Inlägg från: Anonym (Mo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mo)

Frånvaro på jobbet skapar problem

Kan du jobba hemifrån? Kan andra föräldern vabba. Eller hämta så du kan jobba ifatt? Borta två v i månaden, ja det är ett problem. Utredningar som tar dubbelt så lång tid, det är väl någon som blir drabbad eller? I arbetslivet ställs krav. Du kan inte bara be dina chefer att "slappna av".

• Anonym (Mo)
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-21 14:19:37 följande:

Men jag får jo bara betald för den tid som jag där. I december var min lön enbart 3000. Resten fick jag från Försäkringskassan. 

Det handlar ju inte om pengarna utan om att du inte är där och gör ditt jobb. 3000, ja då kan du inte ha varit på jobbet många dagar, inte ens en vecka.
  • Anonym (Mo)
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-21 14:46:27 följande:

Jag har haft lunginflammation som läkare misstänkt var Korona och det fanns ingen möjlighet att testa sig då i vår län. Under den tiden var mitt barn sjuk två gånger så jag tog hand om henne samtidigt.

Ja så kan ju hända men det verkar inte vara enda problemet här. Kanske är det så att din attityd att det inte är så viktigt eller så noga att jobbet blir gjort som dina chefer märker. Normalt brukar man kunna ha en dialog med sin chef om läget och försöker man och anstränger sig att lösa saker så brukar det märkas. Istället för att tänka att de får slappna av eller det är deras problem att lösa. Finns alltför många med den attityden i kommunal verksamhet, själv upplevt tyvärr. Sen kan det absolut finnas situationer där man måste vara borta mycket pga sjukdom men som sagt hur man hanterar det och attityden blir då ännu viktigare.
  • Anonym (Mo)
    Mimosa86 skrev 2021-01-21 17:10:55 följande:

Arbetslivet har möjlighet att sätta in personal. Det behöver inte vara kniven på strupen jämt.

Man är frånvarande mycket första tiden barnen börjar förskolan, och speciellt nu i corona när man är väldigt nitisk.

Då får arbetsgivaren sätta in resurser

Det är problem att folk tänker så. Det är inte bara att sätta in personal, om det är kvalificerade uppgifter. Man kan inte rå för att man blir sjuk men man ansvarar själv för att lösa sin privata situation, fördela vab osv och ta ansvar för sitt arbete. Det är inte arbetsgivarens ansvar att hela tiden ta hänsyn till alla anställdas olika privata situationer. Man kan välja att vara hemma eller gå ner i arbetstid om man inte fixar det.
  • Anonym (Mo)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-21 18:08:55 följande:

Trollar? Enligt svensk lag har ts rätt att vabba när barnet är sjukt och hon tar ersättningar från Fk. Hon har också rött att vara sjuk när hon själv är sjuk, dör har dock arbetsgivaren ett ansvar att utreda om ts är sjuk mycket för att kunna hjälpa henne på bästa sätt.

Du har iopenbqtluhwn noll koll på lagen

Ja det är klart hon får vabba men när hon skriver att ingen berättat att man själv har ett ansvar för sitt arbete utan bara vet vad lagen säger, ja då tror jag man trollar. Arbetsgivaren har visst ett ansvar och jag gissar att man här snart kommer behöva starta en rehab utredning eftersom TS är borta mer än halva sin arbetstid och väldigt ofta. Det finns också ett tak för hur mycket man får vabba och utifrån TS beskrivning är hon knappt på jobbet så hon har väl snart nått det taket också. Om man inte förstår att arbetsgivare inte bara kan sätta in annan personal, då och då, oförberett hursomhelst när vederbörande är sjuk har aldrig varit chef eller ansvarig för en verksamhet.
  • Anonym (Mo)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-21 18:30:41 följande:

Det är arbetsgivarens ansvar att lösa problemet. Det är så det ser ut i Sverige.

Vi befinner oss i en extrem situation IOM Corona. De flesta arbetsgivare förstår det.

Och ja. Man bör ha högre bemanning om man inte klarar av att en person är borta på halvtid. Vad gör de på ts arbete om hon blir utbränd och är sjukskriven på halvtid i 4 månader? Är det inte arbetsgivarens ansvar då heller för att man inte kan hitta vikarie med kort varsel?

Jag vet inte vad du jobbar med men det finns inga verksamheter som har råd att ha massa extra personal om någon blir sjuk. Det blir andra kollegor som får göra jobbet. Eller så blir det inte gjort eller så får man ta igen det sen men det går ju inte om man är borta hela tiden. En långtidssjukskrivning går däremot att lösa med att anställa vikarier. Det är en stor skillnad.

