Inlägg från: Citronsaft |Visa alla inlägg
  • Citronsaft

Frånvaro på jobbet skapar problem

Förlåt men är ni på riktigt!?

Den enda skyldighet TS har är att meddela sin arbetsgivare att hon är sjuk eller vabbar. Där efter ska hon friskanmäla sig dagen innan hon ska återgå i arbete. ALL tid där mellan behöver hon inte svara på ett enda samtal eller sms. Inte heller ha någon huvudbry över vad som ska göras på jobbet eller deadlines. Det är ARBETSGIVARENS uppgift att hitta en person som gör hennes arbete under denna tiden om han vill ha det klart.

Absolut önskvärt att man delar vabben och är sin arbetsgivare lojal MEN allas familjesituation ser inte ut så. Det finns inga som helst krav på att man måste göra så.

Så TS. Sätt dig ner med din chef och förklara att såhär är det. Just nu är vi mycket sjuka och du får acceptera det. Kontakta inte mig under tiden jag är hemma. PUNKT slut! Gör han det anmäl honom till facket!! Så oförskämt att hålla på o ligga på dig när du med laglig rätt är hemma. Barn under 3år ka vara konstant sjuka i diverse grejer och man får det själv för att man vårdar dom! Det är NORMALT. Du är inte ett dugg ensam om det eller konstig. Försök äta bra mat med mycket vitaminer, ta gärna lite extra C och D. Även probiotika är bra vid mycket magsjukor. Och säg åt sin arbetsgivare på skarpen att backa! Han har inte en enda legal anledning att sparka dig pga falsk arbetsbrist. Det är bara skitsnack. Gör han det så dra det rättsligt och via facket!

O nått jäkla svammel om folk som blir lidande pga uteblivet arbete.. JA och gissa vad det är ARBETSGIVARENS problem och skyldighet att lösa det. Inte TS!

Usch blir frustrerad hur ni försöker tryck till TS och lägga ansvaret på henne!

• Citronsaft
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-22 07:55:18 följande:

Tack!!! Jag har redan pratat med facket och de håller med dig. Vi har haft möte tillsammans med arbetsgivaren, facket och HR ( på min initiativ) och där försökte HR representant skylla allt ansvar på mig precis som några här i tråden och facket är på min sida. Jag har fått erbjudande om att gå till företags hälsovård och tänker utnyttja det också. Så formellt sätt går allt rätt till just nu. Men som med allting i Sverige finns det outtalade saker som är väldigt svårt för mig att gissa mig till och ingen berättar vad de går ut på om jag frågar rakt av. Därför startade jag tråden för att reda på vad är det som egentligen förväntas av mig i den här situationen? Att jag ska byta jobb,gå ner i tid prata mer med chefen, be om ursäkt vad är det de ute efter? För att jag kan inte sluta vara sjuk/vabba/bli sen med arbetsuppgifter. Och jobba hemifrån går bara till en viss liten del då kunderna är på plats och ska helst ha fysisk tillgång till mig hela tiden när jag är på jobbet.

ABSOLUT inget!

Precis som jag skrev. Du sjukanmäler dig och friskanmäler dig. Därmellan SKITER du totalt i ditt jobb. Och du har ingen som helst skyldighet att svara någon alls under den tiden. Blocka dom om du måste. Jobba hemifrån ska du inte heller för att du är sjuk eller barnet. Man jobbar inte när man är sjuk.

Hur arbetsgivare löser detta är absolut inte ditt problem. När du återgår till jobbet jobbar du som vanligt i det tempo som du vet med dig att du klarar. Om någon kommentar din frånvaro säger du bestämt att det är inget personen har och göra med.

Jättebra att du får chansen att träffa företagsvården. Tycker du ska nämna där vilken psykiskt terror dom håller på med! Säg absolut inte upp dig eller något annat. Detta är normalt och det är INTE ditt problem hur arbetsgivaren löser det. Hans företag =hans problem. Rätt så jäkla säger på att du inte är den enda människan på jorden som kan lösa dom arbets uppgifrerna och är du det så får dom väl lära upp någon ny... Tro mig skulle det handla om att sparka dig så hade han redan imorgon helt plötsligt trollat fram någon som klarar av det..

