Inlägg från: Anonym (Mo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mo)

Frånvaro på jobbet skapar problem

Ts det stora problemet är inte att du vabbar, utan din attityd till ditt arbete som lyser igenom här och som chefen säkert märker.

-du tycker inte ditt jobb är så viktigt, ingen blir lidande om du inte är där???? Om det tar två månader istället för en spelar ingen roll. Du har ju kunder, som mår dåligt, alltså ett socialt arbete?

-du har inga ambitioner

-du vill bara gå till jobbet och ha din lön för dina timmar

-du tycker det är jobbigt att chefen börjat ställa krav och tycker de får slappna av?

- du har läst på alla dina rättigheter och förstår inte att du har ett eget ansvar också.

-ingen har berättat för dig att man ansvarar för sin egen situation, arbete osv och att arbetsgivare inte kommer acceptera hur mycket frånvaro som helst? Eller att man själv ansvarar för sin privata situation som påverkar arbetet negativt i längden.

Tyvärr känns igen alltför mycket hos vissa medarbetare när man jobbat några år. Mina rättigheter först, resten får väl någon annan lösa. Och ja det normala är att det ställs krav på arbetet. Tråkigt uppvaknande men så är det.

• Anonym (Mo)
    Citronsaft skrev 2021-01-22 11:01:04 följande:

Varför skulle TS behöva känna något alls av det du skriver? Man har inga som helst skyldighet mot sitt jobb förutom att gå dit och göra det. Man behöver inte tycka det är ett dugg kul eller ha huvudbry om hur det går för företaget. Det är just därför man är anställd och inte driver eget!

Och vadå hennes rättighetet bara? Ska hon ha dåligr samvete för att hon bor i ett land som tillåter henne att vara sjuk med och vabba!? Ansvar skriver du. Ansvar för VAD!? Det är arbetegivarens problem/ansvat hur han löser det när någon är sjuk. När du anställer nägon får du räkna med att dom blir sjuka och skaffar barn. Vissa mer andra mindre. Och du kan inte göra ett skit åt det än att finna dig i det. TS arbetsgivare är en idiot som inte fattar att det är hans ansvar och inte TS! Jag hade anmält honom för trakasserier om han höll på att jaga mig o ställa såna orimliga krav när jag är hemma sjuk eller sjukt barn!

Det är såna som du som förstör och ger såna här arbetsgivare. Såna som ska vara "duktiga" och tror att chefen bryr sig om dom. Såna som bara acceptera att göra massa obetalt arbete. Ni förstår inte att ni betyder bara nått sålänge ni drar in pengar (i hans ficka) sen vlir ni sjuka då vill han göra sig av med er så fort som möjligt och ni är bara problem.

Jösses. Ja man kan skita i hur det går för företaget, sen har man inget jobb. Man kan hävda sin rätt och vara sjukskriven och vabba. Sen kommer en gräns, som varken du eller Ts eller många andra verkar fatta. Arbetsgivaren får nog. Är man sjuk fler än 6 ggr under ett år t ex eller mer än 4 veckor så ska arbetsgivaren starta en rehabutredning. Den kan leda till omplacering osv. Det är inte alls så att man kan vara borta hur mycket som helst eller vabba hur mycket som helst. Ts kan få problem, därför skriver jag här. Så hon inte tror på alla som säger du gör inget fel, kör på bara. Ts har knappt varit på jobbet, hemma minst två veckor i månaden, hon jobbar inte ens halvtid. Ja hon har rätt att vabba och vara sjuk men tillslut blir det problem. Hur mycket rätt man än tycker man har.
  • Anonym (Mo)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-22 11:40:39 följande:

Du förutsätter att en rahabutredning skulle vara ett problem? Varför skulle det vara det? I ts fall blir de smittade med förskolesmittor. Utredningen kommer troligtvis vara en fördel för ts.