Ja det är arbetsgivarens ansvar och det troliga i Ts fall är om det fortsätter såhär att chefen anser det ohållbart, man startar en utredning och kommer fram till att TS får omplaceras till en mindre kvalificerad tjänst. Chanserna att få något nytt bättre jobb i den kommunen blir sedan små. Tyvärr. Ts bör fundera på sin situation och ändra sin attityd om hon vill behålla sitt jobb. Tro inte bara att du har rättigheter i det här, du har också skyldigheter.
  • Anonym (Mo)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-21 18:54:25 följande:

Jag säger inte att jag jobbar i en sådan bransch. Jag säger att det är arbetsgivarens jobb att läsa situationen. Och ja. Det kanske kostar pengar.

Detta är en begränsad period för ts. Herregud. Hur mycket tror du inte alla vabbar under Corona?

Ja det är coronatider nu men jag skriver det här därför att Ts inte verkar veta hur det fungerar på svensk arbetsmarknad. Hon har läst lagen och vet sina rättigheter men inte skyldigheter eller var gränsen går för när det inte accepteras av arbetsgivaren längre. Ni som skriver att det är arbetsgivarens ansvar, det är bara att sätta in annan personal, gör henne en otjänst. Det fungerar inte så. Inte i kommunen men inte i privat verksamhet heller. Ts kommer få problem om hon inte förstår hur det blir när man är borta från jobbet mer än halva tiden flera månader i sträck. Dessutom som ny på jobbet. Cheferna har ju börjat reagera och hr inkopplat så det är uppenbart att de redan ser detta som ett stort problem. Det bästa Ts kan göra är visa att hon vill göra ett bra jobb, inte tycka att "chefen ska slappna av".
  • Anonym (Mo)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-21 19:21:10 följande:

Då uppfattar vi detta helt olika. Min uppfattning är att ts ser detta som en övergående period.

Det är heller inte ts ansvar att lägga upp arbetet så att det fungerar. Hon verkar ju försökt? Och har dessutom velat gå ner i tid?

Det ligger inte på ts att delegera sina uppgifter till andra

På vilket sätt har hon försökt? Och ja vi uppfattar det verkligen olika. Gå ner i tid har hon ju laglig rätt till och det vet TS säkert eftersom hon ju läst lagen och vet sina rättigheter så det är ju inte trovärdigt.
  • Anonym (Mo)
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-21 21:26:48 följande:

Jag är ingen karriär människa och har faktiskt noll ambitioner. Jag vill bara gå till jobbet och få min lön för tiden som jag där. Förut under fyra år fungerade det hur bra som helst även när jag var sjuk då och då. Nu verkar det uppstå oväntade krav på min prestation samtidigt som jag skolar in mitt barn på dagis och Corona krav. Så det blev en hel ny situation för mig.

Ok där har du problemet. Man får lön för sin prestation och inte för att "gå till jobbet och den tid man är där". "Noll ambitioner". "oväntade krav på prestation" Grattis till din chef. Du bör nog byta jobb. Vad har du för yrke egentligen?
  • Anonym (Mo)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-21 21:58:23 följande:

Ts presterar när hon är på jobbet? Vad är problemet? Det finns gott om människor i vårat samhälle som inte har lust att arbeta utanför sin arbetstid.

Jag vill inte heller göra karriär. Jag vill inte heller göra annat än gå mina timmar till jobbet och göra mitt jobb och få lön för det. Gör jag mitt jobb bra? Svar ja. Jag är oerhört uppskattad av både, kolleger, chefer och chefer över cheferna.

Hur vet du vad hon presterar på jobbet? Hon tycker uppenbart att prestationskraven är för höga. Jag har inte skrivit något om att arbeta utanför sin arbetstid. TS arbetar dock inte PÅ sin arbetstid. Hon har inga ambitioner. Vill ha lön för att gå till jobbet och sin närvaro. Jag tycker det säger allt. Och säger mig också att Ts tycker det är skönt att vara hemma, har inget emot det för hon får ändå pengar. Och har läst sig till sina rättigheter att det är arbetsgivarens uppgift att lösa hennes frånvaro. Vilket tillslut kommer slå tillbaka på henne själv.

Det är ju jättebra för dig att du är OERHÖRT uppskattad! Har dock inget med detta att göra.
Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem