utomstående aktör, exempelvis stöd och matchning. Då får du en halvledare som stöd i ditt sökande som kan hjälpa dig med diverse saker. Det finns olika aktörer som jobbar på olika sätt, vissa fokuserar på arbetsträning och sen finns det Samhall som jobbar på sitt sätt, främst personer med nedsatt arbetsförmåga.


    Jag fick välja ett företag att få råd och matchning ifrån, sa att jag är villig att testa bara de inte stressar mig. De ångade på från start, jag backade med en gång, nästan, fixade första dagen. Det var arbetsförmedlingen som frågade om jag ville bli utskriven.
  • Anonym (A)
    Tue 19 Jan 2021 19:45
    #10
    Jemp skrev 2021-01-19 17:10:42 följande:
    Arbetsförmedlingen kan lära dig hur du söker jobb. Behöver du extra stöd är det i första hand också via dem.
    +1
Svar på tråden Hur gör man?