Inlägg från: Limeblad |Visa alla inlägg
  • Limeblad

Frånvaro på jobbet skapar problem

Anonym (Liv) skrev 2021-01-21 13:48:02 följande:

Allt detta förstår jag om det gällde ett vinstdrivande företag. Jag jobbar på ett kommunalt verksamhet som klarar av sina mål även om inte jag är där för tillfälle. 

En kommun är inte vinstdrivande men ska såklart driva sin verksamhet till låg kostnad för att gynna skattebetalarna. Låter på din beskrivning som att de sysslar med välgörenhet när de ger dig jobb och så är det ju inte.

Om du får mer uppgifter än du klarar av måste du ju säga det till de personer som kommer med uppgifterna. Om du inte kan eller ska göra prioriteringen måste du be de ansvariga att prata med varandra och sinsemellan enas om en prioriteringsordning.
  • Limeblad
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-21 16:23:02 följande:

Det är ingen som väntar på mina utredningar förutom mina chefer. Personer finns redan i vår verksamhet och får vad de behöver. Det behövs bara beskriva det för papper utifrån krav på verksamheten.

Man blir ju nyfiken vad det är för utredningar du gör som tar så lång tid och samtidigt är totalt meningslösa.
  • Limeblad
    Citronsaft skrev 2021-01-23 09:33:06 följande:

Fast man kan inte omplacering henne till ett sämre jobb med t ex mer belastning. Utan en omplacering skulle bara vara bra för TS då det skulle få bli till en lättare tjänst. Om hon har hög frånvaro så omplacering man ju inte till en tjänst som kräver mer! Sämre lön kan hon heller aldrig få inom samma företag eftersom du enligt svensk lag inte kan sänka någonson lön än den dom har.

Det sista stämmer inte (dessvärre) en (Tillåten) omplacering kan leda till lägre lön. Accepterar man inte den lägre lönen riskerar man uppsägning.
  • Limeblad
    Citronsaft skrev 2021-01-23 10:14:21 följande:

Nej det kan den inte. Det finns inget fackförbunde i hela landet som skulle acceptera det.

"Hej du ska omplaceras för att du vabbar och är sjuk ofta. Nu ska du få städa på lagret och får 10 000 mindre i lön"

Jag skrev inte att omplacering pga vab är okej, det är det inte. Omplacering pga sjukdom är däremot möjligt. Jag kan erkänna att jag inte har så bra koll på de olika kollektivavtalen (i min bransch är det mycket ovanligt med kollektivavtal), dvs i vilken utsträckning omplaceringsrätten är avskuren enligt specifika avtal. Generellt sett är det dock möjligt att omplacera (med lägre lön om det följer av den tjänsten) om det är det som krävs. Nekar arbetstagaren finns rätt till uppsägning.

Med det sagt vet jag inte om det ens är aktuellt i ts fall, det kan ju finnas mindre ingripande åtgärder att vidta inom rehabansvaret. Det verkar inte utretts av ts chef än.
  • Limeblad
    Citronsaft skrev 2021-01-23 11:22:43 följande:

Jo men grejen är ju att dom jagat henne för att ingen annan kan göra hennes jobb. Hur ska dom förklara häxjakten då?

Fattar nog inte riktigt vad du menar. Om omplacering är nödvändigt kommer ju någon ny få rekryteras till ts nuvarande tjänst.
  • Limeblad
    Citronsaft skrev 2021-01-24 00:25:33 följande:

Läser ni ens tråden innan ni svarar!?

Ts skriver "Jag skulle vilja ha det så. Men de säger dem att det är bara jag som är insatt i verksamheten och känner kunderna så det inte går att anställa vikarie för det här. Det finns två till som skulle kunna göra det men det ena har inte utbildning för sådana arbetsuppgifter och det andra jobbar bara halvtid och hinner knappt med sina egna."

Så åter igen! Hur ska han omplacera henne när han i samma stund jagar henne för att hon är den enda som kan utföra sitt jobb!?

Jag har svarat på principfrågan. När du skrivit felaktigheter att vissa saker inte går. Att de är olagliga punkt.
  • Limeblad
    Citronsaft skrev 2021-01-24 08:35:18 följande:

Det ÄR olagligt att omplacera TS eftersom orsaken skulle komma på tal som anledningen. Det är diskriminering och fog för att anmäla arbetargivaren. Så det enda du gjort egentligen är att skriva saker som inte gäller i TS fall.

Du skrev sjukdom i ditt svar vilket jag kommenterade på.
Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem