• Megis

    Sen mens negativt test?

    Hej jag vet inte vad som händer i min kropp:( Jag har alltid haft regelbunden mens, brukar känna av att den kommer genom magsmärtor och sen när jag har mens brukar jag vara rätt förstörd. Jag och min sambo har försökt bli gravida i cirka ett år nu och i lördags skulle jag fått min mens som aldrig är sen och om den är så max en dag. Nu är jag på bim + 5 har tagit tre test som visat negativt... Har liknande mensvärk nästan hela tiden. Inatt hade jag väldigt ont, tänkte att jag skulle få mens ändå men ingenting. Nu har jag också ont men eftersom jag är "van" vid kraftiga smärtor kan jag ändå klara av dessa. Men jag fattar ingenting vad händer? Mina bröst är ömma men inte spända som jag förstår att många har? Haft huvudvärk som när man sovit för lite sedan igår.. Har någon varit med om liknande? Tacksam för alla svar :)

  • Svar på tråden Sen mens negativt test?
  • Anonym (Hhhh)

    Ja det dyker upp typ 10 sånna här trådar varje vecka så det är uppenbarligen många som varit med om samma sak. Kan säga till dig, precis som till alla andra, att det spelar ingen roll om du alltid haft regelbunden mens, om den så kommit på exakta minuten varje månad. Den kan ÄNDÅ helt plötsligt från ingenstans utebli eller bli sen och det är inget konstigt eller onormalt idet. Det kan bero på en lång rad grejer, till exempel sjukdom, stress eller hormonell obalans. Det är normalt att ett par ägglossningar varje år uteblir (och det gör även att mensen uteblir och blödning kan starta senare än vanligt. Positivt ägglossningstest betyder INTE heller att du defintivt har haft ägglossning). Så runt 10 ägglossningar per år är helt normalt. Och igen, det spelar ingen roll om du aldrig varit med om det innan. Det är ändå normalt och kan hända och händer hela tiden. Och nej, sannolikheten att du är gravid trots negativa tester så här länge från ägglossning är nästan 0 och kan i stort sett uteslutas. Det händer, men är ytterst ovanligt och de gånger kvinnor testar negativt länge så beror det inte sällan på att de hade ägglossning betydligt senare än vad de faktiskt tror (igen, positivt ägglossningstest betyder inte att man har släppt ett ägg utan endast att kroppen förbereder sig på att försöka ägglossa, den processen kan misslyckas och ibland försöker då kroppen igen vid ett senare tillfälle och det kan lyckas eller misslyckas det också).

  • Megis

    Jag är ny här och vet ej hur man svarar men till dig anonym(hhh) Jag vet att ett ägglossningstest inte är definitivt. Jag tar heller inte såna.. Jag har fått höra att jag knappt har ägglossning men ändå regelbunden mens. Jag är också medveten om att mens kan utebli men eftersom jag försöker (inte omöjligt att jag har ägglossning) varje månad och nästan dagligen så finns det chans att jag prickat ägglossning oavsett när det skett. Men det som är jobbigt och skrämmer mig lite är mina smärtor i magen. Så ja jag undrar om någon haft liknande? Kanske positiva erfarenheter av detta eller negativa men som kan ge mig lite klarhet. Konstigt att få så ont när det inte är någon mens. Jag hoppas du förstår att ditt svar kändes väldigt hårt och du svarade väldigt osympatiskt men jag borde veta bättre när jag ber främlingar på nätet om råd.

  • Megis

    Jag är ny här och vet ej hur man svarar men till dig anonym(hhh) Jag vet att ett ägglossningstest inte är definitivt. Jag tar heller inte såna.. Jag har fått höra att jag knappt har ägglossning men ändå regelbunden mens. Jag är också medveten om att mens kan utebli men eftersom jag försöker (inte omöjligt att jag har ägglossning) varje månad och nästan dagligen så finns det chans att jag prickat ägglossning oavsett när det skett. Men det som är jobbigt och skrämmer mig lite är mina smärtor i magen. Så ja jag undrar om någon haft liknande? Kanske positiva erfarenheter av detta eller negativa men som kan ge mig lite klarhet. Konstigt att få så ont när det inte är någon mens. Jag hoppas du förstår att ditt svar kändes väldigt hårt och du svarade väldigt osympatiskt men jag borde veta bättre när jag ber främlingar på nätet om råd.

  • Anonym (Hella)

    För mig hände det en gång för flera år sedan att mensen trots att den varit som en klocka i flera år helt plötsligt hoppade över en månad. Hade aldrig hänt innan och aldrig efter det. Tog flera negativa graviditetstest och hade då mycket mensvärk osv. Sen kom den på exakt datum en månad efter istället.

  • Megis

    Hur länge hade du mensvärk så Hella? Hoppas detta går över snart jobbigt att ha ont och inte veta varför.

  • Aryzza

    Har inte direkt vart med om liknande i alla fall inte med de smärtor som du beskriver. Sen mens någon gång utan att ha vart gravid och vanligtvis väldigt regelbunden har dock hänt. Mensen kom efter någon vecka. Men jag tycker nog du ska ringa din barnmorska och få rådgivning om det gör så ont.

    Och om ni har försökt ett år utan resultat och du vet att du kanske inte har ägglossning så tycker jag ni ska göra en ordentlig utredning också. Det finns massa hjälp att få. Förstår det kan ta emot men det är värt det om man får rätt hjälp! Lycka till.

Svar på tråden Sen mens negativt test?