Inlägg från: Anonym (oavsett) |Visa alla inlägg
  • Anonym (oavsett)

Frånvaro på jobbet skapar problem

Oavsett vad alla skriver om ditt jobb och så, behöver du kolla din hälsa. För det är inte normalt att vara sjuk halva tiden.  Din man måste också vara orolig för din hälsa? Och du också?

Jag tänker på det som du skriver om outtalade regler...ja, en outtalad regel är att man jobbar när man känner sig hängig, bara har ont i halsen, är förkyld osv. På mitt jobb kan vi märka att vissa medarbetare som är yngre kan ha en lägre tolerans för när man är så sjuk att man tycker att man ska stanna hemma. T ex så stannar vissa hemma och är "sjuka" om de är ledsna. Eller bara inte känner sig pigga för att de var uppe sent. Eller behöver en ledig dag för att det är fint väder ute på sommaren. Det här är en svår fråga med stor gråzon. Men jag antar att om din chef tyckte att du var sån, skulle han ha haft ett samtal med dig.

• Anonym (oavsett)
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-21 18:15:41 följande:
    Det var på samma sätt med äldsta barnet, men då jobbade inte och det var inte i Sverige. Jag har, tyvärr känsliga luftvägar och kommer barnet med smitta från dagis så tar det fäste direkt. När äldsta började skolan och var inte sjuk så ofta så blev jag också friskare. I mitt jobb måste jag ha samtal med kunder och det går inte hosta och nyss i dessa Corona tider.
    Stackare!

Men jag fick uppfattningen att du har ett jobb som till viss del kan skötas hemifrån? Kanske förstod jag fel då. Om du skulle kunna skriva på utredningar hemma, skulle du ju inte behöva vara sjukskriven i samma utsträckning. 
Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem