Frånvaro på jobbet skapar problem
Man blir ju nyfiken vad det är för utredningar du gör som tar så lång tid och samtidigt är totalt meningslösa.
Man blir ju nyfiken vad det är för utredningar du gör som tar så lång tid och samtidigt är totalt meningslösa.
Ts. När du vabbat antar jag att du alltid tar ersättning från Fk? Gör man inte det har man nämligen inte rätt att vara ledig. Det kan vara bra att veta. Så att du inte struntar i att ta ut från Fk för att inte belasta samhället, för då kan arbetsgivaren absolut säga upp dig pga ogiltig frånvaro
Ok du trollar. Kul
Men du läste inte någonstans att man förväntas dela på ansvaret för barn med den andre föräldern?
Nähä. Det gick med mitt lilla mammaplåster i alla fall, speciellt när barnet sov. Och när jag blev sjuk själv var det oftast så att jag orkade sitta ett tag vid köksbordet och prata i telefon och läsa emails.
Oavsett vad alla skriver om ditt jobb och så, behöver du kolla din hälsa. För det är inte normalt att vara sjuk halva tiden.  Din man måste också vara orolig för din hälsa? Och du också? 
Jag tänker på det som du skriver om outtalade regler...ja, en outtalad regel är att man jobbar när man känner sig hängig, bara har ont i halsen, är förkyld osv. På mitt jobb kan vi märka att vissa medarbetare som är yngre kan ha en lägre tolerans för när man är så sjuk att man tycker att man ska stanna hemma. T ex så stannar vissa hemma och är "sjuka" om de är ledsna. Eller bara inte känner sig pigga för att de var uppe sent. Eller behöver en ledig dag för att det är fint väder ute på sommaren. Det här är en svår fråga med stor gråzon. Men jag antar att om din chef tyckte att du var sån, skulle han ha haft ett samtal med dig.
Ja det är klart hon får vabba men när hon skriver att ingen berättat att man själv har ett ansvar för sitt arbete utan bara vet vad lagen säger, ja då tror jag man trollar. Arbetsgivaren har visst ett ansvar och jag gissar att man här snart kommer behöva starta en rehab utredning eftersom TS är borta mer än halva sin arbetstid och väldigt ofta. Det finns också ett tak för hur mycket man får vabba och utifrån TS beskrivning är hon knappt på jobbet så hon har väl snart nått det taket också. Om man inte förstår att arbetsgivare inte bara kan sätta in annan personal, då och då, oförberett hursomhelst när vederbörande är sjuk har aldrig varit chef eller ansvarig för en verksamhet.
Jag vet inte vad du jobbar med men det finns inga verksamheter som har råd att ha massa extra personal om någon blir sjuk. Det blir andra kollegor som får göra jobbet. Eller så blir det inte gjort eller så får man ta igen det sen men det går ju inte om man är borta hela tiden. En långtidssjukskrivning går däremot att lösa med att anställa vikarier. Det är en stor skillnad. 
Ja det är arbetsgivarens ansvar och det troliga i Ts fall är om det fortsätter såhär att chefen anser det ohållbart, man startar en utredning och kommer fram till att TS får omplaceras till en mindre kvalificerad tjänst. Chanserna att få något nytt bättre jobb i den kommunen blir sedan små. Tyvärr. Ts bör fundera på sin situation och ändra sin attityd om hon vill behålla sitt jobb. Tro inte bara att du har rättigheter i det här, du har också skyldigheter.
Ja det är coronatider nu men jag skriver det här därför att Ts inte verkar veta hur det fungerar på svensk arbetsmarknad. Hon har läst lagen och vet sina rättigheter men inte skyldigheter eller var gränsen går för när det inte accepteras av arbetsgivaren längre. Ni som skriver att det är arbetsgivarens ansvar, det är bara att sätta in annan personal, gör henne en otjänst. Det fungerar inte så. Inte i kommunen men inte i privat verksamhet heller. Ts kommer få problem om hon inte förstår hur det blir när man är borta från jobbet mer än halva tiden flera månader i sträck. Dessutom som ny på jobbet. Cheferna har ju börjat reagera och hr inkopplat så det är uppenbart att de redan ser detta som ett stort problem. Det bästa Ts kan göra är visa att hon vill göra ett bra jobb, inte tycka att "chefen ska slappna av".