Vet hur frusterande det är när man väl är i det men det blir bättre så fort barnet blir äldre och fått ha alla "smittor"och byggt sitt immunförsvar. Stå på dig och skit i din knäppa arbetarsgivare!
  • Citronsaft
    Anonym (Mo) skrev 2021-01-22 08:14:45 följande:

Ts det stora problemet är inte att du vabbar, utan din attityd till ditt arbete som lyser igenom här och som chefen säkert märker.

-du tycker inte ditt jobb är så viktigt, ingen blir lidande om du inte är där???? Om det tar två månader istället för en spelar ingen roll. Du har ju kunder, som mår dåligt, alltså ett socialt arbete?

-du har inga ambitioner

-du vill bara gå till jobbet och ha din lön för dina timmar

-du tycker det är jobbigt att chefen börjat ställa krav och tycker de får slappna av?

- du har läst på alla dina rättigheter och förstår inte att du har ett eget ansvar också.

-ingen har berättat för dig att man ansvarar för sin egen situation, arbete osv och att arbetsgivare inte kommer acceptera hur mycket frånvaro som helst? Eller att man själv ansvarar för sin privata situation som påverkar arbetet negativt i längden.

Tyvärr känns igen alltför mycket hos vissa medarbetare när man jobbat några år. Mina rättigheter först, resten får väl någon annan lösa. Och ja det normala är att det ställs krav på arbetet. Tråkigt uppvaknande men så är det.

Varför skulle TS behöva känna något alls av det du skriver? Man har inga som helst skyldighet mot sitt jobb förutom att gå dit och göra det. Man behöver inte tycka det är ett dugg kul eller ha huvudbry om hur det går för företaget. Det är just därför man är anställd och inte driver eget!

Och vadå hennes rättighetet bara? Ska hon ha dåligr samvete för att hon bor i ett land som tillåter henne att vara sjuk med och vabba!? Ansvar skriver du. Ansvar för VAD!? Det är arbetegivarens problem/ansvat hur han löser det när någon är sjuk. När du anställer nägon får du räkna med att dom blir sjuka och skaffar barn. Vissa mer andra mindre. Och du kan inte göra ett skit åt det än att finna dig i det. TS arbetsgivare är en idiot som inte fattar att det är hans ansvar och inte TS! Jag hade anmält honom för trakasserier om han höll på att jaga mig o ställa såna orimliga krav när jag är hemma sjuk eller sjukt barn!

Det är såna som du som förstör och ger såna här arbetsgivare. Såna som ska vara "duktiga" och tror att chefen bryr sig om dom. Såna som bara acceptera att göra massa obetalt arbete. Ni förstår inte att ni betyder bara nått sålänge ni drar in pengar (i hans ficka) sen vlir ni sjuka då vill han göra sig av med er så fort som möjligt och ni är bara problem.
  • Citronsaft
    Anonym (Mo) skrev 2021-01-22 11:35:37 följande:

Jösses. Ja man kan skita i hur det går för företaget, sen har man inget jobb. Man kan hävda sin rätt och vara sjukskriven och vabba. Sen kommer en gräns, som varken du eller Ts eller många andra verkar fatta. Arbetsgivaren får nog. Är man sjuk fler än 6 ggr under ett år t ex eller mer än 4 veckor så ska arbetsgivaren starta en rehabutredning. Den kan leda till omplacering osv. Det är inte alls så att man kan vara borta hur mycket som helst eller vabba hur mycket som helst. Ts kan få problem, därför skriver jag här. Så hon inte tror på alla som säger du gör inget fel, kör på bara. Ts har knappt varit på jobbet, hemma minst två veckor i månaden, hon jobbar inte ens halvtid. Ja hon har rätt att vabba och vara sjuk men tillslut blir det problem. Hur mycket rätt man än tycker man har.

Jaha men och!? Låt arbetsgivare starta en utredning då. Varför får du det att låta som ett problem? Det är fullt normalt och till och med en skyldighet. Och vadå omplacering.. Ja om det behövs så är det också normalt! Det blir knappast negativ för henne. Utan omplacering lär ju vara till det bättre.

Ett problem som är arbetsgivarens och inte TS. Du är ju helt ute och cyklar. VAD exakt ska TS göra åt att hon är sjuk eller att barnet är sjuk? Gå till jobbet ändå? Ta med sig ungen?
  • Citronsaft

Sluta hota med att "sen har man inget jobb". Det finns ingen som helst grund att TS skulle bli av med jobbet pga att hon är sjuk och vabbar. Absolut 0% chans eller att bli satt på "sämre" jobb. Det är diskriminering och då hoppas jag innerligt TS är smart nog och anmäler det så kan hon njuta av ett härligt skadestånd!

