• Anonym (Fötter)

Farligt med antihalkstrumpor i skor?

Igår fick jag höra att barn inte ska ha antihalkstrumpor i skor, eftersom det kan vara farligt för fötterna. Det var en bekant som sa det, utan att kunna ange någon källa. Jag har letat och letat, men inte hittat mer än folk på nätet som hänvisat till sunt förnuft, det vet väl alla, eller möjligen någon av barnens gamla förskolelärare som sagt något.

Jag slängde ut frågan till en bekant som är ortopedtekniker. Han menade att det sannolikt inte var någon fara. Det är inte sockiplast vi talar om.

Men, sitter någon på en säker källa kring faran för fötterna med sådana strumpor i skor? Det handlar inte om kyla, sådant är inget problem för mitt barn som alltid har varma fötter.

• Svar på tråden Farligt med antihalkstrumpor i skor?
  • Anonym (Fötter)
    Långbenopluto skrev 2021-01-22 08:11:32 följande:

På vilket sätt skulle det vara farligt?

För kallt blir det...

Faran ska tydligen ligga i att foten fastnar och inte rör sig normalt. Kallt blir det som sagt inte för aktuellt barn.
  • nnnnnnnn

Detta har väl varit en snackis i minst 15 år?
    Det som många anser (finns säkert ingen forskning som stöder varken det ena eller andra) är att det är skadligt/inte bra iallafall pga 2 orsaker:
    1) Foten fastnar i skon och rör sig inte naturligt. Det kan vara så att man inte heller får ner foten på rätt plats i skon eller att strumpan fastnar och foten rör sig längre fram i skon = tårna trycks ihop och hålls så hela utevistelsen.
    2) Plupparna leder värmen från foten.

Hittade detta:
    vimedbarn.se/barnkladesexperten-sa-haller-du-ditt-barns-fotter-varma-pa-vintern/
    En sak man ska undvika utomhus är halksockor, de små gummiplupparna under strumpan kyls snabbt ner och dem i sin tur kyler ner foten. Så av med halksockorna när man ska ut. En annan sak är att halksockan hindrar barnens lilla fot att röra sig naturligt i skon.

www.hippokids.se/skor-till-barn/
    Ett annat fel som en del föräldrar gör är att använda halksockor i skorna. Då kan inte foten röra sig i skon på ett naturligt sätt.

• Anonym (Jadu)

En fot i en vanlig sko rör sig ändå inte på ett naturligt sätt. Läs på om barfotaskor så förstår du vad jag menar

• Anonym (Fötter)
    nnnnnnnn skrev 2021-01-22 08:35:42 följande:

Detta har väl varit en snackis i minst 15 år?

Det som många anser (finns säkert ingen forskning som stöder varken det ena eller andra) är att det är skadligt/inte bra iallafall pga 2 orsaker:

1) Foten fastnar i skon och rör sig inte naturligt. Det kan vara så att man inte heller får ner foten på rätt plats i skon eller att strumpan fastnar och foten rör sig längre fram i skon = tårna trycks ihop och hålls så hela utevistelsen.

2) Plupparna leder värmen från foten.

Hittade detta:

vimedbarn.se/barnkladesexperten-sa-haller-du-ditt-barns-fotter-varma-pa-vintern/

En sak man ska undvika utomhus är halksockor, de små gummiplupparna under strumpan kyls snabbt ner och dem i sin tur kyler ner foten. Så av med halksockorna när man ska ut. En annan sak är att halksockan hindrar barnens lilla fot att röra sig naturligt i skon.

www.hippokids.se/skor-till-barn/

Ett annat fel som en del föräldrar gör är att använda halksockor i skorna. Då kan inte foten röra sig i skon på ett naturligt sätt.

Det var det jag ville veta. Om det finns forskning som kommit fram till nåt. Jag nöjer mig inte med att någons barns gamla dagmamma hade hört från glömd källa.

Som sagt är kyla inget problem.
  • Anonym (Fötter)
    Anonym (Jadu) skrev 2021-01-22 09:01:31 följande:

En fot i en vanlig sko rör sig ändå inte på ett naturligt sätt. Läs på om barfotaskor så förstår du vad jag menar

Jag vet, men också där verkar man lite oeniga. Jag tillhör team mittemellan just nu. Så tunna och flexibla skor som möjligt på vår, sommar och tidig höst och rejäla saker till vintern.
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Fötter) skrev 2021-01-22 09:08:28 följande:

Jag vet, men också där verkar man lite oeniga. Jag tillhör team mittemellan just nu. Så tunna och flexibla skor som möjligt på vår, sommar och tidig höst och rejäla saker till vintern.

Jag menade alltså inte att du ska övergå till barfota, utan vill liksom bara stärka att halkplupparna inte kan skapa en onaturlig rörelse på foten efersom alla som går i vanliga skor fortfarande får en onaturlig rörelse.

Du bör ha i åtanke att man måste bygga upp musklerna om man ska gå barfota/barfotaskor. Så att variera är egentligen dumt. Du förstör muskulaturen under vintern och förväntar sedan att foten skall klara det under sommaren, men då får du liksom börja om med att bygga upp musklerna i foten igen.

Det viktiga är egentligen inte att sulan är tunn utan att den har zero drop. Alltså att den är helt platt utan uppbyggnad.

Kolla på Tikki, zeazoo, beda så ser du att det finns mängder av rejäla barfotavinterskor.

Som sagt. Jag förstår absolut om ni vill köra vanliga skor. Men vill bara visa att det finns bra alternativ om man nu faktiskt vill köra barfota.

Just gällande barn verkar det dock vara ganska många som anser att barfota är bäst. Framförallt för de riktigt små barnen.

Men allt bygger ju på att man tillåts stärka upp sin muskulatur. Har man inte muskulaturen finns all anledning att anse att en uppbyggd sko är bättre
  • flygrl

Har nåt minne från jag va liten att jag hade antihalk-strumpor i vinterstövlarna och att det inte va skönt alls så det slutade mamma med. Foten satt liksom fast i innersulan och dessutom blev det lite kallt. :/

• elmadumle

Hade aldrig halksockar på mina barn om de skulle ha skor på sig just för att foten glider framåt i skon när den tas på men inte halkstrumpan, det blir ju inte skönt för tårna då. 

• Anonym (Fötter)
    elmadumle skrev 2021-01-22 21:09:08 följande:

Hade aldrig halksockar på mina barn om de skulle ha skor på sig just för att foten glider framåt i skon när den tas på men inte halkstrumpan, det blir ju inte skönt för tårna då. 

Det har inte kommit några klagomål i alla fall.

Jag har en fyraåring med en lite missformad tå. Många strumpor skaver mot tån, men vi hittade till slut en strumpa som kändes bra, men det är antihalkstrumpor. Jag blir lite kallsvettig av tanken på att börja leta igen
  • Lönnsirap

Har också frågat en ortopedtekniker samma fråga och fått svaret att det inte är bra att gå flera mil med halksockar i skor, eftersom foten sitter fast mer, men att det inte är något problem i vardagen på det sätt som vi hade dem. Det kan förstås bli obekvämt men om barnet kan förmedla detta och skon sitter på trodde de inte att det var någon fara.

På en toddler som inte märker att foten ligger knasigt kan det säkert bli problem om halksockan håller foten på ett knasigt sätt tänker jag. Ortopedtekniken hade dock ej hört att det hade hänt och hänvisade förstås till att hen inte jobbade som ortoped och naturligtvis inte hade någon erfarenhet i frågan, men att det rimligtvis borde ha kommit till hens kännedom.

Svar på tråden Farligt med antihalkstrumpor i skor?