• Anonym (Sabina)

    Vad är min skyldighet på hans barnvecka?

    Hej,

    Vi ligger i skilsmässa (mitt initiativ) och levt separerade sedan 6 månader tillbaka med vv boende för barnen (låg och mellanstadie).

    Uppbrottet har verkligen varit en ögonöppnare för oss båda och påverkat våra liv helt olika.

    För mig en stor frihet och en massa tid frigjorts som jag aldrig haft tidigare vilket möjliggjort för mig att nu jobba heltid, börjat träna (hemma visserligen pga Corona), rikt umgänge med vänner utomhus på barnfria tiden och en massa fri tid som kommer av att inte läsa läxor, ha full koll på scheman, träningar och utflykter samt kalas mer än halvtid.

    För mitt ex verkar halvt likvärdigt föräldraskap vara nästan övermäktigt, och han knorrar nu att jag inte ?hjälper till? med tex vid vabb (jag tog nästan all vabb tidigare då det inte funkade med hans jobb) på hans barnvecka samt att han nu -missade- att boka utvecklingssamtal för ena barnet varpå alla attraktiva tider rök och nu blir samtalet av på hans barnvecka mitt på jobbdagen.

    Han tycker vi ska hjälpa varandra i detta (hittills har han inte erbjudit sig att hjälpa mig) i och med att barnen måste vara hemma så mycket vid minsta symptom i coronatider och hans föräldrar är i riskgrupp och kan inte avlasta.

    Självklart tycker jag att man ska samarbeta men jag vill ju återigen inte hamna i situationen där jag måste göra mer avkall än han. Han har trots allt behövt ta tag i sitt föräldraskap mer nu och prioriterat om sitt jobb (han är en bra pappa!! men prioriterat sig och jobbet lite väl mycket).

    Gör jag fel här som sätter mig på tvären? Är jag en dålig mamma och samarbetspartner? Som sagt har jag ju tagit så mycket av detta innan.

    Han undrar om jag kan ta barnen några kvällar i och med att han har möten på kvällen (utländska bolag) och då behöver sätta barnen framför tv. Då blir de stissiga och får svårt att sova vilket innebär att han måste lägga sig med dem och inte får någon egentid på kvällen.

    Jag har själv jobbat med utländska bolag och varit tydlig med dem att jag inte kan jobba efter svensk kontorstid så fattar inte varför han inte kan kräva samma...

    Hur mycket ska jag avlasta honom med? Jag vill ju såklart att allt ska funka! Men vill inte bli utnyttjad eller att detta ska ligga mitt jobb i fatet.. samtidigt får jag så dåligt samvete här.

    Hjälp!

  • Svar på tråden Vad är min skyldighet på hans barnvecka?
  • Jemp

    Nä, jag tycker inte du har några skyldigheter där. Det är upp till honom att ordna sitt liv så det funkar med föräldraskapet.

    Sen är det klart att man kan (bör?) hjälpa varandra om det kör ihop sig i undantagsfall, men det här verkar ju vara systematiskt.

  • Anonym (Sabina)
    Jemp skrev 2021-01-19 17:34:15 följande:

    Nä, jag tycker inte du har några skyldigheter där. Det är upp till honom att ordna sitt liv så det funkar med föräldraskapet.

    Sen är det klart att man kan (bör?) hjälpa varandra om det kör ihop sig i undantagsfall, men det här verkar ju vara systematiskt.


    Tack! Precis, jag hjälper gärna till men vill inte att han börjar sätta i system att jag ska lös det hela åt honom..
  • Anonym (Dags för pappan att steppa upp)

    Låt han lösa det själv! Börjar du hjälpa till (annat än i nödfall) så kan du nog räkna med att han kommer börja räkna med det mer och mer och där försvinner dina möjligheter att fokusera på annat under din barnlediga vecka. Det låter helt absurt att du skulle vabba under hans vecka.

    Han verkar inte fattat att han inte har en fru längre som kan täcka upp så att han bara kan ta ansvar när det är bekvämt.

  • Anonym (oooo)

    Det där är svårt för man vill ju ändå gör det som känns bäst för barnen, men jag tror det är viktigt att han lär sig att du inte alltid finns där som hans skyddsnät. Ok om han får corona eller ligger i feber i flera dagar, att du tar barnen då, men vanligt normalt vardagsliv ska han väl klara av? 
    Annars får du ta hand om barnen mer och han betala underhåll. 