Åter igen. Det är arbetsgivarens uppgift att fixa en vikarie som löser det när TS är borta.

• Citronsaft
    Gameofthrones skrev 2021-01-22 12:27:11 följande:

Hon har vabbat och ringer in att hon är klar för arbete. Hon har stora skyldigheter att redovisa sina deadlines , jobba hemifrån. 

Har man den möjligheten arbeta hemifrån så gör man det och man ska göra som chefen säger punkt slut, jag har tre barn och har jobbat hemma med friska barn och vabbat. Har haft deadlines och kunnat lämnat in i god tid. 

jag vet att det är tufft med barn, arbete. Men det finns gränser, till allt, tillslut säger arbetsgivaren stopp och ger alternativ till arbete. Och arbetsgivaren har fullkomligt rättigheter till det. 

Du kanske ska lära dig hur lagen ser ut innan du ordbajsar? Allt du skriver är fel. I Sverige har vi laglig rätt att vara sjuka och vabba. Inga skyldighet att jobba hemifrån under den tiden. Punkt slut.
  • Citronsaft
    Gameofthrones skrev 2021-01-22 19:20:45 följande:

Bälj innan du hoppar på folk sådär och ordbajsar som du säger. Man har ett val innan det blir såhär på ett arbete. Ordpiska på någon annan istället eller håll dig för dig själv.

Hur du än vrider och vänder och försöker få mig bli irriterad, lycka till kommer inte svara tillbaka

Shit inte underligt att du heter Citronsaft! Sur och bitter?

Skiter fullständigt i om du blir irriterad. Ställer relevanta frågor som du inte ens kan svarar på. Om du ska läxa upp TS så kanske du borde ha rätt fakta för dig först. Det finns inget som helst belägg för det du påstår. TS har rätten på SIN sida - lagligt. Ett val innan det bmir såhär på ett arbete? Du verkar verkligen inte förstå. TS kan skita i HUR det blir på hennes arbete. Det är inte hennes problem.
  • Citronsaft
    carpediem86 skrev 2021-01-22 22:26:29 följande:

Nu har jag inte läst några av inläggen i tråden, så andra har möjligen sagt något likande. Men om du är sjuk/vabbar så mycket att projekt tar 2 månader istället för 1 månad är det inte bra. Det betyder att du är borta ca varannan dag. Skulle du acceptera att få 50 % lön då du endast gör 50 % av arbetet? Nu har vi väldigt generösa regler i Sverige så du får full lön ändå. Men det är klart att det blir sämre om du bara gör hälften av ditt jobb.

Skulle du acceptera att din läkare bara gör hälften? Så varannan gång du är så sjuk att du behöver vård på sjukhus får du stanna hemma. Eller att du får vänta dubbelt så länge innan du får vård. Allas jobb är viktiga på något sätt, ditt med. Att någon får vänta 2 månader istället för 1 månad påverkar någon/några personer på olika sätt.

Det är ARBETSGIVARENS uppgift att lösa.
  • Citronsaft
    Anonym Katt skrev 2021-01-23 02:40:17 följande:

Det är fullt lagligt att omplacera någon som inte kan sköta sin tjänst och misslyckas med att hålla deadlines. Sen måste personen följa med i löneutvecklingen osv och får inte missgynnas på det sättet.

Fast man kan inte omplacering henne till ett sämre jobb med t ex mer belastning. Utan en omplacering skulle bara vara bra för TS då det skulle få bli till en lättare tjänst. Om hon har hög frånvaro så omplacering man ju inte till en tjänst som kräver mer! Sämre lön kan hon heller aldrig få inom samma företag eftersom du enligt svensk lag inte kan sänka någonson lön än den dom har.
  • Citronsaft

Så grattis TS. För det första ska din chef omplacera dig som han påstår är den enda som kan göra det jobbet och därför han tjatar på att du ska komma tillbaka och sen ska du omplaceras till nått ännu lättare jobb som kräver ännu mindre fysisk närvaro samt att du kan stämma honom för diskriminering och få goda skadestånds pengar som drygar ut din sjuk och vabbkassa! Jag är nästan avis på dig.

Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem