• NollKontroll

    Varför är barnförsäkring viktigt?

    Hej!
    Innan någon tror något annat pga rubriken; Mina barn är försäkrade!
    Jag och pappan har separerat. Hans morbror arbetar på ett försäkringsbolag och innan vi gick isär tjatade både jag och hans mamma på honom att prata med sin morbror och skaffa en bra barnförsäkring. Morbrorn sa att det bara var att ringa och att han dessutom kunde ordna familjerabatt. Men pappan tyckte inte det var viktigt.

    Samma månad som vi separerade skaffade jag barnförsäkring, och gravidförsäkring till barnet som inte var fött ännu. (Dock vid ett annat försäkringsbolag än pappans morbrors, annars hade det känts... konstigt?) Nu har båda barnen samma försäkring.

    Jag tycker det här med försäkringar är en ren djungel och svårt att sätta sig in i, men det är ju ändå viktigt. Men varför är barnförsäkringar viktiga?

    Det är jag ensam som betalar för barnens försäkringar, men som ensamstående tvåbarnsförälder på föräldrapenning begränsar ju ekonomin vilken nivå jag kunnat försäkra barnen till, och om pappan också bidrog till det skulle de ju kunna få bättre försäkringar. Men han vill inte.

    Vad kan jag ge honom för argument för att han ska förstå att det är viktigt med barnförsäkring, och något han borde bidra till?

  • Svar på tråden Varför är barnförsäkring viktigt?
  • caveat emptor

    Då antar jag att ditt ex varken har hemförsäkring, bilförsäkring, sjukförsäkring eller någon annan försäkring. Att han avstår av principskäl eller liknande. För vad i livet är viktigare än ens barn? Urbota korkat att inte försäkra sina barn. Om de till exempel skadar sig och får bestående men med permanent nedsatt arbetsförmåga är det ju fördelaktigt att få pengar som åtminstone täcker en del av inkomstbortfall. Så vansinnigt dyrt är det inte heller. Vi har den dyraste försäkringen på våra barn och det är runt 1.800 kronor per år. Bra mycket billigare än bilförsäkringen...

  • Anonym (Bobvious)

    Uhm, för att barn kan bli sjuka, skada sig eller dö....?

    Vad tror du att en försäkring är till för egentligen....?

  • NollKontroll
    caveat emptor skrev 2021-01-22 18:32:45 följande:

    Då antar jag att ditt ex varken har hemförsäkring, bilförsäkring, sjukförsäkring eller någon annan försäkring. Att han avstår av principskäl eller liknande. För vad i livet är viktigare än ens barn? Urbota korkat att inte försäkra sina barn. Om de till exempel skadar sig och får bestående men med permanent nedsatt arbetsförmåga är det ju fördelaktigt att få pengar som åtminstone täcker en del av inkomstbortfall. Så vansinnigt dyrt är det inte heller. Vi har den dyraste försäkringen på våra barn och det är runt 1.800 kronor per år. Bra mycket billigare än bilförsäkringen...


    Jag vet att han har hemförsäkring och jag antar att han har bilförsäkring, men tror inte han har sjuk/olycksfallsförsäkring faktiskt, är ju dock inte så insatt i hans göranden. Hans mamma betalade hans försäkring tills han blev 25 tror jag det var och sen tror jag inte han tecknat en egen. Men vet att han inte är emot försäkringar som en princip, och har svårt att förstå varför någon skulle vara det.

    Jag måste bara fråga vilket försäkringsbolag du har? 1800 per år låter billigare än vad jag betalar (Ska dubbelkolla) och jag har ju inte den dyraste försäkringen!
  • caveat emptor
    NollKontroll skrev 2021-01-22 19:26:22 följande:

    Jag vet att han har hemförsäkring och jag antar att han har bilförsäkring, men tror inte han har sjuk/olycksfallsförsäkring faktiskt, är ju dock inte så insatt i hans göranden. Hans mamma betalade hans försäkring tills han blev 25 tror jag det var och sen tror jag inte han tecknat en egen. Men vet att han inte är emot försäkringar som en princip, och har svårt att förstå varför någon skulle vara det.

    Jag måste bara fråga vilket försäkringsbolag du har? 1800 per år låter billigare än vad jag betalar (Ska dubbelkolla) och jag har ju inte den dyraste försäkringen!


    Som sagt, ens barn är viktigare än både hem och bil. Kan tyckas. Vilket ärkenöt.

    Vi har Länsförsäkringar (Värmland om det spelar roll) men har alla försäkringar där och lite annat så vi får bra rabatter. Jag hade gladeligen betalat det trippla för mina barn dock.
  • Aamon

    Desto tidigare försäkringen tecknas, desto billigare brukar det vara. Tecknade sonens som gravidförsäkring och nu som barnförsäkring. Kostar 1200:-/år för sonen.

  • NollKontroll
    caveat emptor skrev 2021-01-22 19:36:25 följande:
    Som sagt, ens barn är viktigare än både hem och bil. Kan tyckas. Vilket ärkenöt.

    Vi har Länsförsäkringar (Värmland om det spelar roll) men har alla försäkringar där och lite annat så vi får bra rabatter. Jag hade gladeligen betalat det trippla för mina barn dock.
    Jag håller fullständigt med.

    Jag får kolla upp dem, det låter ju väldigt bra!
    Aamon skrev 2021-01-22 19:41:17 följande:

    Desto tidigare försäkringen tecknas, desto billigare brukar det vara. Tecknade sonens som gravidförsäkring och nu som barnförsäkring. Kostar 1200:-/år för sonen.


    Så visste jag inte att det var. De jag tecknade var en barnförsäkring till min då nästan 2-åring och gravidförsäkring till den som skulle komma. Det finns ju gratis gravidförsäkringar men jag tog den som kostade, man fick ändå rabatt för samma belopp på barnförsäkringen sen så den var ju också gratis, eller så tänker jag i alla fall. Men i dagsläget kostar barnförsäkringarna lika mycket. Skulle det vara ofördelaktigt att byta till ett annat försäkringsbolag nu, ett år senare? Eller det kanske inte spelar roll när de ändå är så små, 3 respektive nästan 1 år.
    Anonym (Bobvious) skrev 2021-01-22 19:23:26 följande:

    Uhm, för att barn kan bli sjuka, skada sig eller dö....?

    Vad tror du att en försäkring är till för egentligen....?


    Som sagt, jag har försäkringar åt barnen och tycker det är viktigt!! Försöker hitta fler argument att ge till exet (pappan) för att han också borde bidra till barnens försäkringar.
  • Anotherone

    Generellt för att få veta mer om försäkringar så tycker jag att Konsumenternas försäkringsbyrå är en väldigt bra sida. Där går även att göra jämförelser.
    www.konsumenternas.se

    Försäkring för barn är superviktigt om du frågar mig. Dels kan du få ersättning vid akuta olycksfall. Min äldsta son ramlade under skoltid och bröt en arm. Försäkringen täckte dels en engångssumma pga han blev akut inlagd på sjukhus. Men också hans trasiga kläder (som vårdpersonalen klippt sönder), ersättning för ett par dygn på sjukhus, ersättning för mat och parkering för oss föräldrar, ersättning för själva olyckan (sveda och värk) och så småningom kan vi även be att de utreder ersättning för vanprydande ärr. Samt om det visar sig att han får kroniska smärtor eller nedsatt förmåga i just den armen. 

    Men framför allt handlar det om att täcka lönebortfall och andra kostnader på lång sikt FÖR BARNET. Om barnet råkar ut för en olycka eller får en sjukdomsdiagnos som gör att hen kanske bara kommer att kunna arbeta 50% resten av livet. Då kan man få ersättning från försäkringen. Det ska ju vara pengar som blir en del av barnets försörjning för resten av livet! Den delen av försäkringen brukar bero på hur många prisbasbelopp man väljer att försäkra barnet för. Ju högre belopp ju högre premie per år (men desto mer pengar faller ju ut ifrån försäkringen),

  • Anonym (Bobvious)
    NollKontroll skrev 2021-01-22 20:17:53 följande:
    Som sagt, jag har försäkringar åt barnen och tycker det är viktigt!! Försöker hitta fler argument att ge till exet (pappan) för att han också borde bidra till barnens försäkringar.
    Det ska inte behövas fler. Om han inte vill bidra är det din föräldraplikt att ändå betala försäkringen.

    How about: Vi har gemensamma barn, (som någon skrev) barnen är viktigare än både bil, hem och allt annat i hela världen, självklart försäkrar man dem! Pengar kan inte förändra läget men det kan vara en välkommen hjälp om något händer, främst så är det ju barnen det hjälper i så fall. Och eftersom barnen är just gemensamma så ska han självklart också vara delaktig i att se till att de har allt som de behöver och betala sin del av det.
Svar på tråden Varför är barnförsäkring viktigt?