Inlägg från: Anonym (xxx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (xxx)

Frånvaro på jobbet skapar problem

Anonym (Liv) skrev 2021-01-21 13:48:02 följande:
    Allt detta förstår jag om det gällde ett vinstdrivande företag. Jag jobbar på ett kommunalt verksamhet som klarar av sina mål även om inte jag är där för tillfälle. 
    Så du behövs inte? Ja, då kommer du sannolikt at bli uppsagd pga arbetsbrist.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-21 16:31:52 följande:

Ts. När du vabbat antar jag att du alltid tar ersättning från Fk? Gör man inte det har man nämligen inte rätt att vara ledig. Det kan vara bra att veta. Så att du inte struntar i att ta ut från Fk för att inte belasta samhället, för då kan arbetsgivaren absolut säga upp dig pga ogiltig frånvaro

Det behöver du nog inte vara orolig för.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-21 16:57:11 följande:
    Har inget emot det. Men vi har inte råd att enbart leva på min mans lön. Sverige är byggd så att båda ska jobba.
    Stämmer inte, man kan mycket väl leva på en lön. Man rättar sina utgifter efter inkomsten.

Hur ska du göra om du skiljer dig, vem ska försörja dig då?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-21 17:52:02 följande:
    Men jag kan Jo klara mig på min lön plus eventuella bidrag och underhållstöd om vi skiljer oss. Men nu kan vi inte ha något av det och lever mest på hans lön plus ersättning från Försäkringskassan och rester av min lön. Slutar jag jobba så får jag inget från Försäkringskassan och det går inte i vår situation.
    Varför ska du sluta jobba? Du får lösa din situation hemma, så du kan kombinera ditt arbete med ditt privatliv. Så får alla göra. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-21 17:59:50 följande:
    Vad menar du med det? Jag har utbildning i juridik och läste lagen innan jag vågade skaffa barn i Sverige. Det är faktiskt ganska många rättigheter man här som arbetstagare. Men som med allt annat det står massa på papper och sedan finns det outtalade regler som vi invandrare får gissa oss till.
    Men du läste inte någonstans att man förväntas dela på ansvaret för barn med den andre föräldern?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-21 18:13:50 följande:
    Förväntas. Men det finns ingen lag som säger att man måste eller har ansvar inför arbetsgivaren. Det finns heller ingen lag mot att vara ensamstående. Och i Sverige kan kvinnor få hjälp att skaffa barn ensamma
    Nej, så är det. Men i verkligheten så är det svårt att få nytt jobb om man är borta mycket. Det är sådant man som arbetsgivare frågar om när man pratar med referenser och tidigare arbetsgivare.

Man kan gnälla hur mycket som helst om sina rättigheter, men en anställd som bara ser sina rättigheter, och aldrig går någon annan till mötes, får ofta problem och är inte omtyckta på arbetsplatsen. Sedan gnäller de om det med, naturligtvis. 
Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem