Inlägg från: Anonym Katt |Visa alla inlägg
  • Anonym Katt

Frånvaro på jobbet skapar problem

Physalis skrev 2021-01-22 19:20:01 följande:

Det känns som att tråden är full med folk som själva inte förstår sina rättigheter, karriärister i branscher där det förväntas att man jobbar gratis under slavlika förhållanden i ett par år för att klättra, eller rent av troll. Alla vet att det är en pandemi. Alla vet att barn blir sjuka mycket när de börjar förskolan.

Din situation är inte konstig just nu ts. Däremot är dina chefers attityd konstig och skadlig. De borde jobba på att göra verksamheten mindre sårbar istället för att skruva upp tempot mitt i en pandemi. De har människor anställda. Dessa blir sjuka, deras barn blir sjuka och speciellt nu med corona kan man inte trycka i sig några Alvedon och dra till jobbet och man kan inte skicka en snorig eller hostig unge till förskolan.

Jag räknade för skojs skull hur mycket jag varit borta sen jag började på mitt jobb i augusti förra året med 6 månaders provanställning. Det var 12 gånger med vab och sjukdom. Inte ett ont ord från min arbetsgivare utan bara vänlighet och förståelse. De har ordnat fram fler vikarier så att arbetet kan fortsätta när jag eller mina kollegor måste stanna hemma. De fattar fullt ut att jag är småbarnsförälder mitt i en coronapandemi.

Det är inget fel på dig utan dina chefer. Du verkar dessutom väldigt lojal och har hög arbetsmoral som skippat julledighet för att försöka kompensera.

Sjuk mycket ja, men inte två veckor i månaden. Det är dubbelt så mycket som vad som är normalt på min arbetsplats åtminstone. Det är enbart folk som tycker det är jobbigt att jobba som är hemma så mycket, oavsett orsak.
  • Anonym Katt
    Citronsaft skrev 2021-01-22 22:43:04 följande:
    Det är ARBETSGIVARENS uppgift att lösa.
    Ett utmärkt sätt är att omplacera den som är borta för mycket till en lämpligare tjänst där det saknas deadlines. Arkivet eller så tex.
  • Anonym Katt
    Anonym (Be) skrev 2021-01-22 22:53:48 följande:
    Vilket inte är lagligt i ts fall då det skulle räknas som diskriminering.

En förälder som är föräldraledig, där räknas vabb in, får inte missgynnas pga detta. Och i denna tråd förstår man ju varför lagen behövs när man ser hur folk resonerar
    Det är fullt lagligt att omplacera någon som inte kan sköta sin tjänst och misslyckas med att hålla deadlines. Sen måste personen följa med i löneutvecklingen osv och får inte missgynnas på det sättet.
  • Anonym Katt
    Citronsaft skrev 2021-01-23 10:14:21 följande:
    Nej det kan den inte. Det finns inget fackförbunde i hela landet som skulle acceptera det.

"Hej du ska omplaceras för att du vabbar och är sjuk ofta. Nu ska du få städa på lagret och får 10 000 mindre i lön"
    Att omplacera folk som inte håller deadlines är helt ok om man först gör ett samtal där man diskuterar hur personen mår osv och det sen inte sker en förbättring. Om det är något man gör med alla som missar deadlines och det är någonting man tidskritiskt man jobbar med så är det fullt skäl för omplacering, även för någon som vabbar eller är sjuk för mycket förutsatt att man behandlar alla anställda som inte klarar av att sköta sitt jobb på samma sätt. Men är det betydligt lägre lön eller ett helt annat arbetsområde så kan det istället bli så att det räknas som en ny tjänst och då blir det knöligare.
  • Anonym Katt
    Anonym (Moa) skrev 2021-01-23 15:04:28 följande:
    Arbetsgivaren borde ha fler som kan utföra uppgiften (om den nu är viktig) så verksamheten inte blir så sårbar.
    Visst, är det stora problem så skaffar man sig så klart en ny person som utför arbetet. Ger den nya personen någon form av spetskompetens som den sjukliga saknar och säger sedan upp den senare pga arbetsbrist.
  • Anonym Katt
    Anonym (Be) skrev 2021-01-23 18:54:41 följande:
    Och inte heller detta är förenligt med lagen. Att skapa nya tjänster för att uppenbart bli av med en person på felaktiga grunder. I ts fall bör det vara lätt att bevisa dessutom
    Det är inte att skapa en tjänst om man ersätter ett uppenbart behov. Behovet kan mycket väl uppstå av att den person som har tjänsten i dagsläget inte är närvarande eller kan sköta sitt jobb i tillräckligt hög grad.
  • Anonym Katt
    Anonym (Be) skrev 2021-01-25 10:16:09 följande:
    Och gällande prestation så krävs det grov inkompetens för att kunna bli uppsagd. Detta efter erbjudande om lämplig omplacering.

Vi pratar en underprestion på runt 50%, av den tiden man faktiskt är på arbetet skall tilläggas
    Det är oftast inte jättesvårt att få till. Är man borta för mycket så krävs det generellt alldeles för mycket tid att sätta sig in i vad som hänt på arbetsplatsen medan man varit borta och därmed är det mycket vanligt att folk underpresterar på arbetet då. Generellt är det inte alls lika svårt att åtminstone omplacera folk som många verkar tro här.
  • Anonym Katt
    Citronsaft skrev 2021-02-01 12:43:00 följande:

"Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regleringen kring föräldraledighet finns i Föräldraledighetslagen, den hittar du här och skydd och rättigheter kring egen sjukdom finns i Lag om sjuklön, här och i Lagen om anställningsskydd(LAS), här.

VAB

Lagstiftaren har uppställt en rätt för anställda att vara föräldralediga och i det begreppet ingår även vård av barn(1, 3§). Din arbetsgivare får inte missgynna dig pga att du vårdar barnet och detta är en tvingande skyddsregel(2§). Som exempel räknas missgynnande vid löneutveckling, anställningsförmåner, befordringar och påverkan vid fördelningen av arbetsuppgifter(16§).

Arbetsgivaren riskerar att få betala skadestånd och det som krävs är att du kan visa "anledning att anta" att du fått en sämre behandling pga att du varit föräldraledig(22, 24§). Detta är ett lägre beviskrav än vad som brukar gälla.

Egen sjukdom

Sjuklön

Du har en ovillkorlig rätt till sjuklön från din arbetsgivare de 14 första dagarna(dock med karensdag)och detta kan inte heller avtalas bort(1-3 §). Lagen anger att sjukanmälan ska göras till din arbetsgivare(8§).

Anställningsskydd(LAS)

För att du ska kunna bli uppsagd så krävs det att arbetsgivaren har saklig grund(7§). Det ska göras en avvägning mellan dina och arbetsgivarens intressen och även om du skulle ha en hög sjukfrånvaro så har arbetsgivaren ett långtgående rehabiliteringsansvar. Företaget måste visa att de har gjort allt de rimligen kan för att anpassa arbetet för att en uppsägning ska kunna undvikas och att du trots detta inte kan fullgöra en skälig arbetsinsats. Av vad du beskriver så är omständigheterna inte sådana utan du har bara sporadiskt varit sjuk och saklig grund för uppsägning finns därför inte.

Om arbetsgivaren ändå säger upp dig, trots att godtagbara skäl inte finns, så kan du väcka talan om att uppsägningen ska ogiltigförklaras samt kräva skadestånd(34, 38§).

Sammanfattning

Du får inte missgynnas pga att du är hemma och vårdar ditt barn och du har en lagstadgad rätt till sjuklön när du själv är sjuk. Det är din arbetsgivare som ska ta emot din sjukanmälan och lagen uppställer inte en skyldighet för dig att anmäla till ytterligare personer.

Arbetsgivaren måste också ha saklig grund för att säga upp dig och det krävs mycket för att säga upp en person pga sjukdom. Du kan ha rätt till skadestånd både om du missgynnas pga föräldraledighet eller om du sägs upp utan saklig grund."

Visst är det så men som arbetsgivare finns det enkla och fullt lagliga sätt att ta till när människor har upprepad korttidsfrånvaro tex förstadagsintyg. Det gäller så klart inte för vab men är det så att någon ofta är borta oavsett anledning på måndagar eller alltid blir "sjuk" själv efter vabbande så är det fullt tillräckligt för att man som arbetsgivare ska kunna säga att man är orolig över den anställdes frånvaro. Och som tidigare sagt så är det prestation på jobbet som kan bli skäl för omplacering på samma grunder som alla andra. Frånvaro får inte orsaka att man missgynnas med samma prestation på arbetet under arbetstid som för alla andra är fullt lagligt att kräva. Det finns inget krav på att arbetsgivare måste favoritisera de med hög frånvaro så att de kan ta igen missad information eller liknande på bekostnad av produktivt arbete.
Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem