• Anonym (Bytabana)

Lön som administratör?

Hej!

Jag vill plugga en yrkesutbildning inom administration. ? kvalificerad socialadministratör?

Ni som jobbar med nått typ av administration, vad kan man förvänta sig i ingångslön med eftergymnasial utbildning? Och hur är löneutvecklingen?

• Svar på tråden Lön som administratör?
  • Anonym (Ellen)

Kontakta ditt fack om du är med där. Eller ring runt till kommunerna i närheten, om det är rimligt att tro att man kommer att tjänstgöra inom en kommun så är löneuppgifterna offentliga.
    Löneutveckling inom kommunal sektor är oftast rätt trist läsning. Det är avtal som styr och ytterst skattemedel som ska bekosta alla kostnader som kommunen har, inkl löner. Men lönesättningen är individuell så samtidigt ska man ju få möjlighet att tala för sin sak.

• Anonym (Å)

Det är ju jättesvårt att säga men jag gissar att man kan tjäna mellan 27-35k.

Privat tjänst i attraktivt område får 35 och offentliga sektorn i mindre kommun får 27k.

Det är som sagt gissningar.

• Anonym (Bytabana)

Hur ringer man till kommunen och frågar sånt? Känns lite sådär att ringa växeln och fråga vad en socialadministratör tjänar eller gör folk så? Okok löneutvecklingen låter sådär då.. trist. Men visst har man mycket andra ?fördelar? som kommunalanställd? Tex ledig röda dagar, extra semesterdagar osv?

27 K är ändå okej men där går smärtgränsen tycker jag när man ändå gått en utbildning...

• Vanessa89
    Anonym (Bytabana) skrev 2021-01-22 10:11:18 följande:

Hur ringer man till kommunen och frågar sånt? Känns lite sådär att ringa växeln och fråga vad en socialadministratör tjänar eller gör folk så? Okok löneutvecklingen låter sådär då.. trist. Men visst har man mycket andra ?fördelar? som kommunalanställd? Tex ledig röda dagar, extra semesterdagar osv?

27 K är ändå okej men där går smärtgränsen tycker jag när man ändå gått en utbildning...

Du kan maila berörd kommun och begära ut aktuell lönelista för de som innehar den tjänsten. Nämn bara att du vill ta del av uppgifterna i form av ett pdf-dokument till samma mail som du mailar ifrån.
  • Anonym (Jobb)

Jag arbetar som administratör /receptionist och har en lön på ca 26.000 före skatt. Är anställd inom offentliga sektorn. Har ingen utbildning just för det utan halkade typ in på ett bananskal. Har mycket utbildning inom IT så jag har hand om del IT frågor på jobbet. Är lite av en allt i allo också och hjälper till på de avdelningar där det behövs. Skulle gärna ha mer i lön men det funkar. Har inga barn som bor hemma de är vuxna så det är bara sambon och jag.

• Anonym (Bytabana)

Va kul med ett svar från en i branschen!

Trivs du med jobbet annars? Arbetstider, stressigt?

Hur ser en arbetsdag ut?

Hur har löneutvecklingen varit, får du en viss procent varje år eller är den individuellt satt?

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Bytabana) skrev 2021-01-22 10:11:18 följande:

Exakt så gör man. Be att få kopplas till lönekontoret och sen talar du om vad du vill ha för info. Du behöver inte säga vad du heter eller vad du ska ha det till, det är offentligt. Ännu enklare är ju att du mailar.
  • Anonym (Fd administrativ assistent)
    Anonym (Bytabana) skrev 2021-01-22 12:57:22 följande:

Va kul med ett svar från en i branschen!

Trivs du med jobbet annars? Arbetstider, stressigt?

Hur ser en arbetsdag ut?

Hur har löneutvecklingen varit, får du en viss procent varje år eller är den individuellt satt?

Jag jobbade som administrativ assistent några år, åt Linköpings kommun. Var trist löneutveckling, fick typ en femhundring per år.

Fördelar; möjligheten att flexa, förkortad arbetstid under vår/sommar. 

Nackdelar; lönen då - och även den uppenbara placeringen längst ned i hierakin. Jobbar man administrativt får man vara beredd på att sköta sina egna uppgifter, men även andras som de tycker sig inte hinna med. Jag jobbade på en skola och hade skitmycket att göra (speciellt vid terminsstart/slut osv), men varje dag sprang det både rektorer och lärare till mig och frågade om jag kunde hjälpa med ditt och datt. Man tar lätt på sig för mycket, för man vill ju vara trevlig och tjänstvillig - oj vad det straffar sig. Många lärare kunde komma en halvtimme före jag slutade för dagen och be om hjälp med något som helst skulle vara klart igår... Förutom det blev jag även avbruten i arbetet ett antal gånger per dag av elever som ville ha hjälp.

Efter några år ledsnade jag, när jag tillbringat första semesterveckan igen med sprängande huvudvärk och kaninpuls. Så för mig öppnades ögonen en hel del och jag vill inte tillbaka. Men man kan ju ha tur och hamna någonstans där man tydligt bara ska jobba för EN chef och inte hjälpa 37 st, för det är väldigt stressigt.
  • LFF

Jag har jobbat som ambulerande administratör på bemanningsföretag. Där låg min lön på 26000. Sen 2,5 år sedan jobbar jag som administratör på en intresseorganisation. Fick då upp lönen från 26 till 32 (ville ha nånstans mellan 30 och 35 så jag satte 35 som anspråk). 

• Anonym (Bytabana)

Fd administrativ assistent: ok! Bra att få höra både positivt och negativt. Har du upplevt det lätt eller svårt att hitta tjänster? Har du gått nån eftergymnasial utbildning?

• Anonym (Bytabana)

LFF: vilket härligt lönelyft! Ambulerande administratör, då känns det som du fått prova på mycket olika tjänster. Vilket administratörsjobb tycker du varit det bästa/sämsta och varför?

• Anonym (Dåligt)

Mellan 22-26 är ingångslönen på många företag. Jobbat länge men aldrig haft mer än 26.

• LFF
    Anonym (Bytabana) skrev 2021-01-27 18:59:16 följande:

LFF: vilket härligt lönelyft! Ambulerande administratör, då känns det som du fått prova på mycket olika tjänster. Vilket administratörsjobb tycker du varit det bästa/sämsta och varför?

Började som ambulerande administratör/ekonomiassistent/receptionist. Efter en omorganisation på bemanningsföretaget hamnade jag i receptionsgruppen och fick bara den typen av jobb. Sen, på slutet av anställningen på det bemanningsföretag som jag en gång började på fick jag en kombinerad admin/receptionstjänst och återupptäckte hur kul jag tycker det är med administration. Var föräldraledig och hamnade på kan med min konsultchef som inte ville hjälpa migatt byta bana (trots att det är ett av deras anställningsargument för att jobba där), så jag sökte mig bort. Fick en tjänst på ett annat bemanningsföretag där jag blev anställd som administratör, först för en specifik tjänst som varade i nästan 2 år. Blev sen uthyrd dit jag nu är anställd och när de la ut tjänsten för ansökan så sökte jag och fick den.

De bästa admintjänsterna jag haft genom åren har varit de som varit hyfsat breda. Där inte varje dag varit lika. Där jag är idag, har jag dessutom fått lära mig mycket om digitala sändningar tex. Det är en varierad tjänst där vi gör allt från kontorssupport till att boka stora medlemsmöten som vi är ute i landet och roddar. De sistnämnda har ju blivit digitala det senaste året ooch den resan har varit spännande att vara med och lära sig (gillar teknik).

De sämsta tjänsterna har varit de som varit väldigt statiska och "fyrkantiga". Som tur är gar det varit få sådana genom åren.
Svar på tråden Lön som administratör?