  • Fiona M

    Ju mer du går in och räddar situationen, desto längre tar det för honom att ta sin del av ansvaret.

  • Anonym (Sara)

    Sätta barnen framför tv så de blir stissiga? Så stora barn ska väl kunna hantera en timme eller två utan att pappa hänger dom i hasorna. Om han förbereder lite? Annars får han väl boka sina kvällsmöten på sin barnfria vecka.

    På din beskrivning låter det som att han behöver steppa upp i ansvar. Alltså. Sluta curla honom helt enkelt.

  • Anonym (I)

    Du får sluta curla honom för allas bästa.

    Självklart bör man ställa upp om något oförutsägbart händer som sjukdom , olycka , för sina barns skull , men han ska inte boka in i förväg att du ska ta barnen när han vill hellre göra annat.

  • Anonym (Stå på dig!)
    Anonym (Sabina) skrev 2021-01-19 17:29:14 följande:

    Hej,

    Vi ligger i skilsmässa (mitt initiativ) och levt separerade sedan 6 månader tillbaka med vv boende för barnen (låg och mellanstadie).

    Uppbrottet har verkligen varit en ögonöppnare för oss båda och påverkat våra liv helt olika.

    För mig en stor frihet och en massa tid frigjorts som jag aldrig haft tidigare vilket möjliggjort för mig att nu jobba heltid, börjat träna (hemma visserligen pga Corona), rikt umgänge med vänner utomhus på barnfria tiden och en massa fri tid som kommer av att inte läsa läxor, ha full koll på scheman, träningar och utflykter samt kalas mer än halvtid.

    För mitt ex verkar halvt likvärdigt föräldraskap vara nästan övermäktigt, och han knorrar nu att jag inte ?hjälper till? med tex vid vabb (jag tog nästan all vabb tidigare då det inte funkade med hans jobb) på hans barnvecka samt att han nu -missade- att boka utvecklingssamtal för ena barnet varpå alla attraktiva tider rök och nu blir samtalet av på hans barnvecka mitt på jobbdagen.

    Han tycker vi ska hjälpa varandra i detta (hittills har han inte erbjudit sig att hjälpa mig) i och med att barnen måste vara hemma så mycket vid minsta symptom i coronatider och hans föräldrar är i riskgrupp och kan inte avlasta.

    Självklart tycker jag att man ska samarbeta men jag vill ju återigen inte hamna i situationen där jag måste göra mer avkall än han. Han har trots allt behövt ta tag i sitt föräldraskap mer nu och prioriterat om sitt jobb (han är en bra pappa!! men prioriterat sig och jobbet lite väl mycket).

    Gör jag fel här som sätter mig på tvären? Är jag en dålig mamma och samarbetspartner? Som sagt har jag ju tagit så mycket av detta innan.

    Han undrar om jag kan ta barnen några kvällar i och med att han har möten på kvällen (utländska bolag) och då behöver sätta barnen framför tv. Då blir de stissiga och får svårt att sova vilket innebär att han måste lägga sig med dem och inte får någon egentid på kvällen.

    Jag har själv jobbat med utländska bolag och varit tydlig med dem att jag inte kan jobba efter svensk kontorstid så fattar inte varför han inte kan kräva samma...

    Hur mycket ska jag avlasta honom med? Jag vill ju såklart att allt ska funka! Men vill inte bli utnyttjad eller att detta ska ligga mitt jobb i fatet.. samtidigt får jag så dåligt samvete här.

    Hjälp!


    Självklart är det han som ska "göra jobbet" när det är hans tur att ha barnen! Precis som nån sa innan så är det upp till honom att ordna sitt liv så det funkar, även om man naturligtvis kan lösa det på annat sätt nån gång emellanåt när det kör ihop sig lite extra. Stå på dig, och låt dig inte övertalas till att du är en dålig mamma som inte ställer upp eller nåt sånt!
  • viseversa

    nej du ts du är inte hans mamma och passupp. Barnen är hans avsvar på hans vecka och dina på din vecka. Han får lösa det själv. Kanske han inser viulket enormt jobb du gjort och han glidit runt på en räkmacka. 

  • Anonym (Peter)

    Rent krasst: varför ska du hjälpa till nu när ni delat på dig, när han inte verkat hjälpa till med familjen när ni faktiskt levde tillsammans?

Svar på tråden Vad är min skyldighet på hans barnvecka?