Anonym (Bytabana) skrev 2021-01-22 12:57:22 följande:
Va kul med ett svar från en i branschen!
Trivs du med jobbet annars? Arbetstider, stressigt?
Hur ser en arbetsdag ut?
Hur har löneutvecklingen varit, får du en viss procent varje år eller är den individuellt satt?
Jag jobbade som administrativ assistent några år, åt Linköpings kommun. Var trist löneutveckling, fick typ en femhundring per år.
Fördelar; möjligheten att flexa, förkortad arbetstid under vår/sommar.
Nackdelar; lönen då - och även den uppenbara placeringen längst ned i hierakin. Jobbar man administrativt får man vara beredd på att sköta sina egna uppgifter, men även andras som de tycker sig inte hinna med. Jag jobbade på en skola och hade skitmycket att göra (speciellt vid terminsstart/slut osv), men varje dag sprang det både rektorer och lärare till mig och frågade om jag kunde hjälpa med ditt och datt. Man tar lätt på sig för mycket, för man vill ju vara trevlig och tjänstvillig - oj vad det straffar sig. Många lärare kunde komma en halvtimme före jag slutade för dagen och be om hjälp med något som helst skulle vara klart igår... Förutom det blev jag även avbruten i arbetet ett antal gånger per dag av elever som ville ha hjälp.
Efter några år ledsnade jag, när jag tillbringat första semesterveckan igen med sprängande huvudvärk och kaninpuls. Så för mig öppnades ögonen en hel del och jag vill inte tillbaka. Men man kan ju ha tur och hamna någonstans där man tydligt bara ska jobba för EN chef och inte hjälpa 37 st, för det är väldigt stressigt.