• maizor

    vaginal förlossning efter kejsarsnitt

    Hej
    Har två barn. Födda 17 och 19. Vi vill gärna ha ett till barn om något år. Första barnet föddes genom igångsättning och andra barnet genom akut kejsarsnitt då jag blev sövd. Jag vill verkligen inte bli snittad igen (förstår att det såklart kan bli akuta situationer). Eftersöker historier framför allt från er som fött ert första barn vaginalt, andra ks och tredje vaginalt. Men även ni med två där första är ks. Någon som fått igångsättning efter ks? Hur har det gått? 

  • Svar på tråden vaginal förlossning efter kejsarsnitt
  • Anonym (H)

    Man bör undvika värkstimulering efter snitt. Pga risk för livmoderruptur. Så igångsättning lär vara bra att undvika

  • maizor

    Absolut finns det ju en ökad risk även om den är liten, runt 1% vad jag läst mig till. Så igångsättning kan absolut vara ett alternativ även om man genomgått ett ks, speciellt när man tidigare fött vaginalt Glad 

  • Anonym (H)
    maizor skrev 2021-01-22 13:24:21 följande:

    Absolut finns det ju en ökad risk även om den är liten, runt 1% vad jag läst mig till. Så igångsättning kan absolut vara ett alternativ även om man genomgått ett ks, speciellt när man tidigare fött vaginalt  


    Verkar vara 1,2% vid spontan värkstart och 2-5% vid induktion.

    www.pressmachine.se/pressrelease/view/forlossning-som-startar-spontant-bast-for-kvinnor-som-tidigare-genomgatt-kejsarsnitt-8410

    Utöver detta kan du lägga på risk för bristningar och instrumentellt avslut.

    Alltså naturligtvis kan en igångsättning vara önskvärt beroende på anledning. Jag ville bara uppmärksamma dig på detta
  • maizor
    Anonym (H) skrev 2021-01-22 13:36:07 följande:
    Verkar vara 1,2% vid spontan värkstart och 2-5% vid induktion.

    www.pressmachine.se/pressrelease/view/forlossning-som-startar-spontant-bast-for-kvinnor-som-tidigare-genomgatt-kejsarsnitt-8410

    Utöver detta kan du lägga på risk för bristningar och instrumentellt avslut.

    Alltså naturligtvis kan en igångsättning vara önskvärt beroende på anledning. Jag ville bara uppmärksamma dig på detta
    Verkar finnas olika siffror beroende på olika studier. Väl medveten om att det finns risk för olika typer av komplikationer, tack Glad ser hellre en sugklocka än ett snitt alla dar i veckan. föredrar ju självklart en naturlig start, men då jag haft komplikationer tidigare graviditeter förutsätter jag att det kommer vara så även denna gång. Med insulinbehandlad graviditetsdiabetes får man nämligen inte gå över tiden på det sjukhuset jag fött tidigare. Har även haft högt blodtryck och havandeskapsförgiftning, så det kan ju bli nödvändigt med en igångsättning för min del och därför vill jag höra om folk som upplevt vaginal förlossning efter snitt.
  • Anonym (H)
    maizor skrev 2021-01-22 13:55:52 följande:

    Verkar finnas olika siffror beroende på olika studier. Väl medveten om att det finns risk för olika typer av komplikationer, tack  ser hellre en sugklocka än ett snitt alla dar i veckan. föredrar ju självklart en naturlig start, men då jag haft komplikationer tidigare graviditeter förutsätter jag att det kommer vara så även denna gång. Med insulinbehandlad graviditetsdiabetes får man nämligen inte gå över tiden på det sjukhuset jag fött tidigare. Har även haft högt blodtryck och havandeskapsförgiftning, så det kan ju bli nödvändigt med en igångsättning för min del och därför vill jag höra om folk som upplevt vaginal förlossning efter snitt.


    Nej då finns ju kanske inte så mycket att välja på. Sjukvården brukar ha en tendens att lovprisa igpngsättning, varför jag ofta kommenterar likt jag gjort här.

    Hoppas du får kontakt med någon som upplevt samma situation
Svar på tråden vaginal förlossning efter kejsarsnitt