Oroligt mycket skit mot ts i denna tråd från folk som drar slutsatser om att hon inte sköter sitt jobb den tid hon är där

Utifrån ts arbetsgivares synvinkel är det ett stort problem jo, man kan inte ha en anställd som inte är på jobbet månader i sträck. Så omplacering till en mindre kvalificerad tjänst är ett troligt scenario, hon vill ju inte heller ha några krav på sig och inga ambitioner så det blir kanske bra för alla. TS kan fortsätta på ert spår så får vi se hur det går. Lycka till.
  • Anonym (Mo)
    Citronsaft skrev 2021-01-22 12:16:59 följande:

Sluta hota med att "sen har man inget jobb". Det finns ingen som helst grund att TS skulle bli av med jobbet pga att hon är sjuk och vabbar. Absolut 0% chans eller att bli satt på "sämre" jobb. Det är diskriminering och då hoppas jag innerligt TS är smart nog och anmäler det så kan hon njuta av ett härligt skadestånd!

Åter igen. Det är arbetsgivarens uppgift att fixa en vikarie som löser det när TS är borta.

Det var inget hot mot ts, det är ett svar till dig som skrev att man inte behöver bry sig om hur det går för företaget om man bara är anställd. Det är fel eftersom om företaget går dåligt måste man säga upp folk. Antar att de flesta vet. Ts jobbar kommunalt.
  • Anonym (Mo)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-23 06:07:29 följande:

Fast i detta fall handlar det inte om att ts inte kan hålla sina deadlinens pga inkompetens.

Anledningen till omplaceringen skulle Isf vara pga frånvaron pga vabb. Vilket inte är lagligt.

Ts missgynnas om hon omplaceras fill en tjänst som kräver lägre kompetens, ett missgynnande handlar inte enbart om löneutveckling. Och missgynnandet behöver också bara DElVIS bero på föräldraledigheten. I detta fall skulle det vara solklart att så är fallet.

Oavsett så sköter ts sitt arbete. Ts arbetar uppenbarligen flitigt den tid hon faktiskt är på arbetet.

Utöver detta har ts själv bett om tillfälliga arbetsuppgifter. Något som hennes chef inte gått med på, så jag fattar inte varför alla här ska hoppa på ts och påstå att hon ska säga upp sig för att hon är en så vidrig och värdelös människa

Du läser verkligen bara in det du vill. Här handlar det inte bara om vab utan också om att ts själv är sjuk, t ex nästan hela december. Men ffa ett attitydproblem. Innan ställdes det mycket låga krav men nu har chefen steppat upp och ts visar tydligt i sina inlägg att hon inte vill vara med på det tåget. Hon vill bara gå till jobbet och få sin lön. Hon tycker inte det är något problem att allt tar dubbelt så lång tid och att hon inte är där för kunder som mår dåligt (någon form av socialarbete) spelar ingen roll för det finns andra som gör jobbet då. Osv. En chef läser av sin anställda och med den här attityden finns det absolut grund för omplacering, arbetsgivaren kommer inte ange vab som skäl. Det finns många som ts, även i den här tråden. Folk som kan sina rättigheter men blir "kränkta" av krav. Det handlar inte om ifall man vill göra karriär eller inte, eller att behöva arbeta under slavlika villkor. Det handlar om att sköta sitt arbete. Vill man inte ställa upp på det så är det ju bättre att bli omplacerad till en mindre kvalificerad tjänst. Dock kräver de flesta arbeten att man faktiskt är där och gör sitt jobb i tid.
  • Anonym (Mo)
    Citronsaft skrev 2021-01-23 10:58:45 följande:

Absolut men jag syftade på detta fall bara. Arbetsgivare ska bevisa att TS inte är kompetent för sin tjänst. Ett rätt maffigt bevismaterial han ska ha för att kunna göra så. Ska han då hänvisa till att hon inte klarar deadlines pga hög frånvaro =diskriminering eftersom hon inte kan hjälpa att hon eller barnet är sjuk.

Dessutom blir det dubbelmoral eftersom arbetsgivare påstår sig jaga TS eftersom hon är den enda som kan detta jobb. Först jagar man henne sen ska man omplacera henne. Inte rimligt någonstans.

Arbetsgivaren "jagar" ju ts för att hon ska göra sitt jobb som hon är anställd för. Inte för att hon är den enda i världen som kan göra jobbet. Ts kan ersättas av någon annan och det gjordes säkerligen under hennes föräldraledighet. Det är varken konstigt eller dubbelmoral.
  • Anonym (Mo)
    Citronsaft skrev 2021-01-24 00:25:33 följande:

Läser ni ens tråden innan ni svarar!?

