• Selmans

    Barnen har inga vantar på förskolan

    Är mitt i inskolning av min dotter och har varit med henne där två veckor nu. Barnen är 1,5-2,5 år och är ute 9-10.30 samr 14-hämtning dagligen.

    Jag noterade redan första dagen att barnen saknade vantar när de var ute. Frågade då varför och fick till svar att det är så svårt att leka med vantar. De tar inte ens på dem inför uteleken.

    Så har det varit varje dag. Förra veckan hade vi en dag med -11. Inga vantar. Idag var det skadligast väder hittills. +0,5 grad, slask och ösregn. Inga vantar.

    Idag blev barnen tokledsna efter ca 20 minuter. Skrek verkligen, räckte upp händerna mot pedagogerna och SKREK! Jag tyckte det var uppenbart att det var av smärta. Jag hade ont i mina kalla händer genom mina dunvantar, men deras små nakna händer var i isvatten och i kylan konstant. Tyckte så synd om dem. De saknar ju språket att själva berätta.

    Jag frågade då igen hur de tänker med vantar, men nä. Ingen idé tyckte dem. De flesta tar av sig vantarna direkt ändå. Vi går in med barnen om de blir för kalla.

    Jag tittade runt om mig på de små knallröda, blöta händerna. De var ute 1 timma och 15 minuter innan de fick komma in. Då hade samtliga barn gråtit i nästan 45 minuter.

    Jag är nästan i chock. Det är ju i det närmsta barnmisshandel enligt mig. Det är så otroligt smärtsamt med sådan kyla en längre tid.

    Är det så här det går till på förskolor?! Är det läge att ringa rektorn direkt? Kommer bli mest hatade mamman på skolan. Men jag har ju frågar pedagogerna direkt två gånger redan utan gehör.

  • Svar på tråden Barnen har inga vantar på förskolan
  • Kokoskorven

    Ja, fy, det där hade jag också reagerat på! Helt orimligt att barnen ska vara utan vantar i kallt och blött väder. Jag förstår att det är svårt att hindra små barn från att ta av sig vantarna, men att inte ens försöka? Om de tar av sig vantarna får man väl lägga dem på ett torrt ställe och ha dem till hands när barnen blir kalla och ledsna!

    Jag tycker inte att det där låter som en förskola jag skulle vilja ha mitt barn på. Jag skulle absolut ta upp saken med ledningen, och om det inte blir ändring skulle jag byta förskola. Mitt barn ska inte behöva frysa, så är det bara.

  • Anonym (I)

    Hmm borde ju vara föräldrarna som ska avgöra om de ska ha vantar på sig. Inte förskolan. 

  • Disa35

    Kontakta rektor du. Så här får det inte gå till.

    Det är viktigt att kunna klä sig efter väderlek, det är en kunskap barnen kommer att bära med sig. Dessutom är fukt och kyla väldigt illa, speciellt om man har/har anlag för t ex reumatism och artros.

  • BuoBä

    Det låter galet. Inga vantar i -11!! Det tycker jag definitivt att du ska ta vidare!

    På vår förskola har de skickat ut information om att det är bra om vantarna är tunna och smidiga. De hade till och med exempel i olika prisklasser och förklarade vad som gör en vante lekvänlig. Givetvis gör man som man vill sen, men jag tycker det var ett bra initiativ, för som förälder tänker man kanske inte på den aspekten.

  • Seven Costanza

    Usch man får ju ont i magen, stackars barn! Nej du måste kontakta rektorn. Hade aldrig accepterat att de inte ens försöker ta på vantarna.

  • Anonym (Lärare)

    Oacceptabelt. Ett samtal till rektor och en anmälan till SI, direkt! Jag skulle likställa det med barnmisshandel.

  • Anonym (ja)

    JA, helt oacceptabelt. Barnmisshandel. Jag blir chockad faktiskt. Låt det inte fortgå! 

  • Anonym (Wtf?!?)

    Herregud, det låter ju helt rubbat. Ring rektorn direkt!

  • Anonym (G)

    Ring rektorn nu.

    Riktigt dåligt attityd av dessa ? pedagoger? .

    Man får i alla fall försöka att ta på barnen vantarna.

    ( flera gånger... )

    Även om de tar av den. Förr eller senare lär sig barnen att de fryser mindre med vantarna på.

    Jag skulle inte lämna mina barn där , man vet inte på vilka andra sätt de brister i omsorgen med detta synsätt.

Svar på tråden Barnen har inga vantar på förskolan