Inlägg från: Anonym (Jane) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jane)

Frånvaro på jobbet skapar problem

Anonym (chefen) skrev 2021-01-21 13:45:13 följande:
    "Att deras drömmar får vänta..."?

Jag undrar om du överhuvudtaget förstår hur en professionell arbetsplats fungerar?

Det är klart att det skapar problem om du är bort så mycket som du är och jag har full förståelse för frustrationen. Jag tycker att du ska kontakta läkareföretagshälsovård för utredning, att vara sjuk/vabba två veckor per månad är INTE normalt, oavsett corona.

Ett annat råd är att du börjar tänka över din attityd. Människor som du blir förr eller senare uppsagda pga "arbetsbrist" eller arbetsbrist efter omorganisation. Eller till och med utköpt.Det är lättare än vad du tror att göra sig av med en medarbetare som inte presterar ett dugg.
    Är det någon som riskerar att försvinna från arbetsplatsen är det en chef som försöker pressa människor med luftvägssymptom att komma in och  jobba nu under Coronpandemin.

Och inte nog med det .Den chefen skulle bli viralt hatad över hela Sverige om det kommer ut. Att det är en statlig eller kommunal arbetsplats det är frågan om gör det hela etter värre.
  • Anonym (Jane)
    carpediem86 skrev 2021-01-22 22:26:29 följande:

Nu har jag inte läst några av inläggen i tråden, så andra har möjligen sagt något likande. Men om du är sjuk/vabbar så mycket att projekt tar 2 månader istället för 1 månad är det inte bra. Det betyder att du är borta ca varannan dag. Skulle du acceptera att få 50 % lön då du endast gör 50 % av arbetet? Nu har vi väldigt generösa regler i Sverige så du får full lön ändå. Men det är klart att det blir sämre om du bara gör hälften av ditt jobb.

Skulle du acceptera att din läkare bara gör hälften? Så varannan gång du är så sjuk att du behöver vård på sjukhus får du stanna hemma. Eller att du får vänta dubbelt så länge innan du får vård. Allas jobb är viktiga på något sätt, ditt med. Att någon får vänta 2 månader istället för 1 månad påverkar någon/några personer på olika sätt.

En läkare måste vara det dummaste exemplet någonsin. Är det några som VERKLIGEN ska stanna hemma när de är sjuka eller när barnen är sjuka är det just läkare och annan vårdpersonal som dagligen har närkontakt med mäniskor som har nedsatt immunförsvar. Det är viktigt även i vanliga fall, men nu under pandemin är det viktigare än någonsin.

Jag är förundrad, ja nästan chockad över att du tycks ha missat att just läkare och annan vårdpersonal har extremt strikta förhållningsorder för när de vid sjukdomssymtom hos sig själva eller familjemedlemmar överhuvudtaget FÅR komma till jobbet nu under pandemin. Och det gäller inte bara läkare som jobbar på särskilda covid-19 avdelningar utan läkare överlag.
Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem