Jag var SJUKT orolig hela min första graviditet, ända fram till dess att bebisen föddes. Hade en person i min närhet vars bebis drabbats av syrebrist i samband med födsel och jag tror att min oro kom därifrån. Jag läste berättelser om folk som förlorat sina barn, såg dokumentärer och trodde nog aldrig att jag skulle föda ett levande barn.
Efter varje spark kände jag att ?men hon kanske dött nu? och att vänta på nästa kändes ibland lika olidligt som att vänta på ett sms-svar från någon kille man precis träffat och var intresserad av ?men sparka då så att jag vet att du lever?
När jag var inne på ultraljud hade jag en grej att jag måste ha fina skor, ?för jag vill inte ta emot ett besked om att mitt barn dött i vilka skor som helst.?
Jag minns tom när vi åkte in till BB, bara två timmar innan bebisen föddes, och vi lämnade Göteborg (jag valde att föda i Varberg) att barnets pappa sa: ?Tänk, nästa gång vi är i Göteborg har vi en bebis med oss? och jag tänkte för mig själv: ?om hon lever ja?.
Men allt gick så bra och vi fick en frisk dotter. Kan på ett sätt känna att det var så synd att jag inte bara NJÖT av graviditeten utan mest oroade mig. För det är ju så häftigt att vara gravid. Är för övrigt inte orolig som person normalt sett, och jag är inte heller en överdrivet orolig mamma, utan jag är ganska lugn. Är nu gravid igen och är inte alls orolig på samma sätt, nu har jag fullt upp med det barn som jag redan fått :)
Stort lycka till, allt kommer att gå jättebra!