Ts skriver "Jag skulle vilja ha det så. Men de säger dem att det är bara jag som är insatt i verksamheten och känner kunderna så det inte går att anställa vikarie för det här. Det finns två till som skulle kunna göra det men det ena har inte utbildning för sådana arbetsuppgifter och det andra jobbar bara halvtid och hinner knappt med sina egna."

Så åter igen! Hur ska han omplacera henne när han i samma stund jagar henne för att hon är den enda som kan utföra sitt jobb!?

Förstår du inte det. Arbetsgivaren menar att det inte bara går att sätta in en vikarie tillfälligt för att ts är sjuk ibland. Det krävs att man har rätt utbildning och sätter sig in i verksamheten. Om ts blir omplacera kommer man rekrytera en ny person med rätt kompetens som får sätta sig in i jobbet. Precis som man gör om någon säger upp sig.
  • Anonym (Mo)
    Citronsaft skrev 2021-01-24 08:09:42 följande:

Nej det gör han ju inte alls. Det är vad DU menar. Arbetsgivaren menar det han sagt och så som han sagt det till TS. Om han hade menat så som du säger så hade han ju inte jagat TS utan fokuserat på att lära upp en vikarie.

Nej det hade han inte. Ts är anställd för att göra jobbet. Chefen kan inte anställa en vikarie som ska jobba ibland, när ts råkar bli sjuk eller vabbar. Det fattar du väl själv.
  • Anonym (Mo)
    Citronsaft skrev 2021-01-24 08:29:22 följande:

Om han inte kan leva med att TS är sjuk eller vabbar och jobbet är ogjort så JO då får han lära upp en vikarie och erbjuda denne en annan tjänst också inom företaget. Det fattar du väl själv.

Så fungerar det ej. Dessutom jobbar TS i kommunen inte på ett företag.
  • Anonym (Mo)
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-23 19:28:45 följande:

Arbetsuppgifter med deadlines är knappt 10 procent av mina arbetsuppgifter. De andra uppgifter är samtal och socialt arbete som inte går att mäta på något sätt.

Nu blir det ännu konstigare ts. Dina arbetsuppgifter med deadline är 10%. Inte ens de 10% uppfyller du. De andra uppgifterna, 90%, är socialt arbete och samtal, ändå blir ingen lidande av att du inte är där och gör ditt jobb??
  • Anonym (Mo)
    Citronsaft skrev 2021-01-24 08:37:54 följande:

Jo det är precis så det funkar. Precis så det funkar på alla andra arbetsplatser! Vad är det du inte förstår?

Same shit men ok, komunnen.

Nej så fungerar det inte.
  • Anonym (Mo)
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-24 09:27:29 följande:

Kunderna finns i verksamheten och ska utföra sina uppdrag tillsammans med 60 stycken personal. De gör de oavsett om jag är där eller inte. Personal tar samtal med de också vid behov eller föreslår insatser av andra utförare (sjukvård) Det finns två andra personer som har ansvar för socialt arbete och samtal i verksamheten. Mina chefer vill ha mig på plats för enbart jag av tre personer har rätt utbildning och erfarenhet som verksamheten ska ha "tillgång till" enligt riktlinjerna. Så det är deras största problem och förstår nu att de lider av det. Men kunderna får hjälp av andra oavsett min frånvaro.

Det var ju bra att du insåg det. För annars lät det ju som du tyckte din tjänst inte behövs och kan dras in. Och ja då har du inget jobb.
  • Anonym (Mo)
    Anonym Katt skrev 2021-01-30 21:59:19 följande:

Det är oftast inte jättesvårt att få till. Är man borta för mycket så krävs det generellt alldeles för mycket tid att sätta sig in i vad som hänt på arbetsplatsen medan man varit borta och därmed är det mycket vanligt att folk underpresterar på arbetet då. Generellt är det inte alls lika svårt att åtminstone omplacera folk som många verkar tro här.

Helt rätt.

I offentlig verksamhet har man t ex sin anställning i en större organisation och det är inte alls svårt att omplacera en person inom samma organisation om personen inte uppfyller arbetets krav, t ex pga mycket hög frånvaro, vilket i de allra flesta fall påverkar arbetsprestationen negativt.
Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem